Sonsiecka Pomoc: Rotacje pomiędzy liniami

Sonsiecka Pomoc: Rotacje pomiędzy liniami

Heroes of the Storm różni się od tradycyjnych gier typu MOBA. Twórcy porzucili mechanikę złota oraz przedmiotów, zastępując ją wspólną pulą doświadczenia całego zespołu. Właśnie dlatego soakowanie jest bardzo ważnym elementem w Heroes. Awans na wyższe poziomy zapewni nam dostęp do lepszych talentów, które znacząco wpływają na siłę naszej postaci. Ponieważ podczas rozgrywki bardzo często dochodzi do niekończących się starć (jakby to miało najwyższy priorytet), na ogół wielu graczy zapomina o pozyskiwaniu doświadczenia. Zdarzają się także przypadki, kiedy to traktujemy soakowanie jako cel sam w sobie.

Na początku coś sobie wyjaśnijmy. Nie każdy specjalista nadaje się do utrzymywania alejki solo. Niektórzy są zdolni tworzyć presję nawet na dwóch liniach (przykładem jest tutaj Xul). Zapomnijmy zatem o zasadzie: Specjalista to solo-alejkowicz.

Rotacja polega na wywieraniu jak największej presji na przeciwniku. Możemy tego dokonać na wiele sposobów.

Rozstawienie 4-1

W tym rozstawieniu jeden z naszych sojuszników utrzymuje alejkę w pojedynkę, zaś czterech sojuszników biega pomiędzy dwiema pozostałymi liniami. Rozstawienie to jest możliwe w Grobowcu Pajęczej Królowej, na Piekielnych Kapliczkach oraz w Smoczych Włościach. Alejki są tam położone dosyć blisko siebie, dzięki czemu nasz zespół nie utraci zbyt wielu punktów doświadczenia.

Odpowiednie rozstawienie to nie wszystko. Musimy pamiętać, by nasz zespół posiadał dobrą zdolność do czyszczenia alejek lub dużą liczbę ogłuszeń.

Jeżeli wyposażyliśmy się w dobry wave-clear, będziemy mogli szybko przepychać dwie alejki jednocześnie. Gdy wszystko pójdzie po naszej myśli, przeciwnik nie tylko nie będzie nadążał z odpychaniem stronników, ale także zacznie tracić doświadczenie.

Kael'Thas, Jaina, a w szczególności Xul oraz Gul'dan to mistrzowie rotacji. Zapewniają potężny wave-clear, który umożliwia ekspresowe czyszczenie linii. Im szybciej zabijemy stronników, tym więcej będziemy mieć czasu by przejść na drugą alejkę, gdzie zgromadziła się już kolejna fala.

Dysponując dobrym wave-clearem możemy biegać pomiędzy dwiema alejkami i spychać przeciwników pod umocnienia, dyktując nasze warunki. WARTO WIEDZIEĆ: Xul tworzy dodatkową siłę oblężniczą, co jeszcze mocniej utrudnia defensywę naszym rywalom.

Nie zawsze wszystko jednak idzie po naszej myśli. Czasem musimy zrezygnować z ofensywnego przepychania fal stronników. W takim wypadku rozwiązaniem jest opcja numer dwa - liczne ogłuszenia i wyłapywanie przeciwników (wyjątkowo skuteczne w Grobowcu Pajęczej Królowej). Naszym zadaniem jest wynalezienie łatwego celu (bohater bez ucieczek, łatwy przeciwnik bez zdolności do skutecznej obrony), a następnie ogłuszanie go tak długo, aż towarzyszące kontroli tłumu (Ogłuszenia, Spowolnienia oraz Oplątanie) obrażenia zlikwidują naszą ofiarę. WARTO WIEDZIEĆ: W tym przypadku wystarczy dwóch bohaterów, dlatego możemy wysłać trzech sojuszników na trzy różne alejki, następnie w parze biegać pomiędzy liniami i zabijać nieostrożnych rywali.

WIKINGOWIE

Jeżeli w naszym zespole są Wikingowie, możemy biegać we czwórkę po całej mapie i zabijać przeciwników. Po pierwsze - Wikingowie będą bezpieczniejsi, gdy my zajmiemy się wybijaniem przeciwników. Po drugie - nie umknie nam doświadczenie, ponieważ nasi mali towarzysze wszystko dla nas wysoakują. Stojąc na linii zapewniamy rywalom wystarczająco dużo pola manewru, przez co nasz zespół będzie przegrywał każdą walkę. Atutem Wikingów jest to, że mogą soakować trzy linie jednocześnie. Bolączką z kolei jest fakt, że często czujemy się tak, jakbyśmy grali pięciu na czterech.

Reasumując - jeżeli w naszym zespole są Wikingowie, powinniśmy się skupić na bieganiu pomiędzy liniami i zabijaniu przeciwników, w skutek czego odetniemy rywali od doświadczenia.

Splitpush

Możemy wykonywać rotacje, by splitpushować. Splitpush polega na wyborze bohatera z globalną obecnością (Jasnoskrzydła, Falstad, Dehaka), a następnie soakowaniu doświadczenia. Nasi sojusznicy mogą biegać we czwórkę i przejmować obozy najemników lub walczyć o wydarzenie. Jeżeli dojdzie do poważniejszego starcia - bohaterowie tacy jak Falstad czy Dehaka mogą szybko dołączyć do drużyny. W ten sposób jesteśmy w stanie wysoakować dużo doświadczenia, co może utworzyć wyraźną przewagę.

Splitpushować mogą także bohaterowie wyposażeni w dobry wave-clear. Dla przykładu - Xul. Ponieważ Nekromanta jest w stanie przepychać dwie linie jednocześnie, a przy tym tworzyć dodatkowy nacisk, warto wybrać tego specjalistę do Splitpushowania. Przeciwnik będzie zmuszony zająć się nekromantą lub naszym zespołem. Warto jednak zauważyć, że gdy rywal cofnie się do bazy w celu obrony oblężonych struktur, my możemy zająć się czymś innym (dla przykładu ukraść obóz najemników z naszymi kolegami lub nawet połasić się o bossa).

Ciekawy przypadek Abathura

Abathur to bohater, który może soakować kilka alejek jednocześnie i towarzyszyć sojusznikom w rotacjach. Można zatem powiedzieć, że gdy w naszym zespole jest Mistrz Ewolucji, nie musimy martwić się o przypływ doświadczenia. Atutem Abathura jest to, że gdy my zajmujemy się wydarzeniem, Zerg może nam pomagać, soakując jednocześnie doświadczenie, co w efekcie zaowocuje szybszym awansem. Ten Specjalista to jeden z trudniejszych bohaterów. Wymaga naprawdę dużej kontroli mapy, a także szczególnej ostrożności, ponieważ gdzieś w krzakach może czyhać przeciwnik. W ramach krótkiego przerywnika zobaczcie odcinek z serii Carbot Animations poświęcony właśnie Abathurowi:

Abathur nie jest królem rotacji, ALE może soakować doświadczenie, kiedy nasi sojusznicy będą biegać pomiędzy alejkami w celu zabijania wrogich bohaterów.

Azmodan to połączenie Splitpushera oraz Abathura

Azmodan nie może soakować alejek tak skutecznie jak Abathur, ale przy pomocy swoich umiejętności będzie w stanie stwarzać silną presję na alejkach. W ten sposób możemy zająć się wydarzeniem i jednocześnie wywierać nacisk na przeciwnika.

Warto także zaznaczyć, że Azmodan posiada potężną zdolność do czyszczenia linii. Przy pomocy Kuli Anihilacji będzie mógł szybko i skutecznie zabijać wrogich stronników. Duży zasięg użycia tej zdolności wiele wybacza spóźnialskim, którzy nie mogą dotrzeć na drugą linię na czas.

WARTO WIEDZIEĆ: W Zatoce Czarnosercego jeden bohater może utrzymać górną i środkową alejkę w pojedynkę. W tym przypadku Azmodan, Xul lub nawet Gul'dan sprawdzają się naprawdę dobrze i często nie mają sobie równych w tym zadaniu.

Podsumowanie

Rotacje w Heroes of the Storm to skuteczna strategia, która pozwala budować przewagę potrzebną do odniesienia zwycięstwa. W przypadku, gdy nasz zespół odmawia współpracy lub kompletnie ignoruje doświadczenie, tego typu strategia (nawet wykonywana w pojedynkę) może się okazać bardzo skuteczna. Rotacje są mocnym sposobem na wygrywanie meczy w niższych ligach, ponieważ pozostali członkowie gry pozostając w ciągłej walce ignorują absolutnie wszystko. Jeżeli macie pytania lub pomysły na wykonywanie rotacji - koniecznie dajcie nam znać w komentarzach!