Maiev Shadowsong - opis i analiza postaci

Maiev Shadowsong - opis i analiza postaci

Długo wyczekiwana Maiev Pieśń Ciena, w swojej nieustannej pogoni za Illidanem, wreszcie trafiła Nexusa, jako 77-ma bohaterka w grze. W dzisiejszym tekście, przyjrzymy się bliżej postaci nieugiętej Nadzorczyni i jej umiejętnościom. A jest na co popatrzeć!

Charakterystyka postaci

Maiev jest zabójczynią walczącą w zwarciu, pochodzącym z uniwersum Warcrafta. Jako postać stworzona do walki twarzą w twarz z przeciwnikiem, charakteryzuje się sporym zapasem punktów życia i umiejętnością unikania obrażeń. Sama potrafi ranić przeciwników zarówno ataki podstawowymi, jak i obrażeniami pochodzącymi od umiejętności. Nadzorczyni już od pierwszych zapowiedzi była opisywana jako bohaterka, która dobrze sprawdza się przeciwko przeciwnikom zgrupowanym blisko siebie, oraz jako kontra dla mobilnych bohaterów. Istotnie, zestaw umiejętności Maiev zdecydowanie premiuje atakowanie oponentów zbitych w grupy, co jednak nie oznacza, że jest postacią, która może bezkarnie atakować kilku wrogich bohaterów na raz. Gra Maiev wymaga wyczucia sytuacji i wybranie odpowiedniego momentu na szybkie wejście do walki, wybór wrażliwego celu, uniemożliwienie ucieczki i eliminację. Poziom trudności postaci został ustalony jako trudny, co sprawia, że nie jest to dobry wybór dla nowych graczy. Co więcej, nawet weterani będą potrzebować czasu, by przyzwyczaić się do jej stylu gry.


Zdolności podstawowe, bohaterskie i cecha postaci

Wachlarz Ostrzy (Q)

Zadaje 170 pkt. obrażeń przeciwnikom na obszarze o kształcie półksiężyca. Trafienie co najmniej 2 wrogich bohaterów Wachlarzem Ostrzy skraca czas odnowienia tej zdolności do 0.5 sek. i zwraca jej koszt many.

Wachlarz Ostrzy to podstawowa umiejętność, którą Maiev zadaje obrażenia na odległość. Podstawowy cooldown sam w sobie jest niski, jednak umiejętność rozwija skrzydła, gdy trafiamy nią dwóch lub więcej przeciwników. Wówczas, cooldown spada do 0,5 sekundy, a umiejętność nie kosztuje many. Taka mieszanka sprawia, że z Wachlarza Ostrzy można (i należy) korzystać, gdy tylko mamy okazję.

Zasięg umiejętności pozwala zarówno na rażenie celów na średnią odległość, jak i tych, które znajdują się tuż przy nas. Półksiężyc, który reprezentuje obszar rażenia umiejętności jest na tyle duży, że atakując pod odpowiednim kątem, możemy trafić wszystkich stronników w grupie, co sprawia, że Maiev dobrze radzi sobie w szybkim czyszczeniu grup minionów.


Mroczne Spętanie (W)

Kolejny atak podstawowy Maiev wywołuje rozpłatanie i powoduje przytwierdzenie pęt do trafionych wrogich bohaterów na 2.5 sek. Jeśli spętany bohater oddali się od Maiev, zostanie przyciągnięty w jej kierunku i otrzyma 110 pkt. obrażeń, a pęta zostaną zerwane.

Mroczne spętanie to powód, dla którego Maiev była zapowiadana jako postać, będąca odpowiedzią i kontrą na mobilnych bohaterów. Faktycznie, po trafieniu przeciwnika i innych wrogich bohaterów obok niego, Maiev trzyma ich na uwięzi przez 2,5 sekundy. Problem w tym, że tak długo, jak pozostają oni blisko niej, mogą poruszać się swobodnie. Dopiero próba ucieczki i wyjścia poza krąg powoduje, że zostają przyciągnięci z powrotem do Nadzorczyni i otrzymują obrażenia. To sprawia, że Maiev spisuje się dobrze przeciwko delikatnym zabójcom atakującym z dystansu, którzy polegają na różnych formach odskoków, by uniknąć zagrożenia. Postacie takie jak Valla, Sylvanas, Falstad, Genji, czy Hanzo — gdy już dadzą się złapać — będą miały małe szanse na przeżycie.


Duch Pomsty (E)

Maiev wysyła swój cień przed siebie. Cień powraca do miejsca, z którego został wysłany, i zadaje wszystkim napotkanym po drodze przeciwnikom 100 pkt. obrażeń. Zadaje wrogim bohaterom obrażenia zwiększone o 100%. Ponowna aktywacja powoduje Mignięcie do miejsca, w którym znajduje się cień.

Ducha Pomsty to bardzo wszechstronna umiejętność. Pozwala zarówno na szybkie włączenie się do walki, czy dogonienie przeciwnika, jak i na ucieczkę, czy zmylenie pościgu. Ponadto, duch, którego wypuszcza Maiev, sprawdza się również jako zwiadowca, którego można wysłać w celu sprawdzenia niewidocznego kawałka mapy, czy obozu najemników. Mimo, że Duch zadaje podwójne obrażenia bohaterom, raczej nie używałbym go w walce, a raczej w celu włączenia się do tejże, czy też do ucieczki, jeśli zajdzie potrzeba.


Skok Nadzorców (D)

Maiev wyskakuje w powietrze i staje się odporna na wszystkie negatywne efekty na 0,75 sek.

Cecha Maiev może wydawać się niepozorna, lecz możliwość stania się nietykalnym na 0,75 sekundy, co 8 sekund, potrafi zdziałać cuda. Każde źródło obrażeń i kontroli tłumu zostaje w tym czasie zniwelowane, co przy odpowiednim wyczuciu czasu sprawia, że możemy unikać nawet potężnych umiejętności, wliczając w to zdolności bohaterskie. Nadlatujący pirowybuch? Żaden problem! Szarżujący Tyrael? Nie tym razem, kolego! Chromie chce nas poczęstować swoim kombo? Dziękuję, postoję! Każdy taki unik daje mnóstwo satysfakcji i idącej z nią w parze irytacji dla strony atakującej. Tym niemniej, nawet nieduży błąd, jak unik wykonany zbyt wcześnie, lub odrobinę za późno, sprawi, że manewr się nie uda. Świetna zdolność defensywna, która wymaga niemal perfekcyjnego wyczucia czasu.


Dysk Uwięzienia (R1)

Maiev ciska glewią we wskazanym kierunku. Jeśli trafiony zostanie wrogi bohater, można ponownie aktywować Dysk Uwięzienia, aby pozbawić cel pola widzenia i objąć go działaniem Zatrzymania Czasu na 4 sek. Dysk Uwięzienia aktywuje się automatycznie 6 sek. po trafieniu bohatera.

Pierwsza z umiejętności bohaterskich z grubsza przypomina kokon Anub'araka. Przez 6 sekund po trafieniu celu, można ją aktywować manualnie - jeśli nie zrobimy tego w tym czasie, umiejętność aktywuje się samoistnie. Cel zostaje wyłączony z gry na 4 sekundy, tracąc pole widzenia oraz otrzymując status zatrzymanie czasu, co oznacza, że nie jest w stanie zadawać ani otrzymywać obrażeń, poruszać się, a jego okresy odnowienia umiejętności zostają zatrzymane. W przeciwieństwie do kokona, celu nie można w żaden sposób uwolnić przed upływem 4 sekund.

Dysk Uwięzienia to idealna zdolność do wyłączenia danego przeciwnika z rozgrywki, lub przygotowanie zasadzki. Sprawdza się również w pościgach, niezależnie od tego, czy jesteśmy stroną ścigającą, czy ściganą. Niski cooldown sprawia, że dysku możemy używać w każdej walce drużynowej.


Klatka Nadzorcy (R2)

Maiev przywołuje 8 Awatarów Nadzorcy, które tworzą pierścień wokół niej. Wrodzy bohaterowie, którzy po upływie 1.5 sek. dotkną jednego z Awatarów, zostają odrzuceni w kierunku środka klatki, zaś Awatar zostaje pochłonięty. Awatary Nadzorcy utrzymują się przez 7 sek.

Klatka to umiejętność, której prawdziwy potencjał przejawia się w pełni, gdy nasza drużyna jest dobrze skoordynowana i skupiona na zadawaniu obrażeń obszarowych. Wrogowie uwięzieni w klatce to wprost wymarzony cel dla większości magów, czy innych zabójców walczących w zwarciu. To także bardzo dobry "otwieracz" wszystkich tzw. wombo combo, czyli łączenia umiejętności całej drużyny w zabójcze sekwencje.

Z drugiej strony, Maiev "zamykająca" się w klatce z wrogimi bohaterami, sama stanowi łatwy cel, a więc należy uważać i ostrożnie dobierać sytuacje, w których używamy tej umiejętności.

Talenty

· Poziom 1

Pęta Sprawiedliwości to jeden z dwóch talentów-zadań, które może wybrać Maiev. Ukończenie zadania powoduje wzrost obrażeń dla celów drugorzędnych po przyciągnięciu, oraz zwiększenie obrażeń od rozpłatania, czyli zaraz po aktywowaniu umiejętności. Dobry wybór przeciwko bohaterom, dysponującym umiejętnościami pozwalającymi na szybką ucieczkę.

Pogoń za Zemstą to prosty talent redukujący czas odnowienia Ducha Pomsty za każdego przeciwnika spętanego Mrocznym Spętaniem.

Dziedzictwo Naishy świetnie sprawdza się w zadawaniu obrażeń fizycznych kilku celom naraz. Mój faworyt na tym poziomie.

· Poziom 4

Przyszpilenie natychmiastowo zwiększa obrażenia Wachlarza Ostrzy o 15%, a także daje możliwość dalszego podniesienia ich, aż do 45%. Warunkiem jest trafianie Wachlarzem Ostrzy trzech wrogich bohaterów, co nie jest łatwe, w sytuacjach, gdy przeciwnik dysponuje postaciami walczącymi na dystans.

Taniec Ostrzy, w kontraście do poprzedniej umiejętności, zadaje dodatkowe obrażenia fizyczne wokół Maiev za każdym razem, gdy używamy Wachlarza Ostrzy. Działanie tego talentu dobrze komponuje się z talentem Kula Cienia: Łowczyni, z poziomu 20.

Natychmiastowa Zemsta oferuje zadawanie obrażeń równych 5% puli życia bohaterów trafionych Duchem Pomsty. Talent sprawdza się przeciwko drużynom, których bohaterowie dysponują dużą pulą punktów życia.

· Poziom 7

Gniew Eluny to kolejny talent premiujący trafianie dwóch lub więcej bohaterów Wachlarzem Ostrzy.

Pęta Splugawienia, powodując spadek pancerza przyciągniętych celów o 25%, dodatkowo wystawiają je na obrażenia fizyczne. Świetny talent przeciwko mobilnym bohaterom posiadającym niewielką ilość punktów życia.

Bezwzględny Duch procentowo zwiększa obrażenia Ducha Pomsty, w zależności od liczby trafionych celów. Trafianie pięciu bohaterów potrafi zwiększyć obrażenia przeciw nim nawet o 120%! Talent czyni z Ducha umiejętność groźną przeciwko grupom przeciwników.

· Poziom 13

Zbroja z Ostrzy pierwszy z trzech talentów dających Maiev dodatkowe punkty pancerza na krótki okres czasu. Każdy przeciwnik trafiony Wachlarzem Ostrzy, dodaje nam 5 punktów pancerza na 5 sekund, aż do pułapu 20 punktów pancerza.

Łańcuchy oferują najwięcej, bo aż 35 punktów pancerza na 4 sekundy, lecz warunkiem jest spętanie przynajmniej dwóch wrogich bohaterów.

Pancerz Cienia zapewnia 25 punktów pancerza na jedynie 2,5 sekundy po użyciu Mignięcia, lecz które jednak można przedłużać zadając obrażenia wrogim bohaterom atakami podstawowymi. Mój osobisty faworyt na tym poziomie.

· Poziom 16

Nieprzejednane Okowy to solidne zwiększenie obrażeń od Mrocznego Spętania i jego przyciągnięcia, a także 25% premia do szybkości ruchu po spętaniu przeciwnika. W buildzie opartym o Mroczne Spętanie, jest to zdecydowany faworyt.

Mściwe Sztylety to talent bazujący na synergii pomiędzy Duchem Pomsty a Wachlarzem Ostrzy. Każdy wrogi bohater trafiony pierwszą z tych umiejętności, dodaje 1% do dodatkowych obrażeń równym 1% maksymalnej ilości punktów życia celów. Na papierze wygląda to solidnie, choć w praktyce obrażenia rzędu 1-3% maksymalnych punktów zdrowia są niewielkie.

Opancerzony Cios zwiększony pancerz powoduje wzrost zadawanych obrażeń fizycznych o 25%. Opancerzony Cios wydaje się być najlepszym wyborem na tym poziomie, również za sprawą synergii, jaką stwarza z Dziedzictwem Naishy, Pętami Splugawienia, Tańcem Ostrzy, czy Kulą Cienia: Łowczyni.

· Poziom 20

Talenty z ostatniego poziomu to niemałe zaskoczenie – żaden z nich, jak w przypadku każdej innej postaci – nie stanowi ulepszenia jej zdolności bohaterskich. Powodowem może być fakt, że te są już potężne same w sobie. W rezultacie, na poziomie 20. możemy wybrać jedną z trzech dodatkowych umiejętności aktywnych, z których każda jest odświeżana w inny sposób.

Kula Cienia: Zemsta to darmowe zresetowania czasu odnowienia Ducha Pomsty. Umiejętność odnawia się po trafieniu w sumie 5 przeciwników Duchem Pomsty.

Kula Cienia: Łowczyni szybkość ruchu i ataku podstawowego Maiev zostaje zwiększona o 40% na 5 sekund, co czyni z niej istną maszynę do zabijania. W połączeniu z dodatkowymi obrażenia zapewnionymi przez Dziedzictwo Naishy, czy Opancerzony Cios, Maiev potrafi zadawać ogromne obrażenia od ataków podstawowych przez krótki czas.

Kula Cienia: Uderzenie Cieni to umiejętność osłabiająca pojedynczego wrogiego bohatera. Cel otrzymuje niewielkie obrażenia, a także zostaje spowolniony o 30% i traci 20 punktów pancerza na 4 sekundy. To dobra umiejętność sprawdzająca się przy szybkich gankach, w których uczestniczy cała drużyna.

Sugerowany build

Wybierając poniższe talenty i składając je w sensowną całość, kierowałem się ich przydatnością, oraz synergiami, które zachodzą między nimi. Poniższy build opiera się na zmaksymalizowaniu zadawanych obrażeń podstawowych, a także wytrzymałości Maiev. Jedyne alternatywy, jakie dopuszczam, to wybór Pęt Sprawiedliwości na poziomie 1. i Bezwzględnego Ducha na 7. Jeśli zaś chodzi o zdolność bohaterską, Dysk Uwięzienia może znaleźć zastosowanie przeciwko bohaterom, których tymczasowe wyłączenie z walki znacznie osłabi wrogą drużynę. Mimo to, w większości sytuacji Klatka Nadzorcy wydaje się być lepszym wyborem.

Poziom

Talenty

1

Pęta Sprawiedliwości

Pogoń za Zemstą

Dziedzictwo Naishy

4

Przyszpilenie

Taniec Ostrzy

Natychmiastowa Zemsta

7

Gniew Eluny

Pęta Splugawienia

Bezwzględny Duch

10

Dysk Uwięzienia

Klatka Nadzorcy

13

Zbroja z Ostrzy

Łańcuchy

Pancerz Cienia

16

Nieprzejednane Okowy

Mściwe Sztylety

Opancerzony Cios

20

Kula Cienia: Zemsta

Kula Cienia: Łowczyni

Kula Cienia: Uderzenie Cieni


Co dalej z Nadzorczynią?

Maiev weszła do gry z niemałym przytupem bowiem już w ciągu swoich pierwszych dwóch dni w Nexusie, zdążyła zostać okrzykniętą jedną z najbardziej niezbalansownych postaci w grze. Na ile jest to zasługa masowej histerii spowodowanej pojawieniem się nowej postaci, do której trzeba się przyzwyczaić, a na ile fakt poparty danymi, przyjdzie nam zobaczyć. Póki co, na portalu hotslogs (7.02.2018), jej procent wygranych gier waha się w okolicach 65%, co z pewnością wskazuje na brak balansu, lecz należy pamiętać, że hotslogs jest nieoficjalnym źródłem informacji i statystyk.

Skąd te wszystkie skargi? Z jednej strony, gracze wskazują na jej wysoką odporność i zdolność unikania obrażeń. 10 punktów podstawowego pancerza (co redukuje wszystkie otrzymywane obrażenia o 10%) z możliwością uzyskania nawet 25 po 13 poziomie, w połączeniu ze Skokiem Nadzorcy i możliwością szybkiej ucieczki dzięki Duchowi Pomsty, z pewnością sprawiają, że Maiev stanowi trudny cel. Kolejną kwestią, jest wysokość obrażeń, jakie potrafi zadać. Przy korzystnym ustawieniu przeciwnej drużyny, często trafiając dwóch lub więcej przeciwników Wachlarzem Ostrzy, Maiev jest w stanie ciskać nożami niczym karabin maszynowy, co daje około 500 punktów obrażeń na poziomie 20, nie uwzględniając dodatkowych obrażeń (nawet do 45% więcej), które można wyciągnąć z talentu na poziomie 4. Słowem, problemem są tu liczby. Blizzard, zapewne, bacznie obserwuje poczynania nowej bohaterki i już szykuje nerfhammer, choć na ten moment nie wiemy jeszcze, kiedy uderzy.

[Aktualizacja z 9. lutego]

Blizzard zareagował szybciej, niż się spodziewaliśmy – łatka balansująca pojawiła się już w piątek, 9. lutego. Maiev otrzymała w niej liczne nerfy do zadawanych obrażeń, poniektórych talentów, a także straciła 10 punktów pancerza. W ramach częściowej rekompensaty, otrzymała 100 punktów do podstawowej puli zdrowia. O wszystkich zmianach możecie poczytać tutaj.