Raport rotacyjny #1 - 02.06-08.06

Raport rotacyjny #1 - 02.06-08.06

Kolejny wtorek - kolejna rotacja! Drugi tydzień z rzędu Blizzard uraczył nas kombinacją ról w postaci dwóch wojowników, dwóch zabójców, dwóch pomocników oraz jednego specjalisty. W tym tygodniu skład dostępnych za darmo bohaterów przedstawia się następująco:

Li LI - pomocnik

E.T.C. - wojownik

Falstad - zabójca

Diablo - wojownik

Tychus - zabójca

Azmodan - specjalista

Tassadar - pomocnik

 

 

W tym miejscu chciałbym jeszcze krótko (i po raz pierwszy) przeanalizować rozpoczynającą się rotację - wygłosić swoją subiektywną opinię o tym, jak to wpłynie na QuickMatche oraz czego należy się spodziewać/wystrzegać podczas grania, by na koniec także ocenić skład darmowych bohaterów na ten tydzień. Ponieważ tekst był najpierw wrzucony na mój fanpage na FB (fb.com/GGSigmar), pozwólcie, że po prostu przekleję całość:

 

Czołem! Doszedłem ostatnio do wniosku, że na polskiej scenie Heroes of the Storm brakuje pewnego rodzaju treści - na przykład wszędzie pojawia się skład nowej rotacji bohaterów, ale nikt nie idzie z tym dalej i nie informuje ani nie wygłasza swojej opinii, jak ta rotacja wpłynie na granie quick matchy w danym tygodniu. Prawda też taka, że bardzo duży odsetek graczy raczej niewiele sobie robi z rotacji i po prostu gra swoje, wybiera bohatera do grania niewiele się nad tym procesem zastanawiając i nie przejmując się tym, jakimi postaciami będzie grała jego drużyna składająca się z losowych graczy. Wierzę, że skład darmowych w danym tygodniu bohaterów HotSa ma duży wpływ na rozgrywkę. Pamiętajmy, że w quick matchach bardzo często losuje nas do drużyny z graczami o, powiedzmy, niezadowalająco niskim poziomie. Gracze ci, będący bardzo często po prostu nowicjuszami (ewentualnie graczami bardzo nierozgarniętymi), będą (chcąc nie chcąc, nie mając własnych) używać bohaterów darmowych. I tutaj przydaje się znajomość rotacji: gra będzie przyjemniejsza, jeżeli będziemy grali bohaterami wspierającymi potencjalne picki naszej drużyny albo jeżeli będziemy grali bohaterami świetnie sobie radzącymi z postaciami z rotacji. Nie mówię tez od razu, że to najlepsza strategia, ale przy niższym współczynniku MMR może się przydać. Alternatywą w dalszym ciągu pozostaje strategia bycia solo carry. Spontanicznie postanowiłem być tą osobą, która takie materiały będzie szykowała z wiarą, że komuś może to się przydać. Tutaj jeszcze małe wtrącenie - wszystkie treści przedstawione są moją subiektywną opinią, a nie prawdą objawioną. Żeby jednak materiał był bardziej wiarygodny i rzetelny, został skonsultowany z Chocapicciem. Wierzę, że wiele osób kojarzy (i kojarzy dobrze) wspominanego pana. Zaczynajmy zatem!

 

Nowa rotacja przedstawia się następująco: Li LI, ETC, Falstad, Diablo, Tychus, Azmodan (od 12. lvl) oraz Tassadar (od 15. lvl). Kombinacja dwóch wojowników, dwóch zabójców, dwóch pomocników oraz jednego specjalisty zadowala już na start swoim zróżnicowaniem, każdy gracz znajdzie wśród dostępnych picków coś dla siebie, tym bardziej, że jedyny specjalista, Azmodan, jest przy okazji sztandarowym pusherem i aktualnie (po nerfie Globe of Annihilation (Q)) osłabł jako zabójca. Bohaterowie obecni w rotacji nie są także zbyt wymagający jeżeli chodzi o umiejętności graczy: mamy najprostszą postać w grze AKA Li Li, dwóch umiarkowanie prostych tanków oraz dwóch zasięgowych asasynów. Dostępne postacie są dość wybaczające w stosunku do nowych graczy - w większości mają łatwą ucieczkę (LiLi, ETC, Falstad, Tychus, Tassadar) i, wyłączając Falstada, dość dużo punktów zdrowia. Celowo zaznaczyłem, iż dostępni w rotacji zabójcy są zasięgowi - choć także są najczęściej papierowi, o wiele łatwiej się nimi gra i trudniej umrzeć, niż asasynem walczącym w zwarciu (patrzę na Was, samobójczy Kerrigan oraz Thralle!). Z zasięgowymi zabójcami w rotacji rzadziej (mam nadzieję!) będzie nam towarzyszyć frustracja na widok szarżującego samobójczo DPS-hero, który ginie, zanim uda mu się zadać jakiekolwiek obrażenia. Przykro mówić, ale wielu graczom brakuje wyczucia i doświadczenia, by melee assassinem rzucić się na przeciwników w odpowiednim momencie. I nie dotyczy to zresztą tylko assassinów - za dużo widziałem w poprzedniej rotacji samobójczych Anub'araków używających bezmyślnie burrow charge w kierunku grupki przeciwników, by przed tym nie przestrzegać! Wracając jednak do głównego wątku, uważam, że rotacja zadowala swoim zróżnicowaniem, a przy tym jest dobra dla graczy nowych/uczących się. Jedyny minus jest taki, że brakuje bohaterów z czołówki mety - może i teraz przesadzam, ale po nerfie Healing Warda przyszłość Tassadara stoi pod znakiem zapytania, a ETC jest w dość szybkim tempie wypierany ze slota top tanka przez Anub'araka, Muradina i Tyraela.

 

 

Jak już wspomniałem, obecni w rotacji bohaterowie są dość wytrzymali, co utrudnia gankowanie oraz snipowanie ich. Najmniej wytrzymały, Falstad, może się łatwo ewakuować za pomocą swojego Barrel Rolla. Roaming Novą może być w tym tygodniu odrobinę osłabiony, może być też ciężej pokarać graczy, którzy zapuszczą się dalej, niż powinni, aczkolwiek jasnym jest, że samobójcze wysunięcie się w dalszym ciągu powinno się zakończyć śmiercią. Li Li dostępna w roli supporta cieszy - jest to postać, którą po prostu ciężko jest grać źle, więc nowicjusz w roli Li Li powinien się dość nieźle sprawdzać. Minus jest taki, że jest ona mniej cenna dla teamu niż taki Uther czy Malfurion. W związku z supportem jest jeszcze jeden minus związany z obecną rotacją - dostępnym za darmo pomocnikiem jest też Tassadar, który healerem nie jest wcale - aby więc uniknąć braku healera w teamie, zalecany jest pick właśnie tego typu postaci, wtedy matchmaking nie powinien już nam dobrać do drużyny Tassadara. Tassadar jest postacią uniwersalną - sprawdza się w roli postaci zadającej obrażenia, potrafi też swoimi tarczami uratować umierającego, w dalszym ciągu jednak, jeżeli team potrzebuje healera, wymagane jest zapełnienie slota supporta. ETC i Diablo dobrze będą się sprawdzać w swojej roli tanków. Są na tyle intuicyjni, że członkowie party nie powinni nimi robić cyrków - przy okazji można by też używać postaci dobrze współgrających ze stunami wojowników - np. Kaela, którego potężne spelle AoE w połączeniu z ulti ETC mogą wyczyścić całą przeciwną drużynę w kilka chwil. Możemy też starać się combować przerzut Diablo z własnym stunem, np. grając Tyrande - co prawda wymaga to komunikacji, ale nie jest niemożliwe.

 

Choć dostępni asasyni nie są najtrudniejsi, to jednak dostrzegam pewien problem - Falstad jest postacią odrobinę mniej standardową (poprzez "mounta") i nowicjuszom kierowanie nim może sprawić trochę problemów. Mimo wszystko jego mobilność jest niezastąpiona na dużych mapach pokroju Sky Temple czy Blackheart's Bay. Tychus za to, choć ostatnio znów pojawia się sporadycznie na turniejach, przez długi czas był postacią z niższej półki i mało używaną, problematyczną do grania. I tutaj właśnie też pojawia się problem, że i nowi gracze mogą sobie z nim nie poradzić. Tychus jest wymagającą postacią, zwłaszcza w kwestii pozycjonowania. I najważniejszy tip dla osób, które będą usiłowały nim grać - Odyna należy odpalać przed walką, a nie w trakcie! Wisienką na torcie jest Azmodan. Tutaj problemem jest to, że Azmo może kompletnie zignorować drużynę, ignorować mechaniki mapy i cały czas tylko pushować linię. Na mapach typu Cursed Hollow, gdzie walka o daniny jest kluczowa, może to być bardzo problematyczne, nawet uniemożliwiające wygranie gry. Są jednak mapy, na których pushujący nieustannie Azmo (bot na Blackheart's Bay) jest dużym plusem i niekoniecznie potrzebujemy go, żeby nieustannie chodził z drużyną, choć, nie ma co ukrywać, bardzo często będzie to wymagane na późniejszych etapach gry. Grających Azmodanem zachęcam do grania zespołowego. Nie chcesz ryzykować Azmodana-outsidera w teamie? Weź specjalistę.

 

To tyle jeżeli chodzi o nową rotację :) Mam nadzieję, że tekst się podoba i chociaż część czytelników wyciągnie z niego jakieś pożyteczne informacje! Piszcie w komentarzach swoje opinie i czy chcecie więcej.

Zachęcam także do lubienia mojego fp: fb.com/GGSigmar

 

Komentarze

Obrazek użytkownika JJThompson
JJThompson 2. Czerwiec 2015 - 17:02
<p>Wincyj! Wincyj!</p>
Obrazek użytkownika FTNewbie
FTNewbie 2. Czerwiec 2015 - 17:03
<p>Moarrrr</p>
Obrazek użytkownika Chocapicc
Chocapicc 2. Czerwiec 2015 - 17:35
<p>Aż się zalogowałem, abyś dostał tą łapkę!</p>
Obrazek użytkownika Ajantis
Ajantis 2. Czerwiec 2015 - 21:27
<p>Nie znam się na tej grze, ale tekst wygląda na przedni.</p>
Obrazek użytkownika FTNewbie
FTNewbie 3. Czerwiec 2015 - 16:16
<p>Ja się znam, więc potwierdzę - jest przedni B|.</p>
Obrazek użytkownika Sigmar
Sigmar 3. Czerwiec 2015 - 15:05
<p>Yay \o/</p>