Spętam twoją nędzną duszę - Kel'Thuzad w Nexusie

Spętam twoją nędzną duszę - Kel'Thuzad w Nexusie

Kel’Thuzad Arcylisz wkracza do Nexusa, by pokonać swoich przeciwników Jest on dystansowym Magiem, bohaterem każdemu znany z uniwersum Warcrafta. Pojawił się również w Hearthstone: Klątwa Naxxramas.



Statystyki Bazowe

Dowódca Straszliwej Nekropolii ma swoją rolę, jako zabójca w drużynie. Dlatego już na pierwszy rzut oka zauważamy, że jego statystyki są zbliżone do innych Magów takich jak Kael’thas, Li-Ming czy Chromie. Kel’Thuzada charakteryzują przeciętna pula zdrowia (1445 + 4% co poziom) oraz słabe ataki podstawowe (72 + 4% co poziom). Według nas model postaci jest odrobinę za duży, zdecydowanie odstaje od pozostałych bohaterów Nexusa. Sprawi to, że łatwiej go odnaleźć w walkach drużynowych.


Cecha, podstawowe oraz bohaterskie zdolności.

Cecha Kel’Thuzada to Władca Zimnej Ciemności. To jedna z pierwszych cech, która posiada sama w sobie zadanie (podobnie jak “nowa” cecha Jainy). Arcylisz zbiera poziom Moru za każdym razem, kiedy unieruchamia bohatera przy pomocy Rozbłysku Mrozu lub trafia bohatera Okowami Kel’Thuzada. Po osiągnięciu 15 ładunków, czas odnowienia wszystkich zdolności podstawowych skraca się o 2 sekundy. Jeśli zbierzemy kolejne 15 uzyskamy premię 75% do mocy zaklęć. Powoduje to, że Mag staje się naprawdę groźnym przeciwnikiem w późniejszej fazie gry. Kluczowe w jego przypadku jest, by trafiać umiejętnościami, które wymagają precyzji. Należy wykorzystać nieuwagę przeciwnika aby jak najszybciej uzyskać przewagę. Bohaterowie, którzy posiadają klony muszą szczególnie uważać by nie nakarmić Twórcy Plugastw (patrzymy głównie na Ciebie Samuro). Postacie o słabej mobilności muszą ostrożnie podchodzić i kontrolować czasy odnowienia. Zanim przejdziemy do zdolności, bardzo ważna informacja na ten temat. W porównaniu do innych, Władca Plagowisk posiada mniejsze skalowanie obrażeń co poziom na umiejętnościach (2.5%). Niebiescy przyznali, że wynikało to z przyczyn balansu. Dlatego wypełnienie zadania Cechy jest bardzo istotne i powinniśmy dążyć do tego jak najszybciej.

Pierwsza podstawowa zdolność to Śmierć i Rozkład. Po krótkim upływie czasu Mag rzuca kulą, która zadaje obrażenia obszarowe przy wybuchu oraz na jego terenie przez 2 sekundy. Działa również na budowle, co pozwoli na sprawniejsze przeprowadzanie oblężeń w późniejszej fazie gry. Czas odnowienia to 6 sekund, który może być dodatkowo skrócony za pomocą Cechy do 4. Niski koszt many (20) sprawia, że bez przeszkód możemy wykorzystać tę umiejętność do częstego obijania przeciwnika. Grając przeciwko Kel’Thuzadowi należy bacznie się przyglądać czy nie rzuca Śmierci i Rozkładu - animacja trwa 0.5 sekundy co może dać wystarczająco czasu by się odsunąć.


Kolejną zdolnością jest Rozbłysk Mrozu. Umiejętność mierzona, która po sekundzie tworzy obszar zadający obrażenia oraz spowalniający. Ponadto, bohaterowie znajdujący się w jego środku zostaną unieruchomieni co da Kel’Thuzadowi poziom Moru. Rozbłysku trudno efektywnie użyć w alei. Do inicjacji również niezbyt się nadaje, może jednak zapewnić dodatkową kontrolę tłumu. Przykładowo unieruchomienie za pomocą Pętlących Korzeni (Malfurion) da nam wystarczająco czasu by rzucić Rozbłysk Mrozu tam, gdzie znajduje się przeciwnik. Muradin również jest pomocny w zbieraniu poziomów Moru, ponieważ jego ogłuszenie z Pocisku Burzy trwa nieco ponad sekundę. Podsumowując z odrobiną pomocy sojuszników, możemy bardzo sprawnie wypełnić zadanie Władca Zimnej Ciemności.

Okowy Kel’Thuzada to ostatnia podstawowa zdolność mierzona. Mag używa łańcuchów działających wyłącznie na budowle oraz przeciwnych bohaterów. Po trafieniu zadaje obrażenia i można użyć umiejętności raz jeszcze. Trafiając bohaterów przyciągniemy ich do siebie ogłuszając na 0.5 sekundy. Celując w budowle, wróg zostanie przyciągnięty do niej. Umiejętność ta posiada niesamowita synergię z talentem Lodowy Kolec, którą opiszemy w dalszej części tekstu.


Pierwsza umiejętność bohaterska to Lodowy Pocisk, który działaniem przypomina Pirowybuch Kael’thasa - zamiast kuli ognia leci lodowy meteoryt. Obrażenia tego pierwszego są jednak dużo mniejsze. Kiedy dotrze do celu, eksploduje przywołując na dużym obszarze Lodowy Grobowiec. Zadaje on o wiele więcej szkód niż sam pocisk, a dodatkowo zapewnia unieruchomienie wrogów na 1.5 sekundy. Umiejętność ta sprawdza się w walkach drużynowych, gdzie wszyscy są blisko siebie. Użyta w pościgu sprawi, że drużyna musi się rozdzielić by uniknąć kontroli tłumu. Zalecamy, by wybierać cel, mający w pobliżu innych bohaterów.

Druga umiejętność, Cienista Wyrwa, jest prosta w obsłudze - ma ona globalny zasięg i może być rzucona w każde miejsce będące w wizji Kel’Thuzada. Po krótkiej chwili zadaje znaczne obrażenia na obszarze okręgu. Plusy to: Nieograniczony zasięg, niski czas odnowienia (15s), nieduży koszt many (50), przyzwoite obrażenia (563 na poziomie 10)

Minusami natomiast są niewielki obszar działania oraz przydługi czas eksplozji wyrwy (1.5s). Jeśli nie mamy w drużynie bohaterów, którzy potrafią utrzymać przeciwników w miejscu to efektywne wykorzystanie Cienistej Wyrwy może sprawić trudności. Grając przeciwko Arcyliszowi trzeba być bardzo uważnym zwłaszcza małej ilości zdrowia i przy używaniu Kamienia Powrotu. To dobra opcja jeśli chcemy zaryzykować oraz gdy naszej drużynie brakuje obrażeń. W połączeniu z wypełnionym zadaniem z cechy, jest w stanie zaskoczyć poziomem obrażeń (985 na poziomie 10).


„Wybierz Talent”

·Poziom 1 – Rozwój podstawowej umiejętności – Do dyspozycji mamy trzy talenty, każdy odpowiada jednej zdolności. Oprócz bazowego wzmocnienia, dostajemy dodatkowy bonus, gdy ukończymy Władcę Zimnej Ciemności. Plagowisko zwiększy obszar i czas działania Śmierci i Rozkładu. Kolczaste Okowy zwiększą obrażenia i zmniejszą pancerz ofiary Okowów Kel’Thuzada. Na końcu nasz preferowany wybór, Morowy Mróz. Nie tylko poprawi możliwości bojowe Rozbłysku Mrozu, ale po wypełnieniu zadania cechy sprawi, że unieruchomienie będzie trwało 0,5 dłużej. Bardzo cenimy kontrolę tłumu, a nawet najmniejsza jednostka czasu może przeważyć o losie potyczki.

·Poziom 4„Nikt Nie Powstrzyma Śmierci” wersja Kel’Thuzad. Na tej randze znajduje się talent, który działanie ma identyczne jak talent MaltaelaFilakterium Kel’Thuzada. Po śmierci możemy użyć dodatkowej umiejętności by natychmiast się wskrzesić. Jednak przedtem musimy zebrać 10 kuli regeneracji. W dodatku po wykonaniu zadania zyskujemy 10% do kradzieży życia z zdolności. Pozostałe talenty są mocno sytuacyjne. Rozdarcie Osłony sprawi, że łańcuchy będą się wrzynać w tarcze jak w papier, szybciej je likwidując. Wybór Pancerza Arcylisza może nas skusić, jeśli wróg ma mało postaci walczących magią - 50% ochrona przed atakami fizycznymi jest kusząca, ale według nas Filakterium Kel’Thuzada zwycięża.

·Poziom 7 – Wzmocnienie obrażeń. Zmrażający Dotyk ulepsza nasze podstawowe ataki - co 8 sekund będziemy zadawać obszarowe obrażenia od magii. Przyspieszony Rozkład zwiększy szkody Śmierci i Rozkładu. To dobry talent jeśli skupiamy się na tej umiejętności. Bardzo dużo zależy również od tego, jak szybko będziemy w stanie wbić maksymalny poziom Moru. Zwiększony obszar z rangi 1 bardzo pomaga uskutecznić działanie Śmierci i Rozkładu, jednakże naszym faworytem jest Lodowy Kolec. Tworzy on szpikulec, który wybucha i zadaje obrażenia. Posiada kolizję, więc może zablokować drogę ucieczki przez wąskie alejki. Świetnie sprawdza się w połączeniu z Okowami Kel’Thuzada. Możemy przyciągnąć do niego wroga ogłuszając go. Otwiera to drogę do wykonania kombinacji, która może odciągnąć przeciwnika. Potrzebujemy do tego Okowów, Lodowego Kolca oraz Rozbłysku Mrozu. Poniżej znajdziecie krótkie wideo prezentujące to combo. Ostrzegamy, że wygląda ono świetnie na papierze, ale wykonanie w boju może być trudne.


·Poziom 13 – Więcej kontroli tłumu. Tu naszym jedynym zwycięzcą są Szpony Lodu wydłużające czas spowolnienia Rozbłysku Lodu. Zyskał miano faworyta ponieważ Okowy Lodu i Ogniwo Łańcucha wpływają na działanie Okowów Kel’Thuzada. Uważamy, że o wiele lepiej będzie wzmocnić spowolnienie bardziej praktycznej umiejętności.

·Poziom 16 – Tutaj mieliśmy problem wybrać, co będzie skuteczniejsze. Z jednej strony mamy Tajemne Echo, które skraca czas odnowienia Śmierci i Rozkładu za każdego bohatera trafionego wybuchem. Celne trafienia sprawią, że będziemy mogli wręcz „spamować” tą umiejętnością. Z drugiej strony Nienasycone Zimno pozwoli nam na zadawanie dodatkowych obrażeń z innych umiejętności oraz podstawowych ataków po trafieniu z Rozbłysku Lodu. Dlatego od Was zależy czy czujecie się pewni w celowaniu do wrogów, czy może chcecie podjąć bezpieczniejszą ścieżkę. Inny talent, Potęga Lodowej Korony (zwiększanie mocy zaklęć po skutecznym użyciu kontroli tłumu), nie wydaje się na tyle dobry by mógł walczyć z pozostałą dwójką.

·Poziom 20 – Ostateczny Rozwój – Już sam opis talentów tej rangi sugeruje, że są one bardzo potężne. Lodowaty Uścisk Śmierci jest ulepszeniem Lodowego Pocisku, który w walce drużynowej może wywołać istny łańcuch śmierci. Wszyscy wrogowie, którzy umrą pod wpływem tej umiejętności (1.5 sekund od czasu wylądowania), wywołują kolejne, natychmiastowe eksplozje w miejscu śmierci. Talent ten ma potencjał na spowodowanie bardzo dużych obrażeń obszarowe a przede wszystkim łańcucha unieruchomienia. Potęga Plagi ma proste działanie. Jeśli trafimy wroga Erupcją Cienia będziemy mogli jej użyć raz jeszcze dopóki nie spudłujemy. Nikczemna Szarża to jedyny talent, który może być użyty ofensywnie ale też defensywnie oraz jedyna opcja w całym drzewku, która da Kel’Thuzadowi mobilność. Posiada długi czas odnowienia, ale resetuje się on gdy bierzemy udział w zabójstwie. Powrót Potępionych pozwala Arcyliszowi stworzyć Cień, który będzie mimicznie wykonywał Śmierć i Rozkład w danym kierunku. Możemy go ustawiać dowolnie w zasięgu i sprawiać, że wrogowie muszą się obawiać ataku z dwóch stron. Warto wspomnieć, że Cień jest nietykalny, więc można go ustawić z przodu i rzucać umiejętność w wroga.


Tabele talentów z preferowanymi buildami

Poziom (ranga)

Talenty Kel'Thuzada

1 (1)

Plagowiska

Morowy Mróz

Kolczaste Okowy


4 (2)

Rozdarcie Osłony

Filakterium Kel'Thuzada

Pancerz Arcylisza


7 (3)

Przyspieszony Rozkład

Lodowy Kolec

Zmrażający Dotyk


10 (4)

Lodowy Pocisk

Erupcja Cienia



13 (5)

Szpony Lodu

Okowy Lodu

Ogniwo Łańcucha


16 (6)

Tajemne Echo

Nienasycone Zimno

Potęga Lodowej Korony


20 (7)

Lodowaty Uścisk Śmierci

Potęga Plagi

Nikczemna Szarża

Powrót Potępionych


Tak jak w poprzednich artykułach, przedstawione buildy są jedynie naszą propozycją aby wprowadzić Was w styl gry Kel’Thuzadem. Pierwsze zestawienie skupia się na rozwijaniu umiejętności Rozbłysk Mrozu, co zapewni lepszą kontrolę tłumu oraz obrażenia. Filakterium Kel’Thuzada da nam przeżywalność w walkach drużynowych a w późnej fazie rozgrywki szybki powrót do gry. Lodowy Kolec służy do wykonania kombinacji, którą wcześniej opisaliśmy. Jako bohaterską zdolność wybraliśmy Lodowy Pocisk oraz jego ulepszenie na poziomie 20. Rzucona w dobrym momencie z pewnością spowoduje chaos w drużynie przeciwnej.

Poziom (ranga)

Talenty Kel'Thuzada

1 (1)

Plagowiska

Morowy Mróz

Kolczaste Okowy


4 (2)

Rozdarcie Osłony

Filakterium Kel'Thuzada

Pancerz Arcylisza


7 (3)

Przyspieszony Rozkład

Lodowy Kolec

Zmrażający Dotyk


10 (4)

Lodowy Pocisk

Erupcja Cienia



13 (5)

Szpony Lodu

Okowy Lodu

Ogniwo Łańcucha


16 (6)

Tajemne Echo

Nienasycone Zimno

Potęga Lodowej Korony


20 (7)

Lodowaty Uścisk Śmierci

Potęga Plagi

Nikczemna Szarża

Powrót Potępionych


Drugie zestawienie skupia się na używaniu Śmierci i Rozkładu. Tam gdzie tylko będziemy mogli, rozwijamy wyżej wymienioną umiejętność (tj. 1, 7, 16 poziom). Można pokusić się tutaj o drugą zdolność bohaterską, Erupcja Cienia. Z racji nieograniczonego zasięgu, możemy z drugiego końca mapy przycelować przeciwnika, jeśli walczy z naszym sprzymierzeńcem. Walcząc Kel’Thuzadem dobrze mieć przy sobie osobę, która zapewni jakąkolwiek mocną kontrolę tłumu - głuszenia czy unieruchomienia są jak najbardziej wskazane. Jeśli nawet spudłujemy to oczekiwanie na odnowienie nie trwa długo. Powrót Potępionych czerpie zyski z pozostałych talentów wzmacniających Śmierć i Rozkład (oprócz 16, nie wiemy czy to jest zamierzone). W dodatku ta zdolność rzucona w tym samym obszarze przez nas oraz Cień kumuluje się, co daje niesamowite cyfry jeśli chodzi o moc obrażeń.



Podsumowanie

Kel’Thuzad, Władca Naxxramas. Arcylisz, Władca Plagowisk. Dowódca Straszliwej Nekropolii. Mistrz i założyciel Kultu Potępionych. Były członek Rady Sześciu. Twórca Plugastw. Przywoływacz Archimonda Plugawiciela. Zdrajca Ludzkości. Entuzjasta Hearthstone. Majordomus Króla Lisza to nowy zabójca walczący na dystans (mag) z uniwersum Warcrafta. Jego potencjał w późnej fazie gry jest niesamowity. Wypełnienie zadania Władcy Zimnej Ciemności spowoduje znaczny wzrost jego mocy. Umiejętności wymagają przygotowania i zaplanowania. Jak większość magów w Nexusie, Kel’Thuzad cechuje się niską wytrzymałością i brakiem mobilności, dlatego postacie, które będą mogły złapać go w nieodpowiednim miejscu stanowią spore zagrożenie. Arcylisz musi trzymać się za frontową linią wojowników, by mieć wsparcie całej drużyny. W dodatku zdolności potrzebują chwili czasu na uaktywnienie się, dlatego mobilne postacie takie jak Genji czy Tracer przysporzą mu dużo problemów. Profesjonalni gracze sądzą, że będzie widziany w turniejach, bo ma niesamowity potencjał. Zachęcamy Was do przeczytania artykułu na ten temat, przygotowanego przez Niebieskich

Chcemy poznać Waszą opinię na temat Arcylisza Kel’Thuzadza. Jak sądzicie, będzie popularnym wyborem, tak jak Maltael w pierwszych tygodniach? Czy jego współczynnik wygranych do przegranych ustali się powyżej 50%? Napiszcie nam o tym koniecznie w komentarzu!

„Dziesięć lat temu byłem nikim. Potem, stworzyłem własną religię. Teraz mam do dyspozycji wspaniałą podniebną cytadelę i armię sług, gotowych spełnić każde moje życzenie. Ty też możesz wreszcie wyjść z krypty i odnieść sukces w życiu po śmierci. Wystarczy, że przeczytasz moją nową książkę: Alfalisz dla Opornych”