Baza wiedzy: Drużynowe awansowanie (część 1)

Baza wiedzy: Drużynowe awansowanie (część 1)

Witajcie, przyjaciele! W poprzednich odcinkach serii „Baza wiedzy” omówiliśmy różnice między Heroes of the Storm a innymi tytułami z gatunku MOBA oraz informacje na temat podstaw pól bitew. W pierwszej z dwóch części tego artykułu opowiemy natomiast o drużynowym zdobywaniu poziomów i poruszymy następujące tematy:

Po zapoznaniu się z treścią tego artykułu, koniecznie odpalcie samouczek Heroes of the Storm i zacznijcie grać, by wypróbować zawarte tu informacje i sugestie. Ani się obejrzycie, a będziecie niszczyć bazy wroga w gronie najzdolniejszych herosów!

Divider_SkyShapes.png

DOŚWIADCZENIE (PD) W NEXUSIE

Całość doświadczenia, które zdobywają poszczególni członkowie drużyny w Heroes of the Storm, jest wliczana na poczet sumy PD zgromadzonej przez całą drużynę. W związku z powyższym wszyscy bohaterowie w waszej drużynie awansują razem na kolejne poziomy, a proces ten następuje o tyle szybciej, o ile bardziej skoordynowane i zorganizowane są działania grupy.

Punkty doświadczenia (PD) można zdobywać w Nexusie na kilka sposobów: można eliminować stronników, niszczyć fortyfikacje wroga, zajmować obozy najemników, zabijać wrogich bohaterów i realizować dostępne cele na polu bitwy. Najłatwiej jest zająć się stronnikami – jest to również najskuteczniejszy sposób na awans na wczesnych etapach meczu.

Wskazówka nr 1

Zniszczenie budowli wroga zawsze zapewnia drużynie pełną wartość doświadczenia – bez względu na to, czy w chwili zniszczenia w pobliżu budowli znajdował się jakiś sojusznik.

Wskazówka nr 2

Tylko budowle dysponujące amunicją zapewniają doświadczenie. Niszczenie bram i murów zapewnia jedynie strategiczną przewagę.

Wskazówka nr 3

Jednostki przyzwane przez bohaterów nie zapewniają doświadczenia. Chodzi tu m.in. o Walidziała Gazola, Pylony Probiusza, Hydraliski i Karakany Zagary itp.

Wskazówka nr 4

Doświadczenie za obóz najemników jest podzielone na dwie pule: za zabicie najemników i za przechwycenie znacznika. Wykradzenie kontroli nad obozem najemników wrogom sprzed nosa nie tylko zapewnia wam zatem przewagę podczas szturmów na alejach, ale również pożądane punkty doświadczenia!

Divider_SkyShapes.png

AWANS: PRZEBIEG ROZGRYWKI

Ogólnie rzecz biorąc, mecze w Heroes of the Storm można podzielić na trzy fazy: wczesny, środkowy i późny etap gry. Jeśli dopiero zaczynacie swoją przygodę w Nexusie, przyjęcie i zrozumienie takiego podziału rozgrywki może wam pomóc, gdy przyjdzie wam zmierzyć się z bardziej złożonymi zagadnieniami na bardziej zaawansowanym poziomie gry. Zaznaczamy, że każdy z tych trzech etapów standardowego meczu zapewnia drużynom duże możliwości na drodze do osiągnięcia zwycięstwa.

Talents_Inline.gif


Wczesny etap gry

Wczesny etap gry zaczyna się wraz z rozpoczęciem meczu i trwa do chwili, gdy drużyna osiągnie poziom 10. Bohaterowie uzyskują wówczas dostęp do swoich zdolności bohaterskich, czyli najpotężniejszych zdolności w grze.

Podczas tej wczesnej fazy meczu kluczową kwestią jest, by wasza drużyna wykorzystała do maksimum wszystkie dostępne źródła zapewniające PD. Najskuteczniejszym sposobem na pozyskanie PD jest w tym czasie eliminowanie fal wrogich stronników, którzy przemieszczają się po alejach. W większości przypadków powinniście przypisać co najmniej jednego sojusznika do patrolowania każdej alei, aby zdobyć dla drużyny jak najwięcej PD w wyścigu o osiągnięcie poziomu 10 przed przeciwnikami. Z zasady aleję powinno się porzucić tylko wówczas, gdy pojawiła się okazja do sprawniejszego zdobycia PD.

Wskazówka nr 1

Niektórzy bohaterowie – np. Xul – dysponują doskonałymi zdolnościami eliminującymi całe fale stronników. Taki bohater może się błyskawicznie uporać ze stronnikami na alei i przenieść się na kolejną, by powtórzyć cały proces i zebrać podwójne PD. Taktyka ta jest najskuteczniejsza na polach bitew, gdzie odległość między alejami jest minimalna, np. w Zatoce Czarnosercego czy w Grobowcu Pajęczej Królowej.

Wskazówka nr 2

Jeśli sojuszniczy stronnicy na waszej alei przedzierają się w kierunku bazy wroga, rozważcie chwilowe przeniesienie się na sąsiednią aleję, by pomóc innym członkom waszej drużyny przy przygotowaniu zasadzki na wrogich bohaterów lub podczas ataku na wieżę. Pamiętajcie, aby po skończeniu udzielania pomocy sojusznikom powrócić na własną aleję – nie chcecie przecież opuścić zbyt wielu PD!

Wskazówka nr 3

„Zaginiony w akcji” wrogi bohater na alei może się okazać mieczem obosiecznym. Z jednej strony im dłużej pozostaje on nieobecny, tym więcej doświadczenia przegapi jego drużyna, co może zapewnić wam niewielką przewagę. Z drugiej strony może on właśnie w danym momencie pomagać swoim sojusznikom w przygotowaniu zasadzki na członków waszej drużyny, którzy zapuściliby się zbyt daleko na alei. Grajcie ostrożnie, dopóki zaginiony wróg nie pojawi się z powrotem na waszej minimapie.

Środkowy etap gry

Kiedy tylko jedna z drużyn osiągnie poziom 10, rozpoczyna się kolejny etap meczu. W tej fazie ma miejsce jeden z najwyraźniejszych momentów wzrostu mocy bohaterów, a realizacja celów staje się dużo skuteczniejsza i bardziej opłacalna. Natomiast drużyny o dobrze dobranym składzie mogą zabłysnąć dzięki synergii zdolności bohaterskich.

Po osiągnięciu przez drużynę poziomu 10 zdobywanie doświadczenia nadal pozostaje kluczową kwestią ze względu na konieczność odblokowania kolejnych talentów. Będziecie zdobywać PD nie tylko za zabijanie stronników, ale również pracę zespołową na rzecz niszczenia fortyfikacji wroga i przejmowania kontroli nad obozami najemników oraz eliminowania wrogich bohaterów, a także realizacji celów na mapie. Na środkowym etapie gry zdobywanie PD pozostaje ważne, ale można do pewnego stopnia odpuścić sobie gromadzenie go na alejach, gdy pojawia się okazja do wykonania skuteczniejszych zagrań. W zależności od tego, na którym z pól bitew przyjdzie wam walczyć, w czasie meczu pojawiać się będą różne możliwości osiągnięcia przewagi. Zwracajcie uwagę na to, na której mapie rozgrywacie mecz i zapamiętajcie kolejność, według której będą się na niej pojawiać obozy najemników i cele do zrealizowania.

Wskazówka nr 1

Wykorzystajcie przewagę zapewnianą przez globalną mobilność niektórych bohaterów, takich jak Dehaka, Jasnoskrzydła czy Falstad, i zbierajcie PD na alejach, gdy przeciwnicy zbierają się do realizacji celu na mapie. Ci bohaterowie mogą stawić się na czas, by wziąć udział w rozpoczynającym się właśnie starciu drużyn, bez konieczności tracenia czasu na podróż po polu bitwy.

Wskazówka nr 2

W czasie trwania meczu szukajcie okazji do zgrupowania się z sojusznikami i eliminowania samotnych wrogich bohaterów na alejach. Taka taktyka może zapewnić przewagę waszej drużynie, gdy przyjdzie do realizacji kolejnego celu na mapie lub zapewni wam większą swobodę w poruszaniu się po polu bitwy i przełoży na prowadzenie w liczbie zgromadzonych PD.

Późny etap gry

Po osiągnięciu poziomu 20 drużyna otrzymuje możliwość ulepszenia swych zdolności bohaterskich, aby uczynić je jeszcze potężniejszymi i skuteczniejszymi w czasie starciach drużynowych. Na późnym etapie gry zdobywanie PD ma nadal zmniejszony priorytet, a gra toczy się głównie wokół dobrze zaplanowanych walk bohaterów, realizacji celów na mapie oraz oczyszczaniu alej.

Po osiągnięciu przez drużynę poziomu 20 czas zacząć się rozglądać za skutecznymi sposobami na zakończenie meczu. Na tym etapie gry wiele spośród celów do zrealizowania na polu bitwy staje się bardzo potężnych, więc wykorzystanie ich potencjału do maksimum może przynieść wam zwycięstwo. Wasza drużyna powinna również zachować czujność, by jak najszybciej eliminować osamotnionych wrogich bohaterów. Często zdarza się tak, że przewaga liczebna uzyskana na tym etapie meczu oznacza pogrążenie drużyny przeciwnej.

Wskazówka nr 1

Jeśli przeciwnicy osiągną poziom 20 jako pierwsi, koniecznie skupcie się na nadrobieniu strat przed kolejnym starciem. Znajdźcie sposób na szybkie zdobycie PD, aby jak najszybciej odblokować ten ostatni talent. I postarajcie się po drodze nie zginąć.