Sonsiecka Pomoc: Tajniki draftu - wstęp

Sonsiecka Pomoc: Tajniki draftu - wstęp

By zrozumieć etap draftowania w grach rankingowych, musimy poznać role w Heroes. Wszyscy wiemy jak wygląda podział postaci w Nexusie. Mamy Wojowników, Pomocników, Zabójców, Specjalistów oraz (obecnie jednego) Wieloklasowca. Każdy na pewno ma swoją definicję dla powyższych ról. Wpis ten jest bardzo ważny i zaleca się przeanalizowanie tego poradnika słowo po słowie.



Pojęcie wojownik w Nexusie jest bardzo szerokie.
Wojowników możemy podzielić na Tanków, Off-tanków, Bruiserów. Ci pierwszoliniowi bohaterowie mogą także stanowić formę Wsparcia, jak chociażby Zaria. Ta umięśniona przedstawicielka uniwersum Overwatch to Warrior walczący na dystans, który może rozdawać tarcze swoim sojusznikom. Z założenia Wojownik miał być przecież Tankiem, tymczasem Rosjanka rozdaje tarcze sprzymierzeńcom. Można tu wtrącić żartobliwie - CO TO ZA TANK, KTÓRY KAŻE TANKOWAĆ INNYM? Właśnie. To idealne pytanie, które powinno brzmieć nieco inaczej - CZY ZARIA TO TANK? oraz CZY KAŻDY WOJOWNIK MUSI BYĆ TANKIEM? Dlatego gdy ktoś zapodaje hasło: Wybierz Tanka. Nie chodzi mu o to, byśmy wybrali pierwszego lepszego Wojownika.

A Specjaliści? To dopiero jest fenomen. Do niedawna wszyscy myśleliśmy, że Specjaliści to typowi sabotażyści, których celem jest niszczyć wszystko co popadnie. Wraz z premierą Medivha definicja tej roli uległa zmianie. I choć Prorok mógł wpasować się idealnie w rolę pierwszego Wieloklasowca - został właśnie Specjalistą. Była to przełomowa chwila, kiedy zespół Heroes postanowił zmodyfikować definicję tej klasy bohaterów. CO CIEKAWE! Pierwotnie Ragnaros również miał być Specjalistą. Niestety jednak bohater ten stał się kolejnym Zabójcą.

Zabójcy to już inna para kaloszy. Rola ta zrzesza typowych Assasinów, Magów, Strzelców, Bruiserów. Można nawet powiedzieć, że zarówno według starej, jak i nowej definicji Gul'dan pasuje do roli Specjalisty (choć jest Zabójcą). Nieważne, przejdźmy do meritum. Podział postaci w Heroes of the Storm jest tak naprawdę umowny. Stworzono go po to, by ułatwić początkującym rozróżnienie konkretnych postaci. Tak naprawdę Sonia nie będzie tankować tak dobrze jak Muradin - trzeba o tym pamiętać przy wyborze postaci.

Role rolami, ale co dalej...

Wybór bohatera to nie wszystko. Jest jeszcze mechanika postaci, która również ma swoje słabe i mocne strony. Dla przykładu Illidan polega na swoich atakach podstawowych. Są postaci, które mogą go w prosty sposób unieszkodliwić (Oślepieniami, Polimorfią lub ciężką kontrolą tłumu). Zatem wybór Tanka czy Pomocnika to nie wszystko. Trzeba przede wszystkim wiedzieć kogo w danej chwili wybrać oraz dlaczego akurat tę postać.

Wybierając bohatera bez najmniejszego powodu, zmniejszamy nasze szanse na zwycięstwo. Wszystko to kwestia doświadczenia, jakie nabywamy wraz z czasem. W telegraficznym skrócie - im więcej wiemy o naszych faworytach, tym lepiej. Dzięki temu będziemy potrafili się odnaleźć w meczu.

Niektóre postaci bazują na atakach podstawowych (Wszystkie talenty oraz umiejętności wzmacniają nasze ataki) lub wyłącznie na umiejętnościach (Wszystkie talenty wzmacniają umiejętności). I tak na przykład Li-Ming może zyskiwać reset czasów odnowienia za każde zabójstwo, ale byle wyciszenie ogranicza możliwość rzucania zaklęć Czarownicy z uniwersum Diablo.

Pancerz, Podatność, Obrażenia

A skoro już mowa o atakach oraz umiejętnościach. Zadawane obrażenia to klucz do zwycięstwa. Możemy wyszczególnić dwa rodzaje obrażeń: magiczne oraz fizyczne. Niektórzy Wojownicy mają pancerze zwykłe, fizyczne lub magiczne. Pancerz blokuje wszystkie obrażenia, pancerz fizyczny blokuje obrażenia od ataków podstawowych, zaś pancerz magiczny obrażenia od umiejętności. Wartość pancerza nie może przekroczyć 75 oraz nie może spaść poniżej -25. Jeden punkt pancerza zapewnia jeden procent redukcji obrażeń, analogicznie -1 punkt pancerza oznacza jeden procent podatności.

Wybierając samych magów będziemy zadawać jedynie magiczne obrażenia. W ten sposób przeciwnik może bez problemu skontrować naszych bohaterów. Właśnie dlatego umiejętne rozpoznawanie mechaniki oraz roli w Drafcie jest bardzo ważne. Wbrew pozorom rozróżnianie typów bohaterów nie jest trudne, ale dla początkującego może nie być całkowicie zrozumiałe. Kiedy już nauczymy się dzielić postaci na tanków i nie-tanków, magów i strzelców oraz pomocników i medyków, będziemy gotowi pójść o krok dalej.

Dalsza część poradnika pojawi się już za tydzień. Tymczasem dajcie znać w komentarzach, jaki jest Wasz ulubiony bohater oraz jego rola w Heroes! Czy Waszym zdaniem podział w Nexusie jest wystarczająco czytelny?