Wieści z Nexusa - tydzień po patchu

Wieści z Nexusa - tydzień po patchu

Mija tydzień odkąd wprowadzona została łatka do Heroes of The Storm. Doczekaliśmy się większych zmian Anub’Araka, Arthasa, Cho’Gala oraz Gazola. Wprowadzono również mniejsze zmiany u Zarii, Kerrigan, Lucio, Azmodana, Raynora i Variana. Najbardziej kontrowersyjne, które poruszyły społeczność Hotsa były poprawki u Johanny i Tyraela. Jednakże jak to wpłynęło na ich winrate? O tym, oraz o wnioskach z premiery Probiusza, przeczytacie w dalszej części artykułu.

Użytkownik reddit /r/CriticKitten przeprowadził analizę, która dotyczyła zmian wprowadzonych do wyżej wymienionych herosów w okresie 14 - 21 Marca. Wszystkie statystyki pochodziły ze strony Hotslogs, więc nie są one bardzo dokładne i dotyczą gier z Ligi Bohaterów. Oprócz Cho’Galla, te dane zostały wzięte z Ligi Drużynowej. Wspomniane rekordy mają na celu zorientowanie się, jak mniej więcej dana postać sprawuje się w Nexusie. Musimy wziąć również pod uwagę problem, który miał miejsce dnia 20 Marca - gra nie była dostępna przez wiele godzin, co mogło trochę namieszać w statystykach. Niezależnie od tego przejdźmy do sedna

Wojownicy Warcrafta – Arthas, Anub’arak

Pisząc o Wojowniczych Zmianach w Nexusie mogliśmy się spodziewać, że między innymi Arthas stanie się bardzo dobrym wyborem. Tak też się stało. Arthas niesamowicie podskoczył nie tylko w popularności, ale także jego procent wygranych gier wzrósł. W przeciągu tygodnia win rate zmienił się o 4,5% na plus. Co nie jest zaskoczeniem ze względu na to, jakie wzmocnienia otrzymał. Z każdym dniem, nie tylko był on coraz częściej wybierany, ale również banowany w rozgrywkach. Istnieje pytanie, czy nie jest on teraz zbyt mocny i czy nie będzie potrzebny mały tuning w jego talentach lub umiejętnościach.

Anub’arak jako drugi z Wojowników otrzymał większe zmiany. Zdecydowanie został pomyślany jako bardziej sytuacyjny pick na Ligę Bohaterów. Jest świetną kontrą na magów, ale już nie takim doskonałym wyborem przeciwko fizycznym obrażeniom z podstawowych ataków. Trzeba się zastanowić czy warto brać takiego bohatera w ciemno. Pomimo zmian w ciągu ostatniego tygodnia niewiele się zmieniło pod względem wygranych gier. Jedynie o pół procenta spadło jego win ratio. Co daje nam 55,5%. Można tutaj zauważyć, że w pierwszych dniach był bardziej widoczny spadek. Po tym zaczął się stabilizować. Podobnie jak u Arthasa wprowadzone poprawki spowodowały wzrost popularności - Anub’arak jest częściej wybierany, ale i także banowany.

Data 14/3/2017 15/3/2017 16/3/2017 17/3/2017 18/3/2017 19/3/2017 20/3/2017 21/3/2017
Anub'arak 56% 55,3% 54,6% 54,5% 55,4% 55,3% 55,3% 55,5%

Kontrowersyjne zmiany – Johanna, Tyrael

Po tych zmianach, o których się mówiło dość sporo, dużo osób zakładało, że wspomniane postacie już nie będą użyteczne. Zmiany w talentach oraz bazowych statystykach wywołały zamieszanie, ale czy były tak strasznie jak przewidywano? Przekonajmy się. Johanna, wojowniczka z uniwersum Diablo jest pierwsza na celowniku. Dodano pancerz fizyczny, jednakże zmniejszono zdrowie. Usunięto dwa talenty, które były dość istotne w jej buildzie. Johanna zaczynała z 48,9% wygranych meczów. Zaskakująco w pierwszych dwóch dniach poprawiła się o 2%. Im bliżej końca tygodnia tym bardziej widać było stabilizację. W ostatnim dniu zapisu osiągnęła ona ogólną zmianę o +1.5%. W kwestii popularności, w porównaniu do poprzednich tygodni, utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie.

Data 14/3/2017 15/3/2017 16/3/2017 17/3/2017 18/3/2017 19/3/2017 20/3/2017 21/3/2017
Johanna 48,9% 51,7% 51,2% 51% 50,8% 50,3% 50,1% 50,4%

Drugi Wojownik, Tyrael, również otrzymał zmiany. Wyposażono go w Pancerz magiczny, zmniejszono maksymalne zdrowie, wzmocniono Prawość oraz Osąd a także przeprowadzono małe roszady w drzewku talentów. Podobnie jak Anub’arak, Archanioł ma być kontrą na magów. Jednakże słychać było głosy sprzeciwu wobec tych zmian oraz obawy o to, że modyfikacje spowodują, że będzie mniej użyteczny. Pobrane statystyki mówią inaczej. Tyrael zyskał małą poprawę, jeśli chodzi o jego wygrane mecze, by w końcu ustabilizować się pod koniec tygodnia na 48,1%. Poprawki z pewnością go nie zniszczyły, aczkolwiek nadaje się teraz bardziej przeciw magom, co trzeba brać to pod uwagę podczas draftu.

Data 14/3/2017 15/3/2017 16/3/2017 17/3/2017 18/3/2017 19/3/2017 20/3/2017 21/3/2017
Tyrael 47,5% 49,6% 48,6% 48,3% 47,8% 47,8% 48% 48%

Co dwie głowy to nie jedna – Cho’Gall

Sytuacja z Cho’Gallem wydaje się dość skomplikowana. Ze względu na to, że aktywne jest zadanie z nim związane, ciężko było wyciągnąć dobre dane. Jednakże skorzystano ze statystyk Ligi Drużynowej, które wydają się najbardziej wiarygodne. Wskazują one, że w pierwszych dniach niezbyt dobrze sobie radził. Można zwrócić uwagę, że pod koniec tygodnia nastąpił gwałtowny wzrost procentu wygranej. Trzeba zaznaczyć również fakt, że Hotslogs zapisuje dane tylko w wypadku, gdy ktoś osiągnął daną postacią 5 poziom. Zdarzały się sytuacje, w których jeden z premade’ów jeszcze go nie posiadał. To powoduje pewne nierówności tabeli. Z ostatecznym werdyktem trzeba jeszcze sporo poczekać, bo Cho’Gall jest zdecydowanie unikatową postacią i nie nadaje się na każdą mapę. W najbliższych tygodniach na pewno się przekonamy na jakim poziomie się on ustabilizuje.

Data 14/3/2017 15/3/2017 16/3/2017 17/3/2017 18/3/2017 19/3/2017 20/3/2017 21/3/2017
Cho 41,9% 41,2% 41% 41,4% 42% 41,8% 42,5% 43,7%
Gall 41,9% 41,2% 40,1% 41,6% 41,8% 41,9% 42,5% 43,6%

Bombowy specjalista – Gazol

Duże poprawki wprowadzone u Gazola sprawiły, że w pierwszych dniach zdecydowanie stracił na procencie wygranych. Dzień po patchu jego win ratio spadło o prawie 5%, co może znaczyć, że styl jego rozgrywki jest inny. Bardzo dużo osób nie lubiło stylu gry PvE goblina. Te zmiany sprawiły, że jest bardziej efektywny z drużyną, a nie tylko 24/7 samotnie w alejce. Wspomniany spadek może być właśnie tym spowodowany. Do tego stanu przyczyniły się również zmniejszenie zadawanych obrażeń przez Walidziała. Jednakże z dnia na dzień zauważamy poprawę i, mimo że ogólnie gorzej się spisuje to procent wygranych jest bliski 50%.

Premiera Probiusza

Uroczy mały robot trafił do Nexusa, ale nie wywołał gwałtownej burzy takiej jak Ragnaros czy Lucio. Jego premiera w Lidze Bohaterów nie była zbyt wesoła. Początek okazał się bardzo ciężki dla próbnika. 39.1% to zdecydowanie niski wynik, ale nie najniższy w całej historii Heroes of The Storm. Spoglądając na statystyki jest nadzieja, że procent wygranych będzie wzrastał w nadchodzących tygodniach. Porównując jego pierwszy dzień z ostatnim tego tygodnia, można zobaczyć różnicę ponad 4 procentową. Daje nam nadzieję, że będzie się spisywać coraz lepiej, a gracze wypracują odpowiedni styl gry, który ustabilizuje tego bohatera troszkę wyżej.

Data 14/3/2017 15/3/2017 16/3/2017 17/3/2017 18/3/2017 19/3/2017 20/3/2017 21/3/2017
Probiusz - 39,1% 40,9% 41,4% 41,6% 41,5% 41,9% 43,2%


Małe zmiany u Zabójców – Kerrigan, Raynor

Nieznaczne poprawki wyżej wymienionych bohaterów nie zamieszały zbytnio w ich funkcjonowaniu. W Lidze Bohaterskiej utrzymują swój poziom wygranych na prawie tym samym poziomie, a zmiany na gorsze czy lepsze, mogą być związane z reworkiem wojowników

Data 14/3/2017 15/3/2017 16/3/2017 17/3/2017 18/3/2017 19/3/2017 20/3/2017 21/3/2017
Kerrigan 52,5% 52,6% 52% 52,1% 51,7% 51,8% 52,5% 51,8%
Raynor 48,3% 48,7% 48,3% 47,7% 47,9% 47,9% 48,1% 48,7%

Audiomedyk do usług – Lucio

Mimo że osłabienia nie były obecne na Publicznym Serwerze Testowym to znalazły się one w oficjalnej aktualizacji. Niebiescy postanowili osłabić naszego muzycznego medyka. Może rzeczywiście jego procent wygranych był za duży i dostarczał on zbyt dużą przeżywalność drużynie. Lucio jest teraz bardziej podatny na obrażenia natomiast Potencjometr jest mniej skuteczny. Odbiło się to negatywnie na procencie zwycięstw, który zbliża się do osiągnięcia 50%. Jednakże jego popularność nie spada, to wciąż częsty wybór w kolejce rankingowej. Średnio 2 razy na 3 mecze pojawia się w drafcie. Pod koniec tygodnia można zauważyć że jego procent wygranych ustabilizował się w okolicy 52,5%.

Jedyny wieloklasowiec – Varian

Kolejny bohater, który otrzymał pancerz fizyczny w zamian za utratę życia. Zmiana dotyczy tylko wyboru bohaterskiej umiejętności Prowokacja. Zmiana ta jest jak najbardziej jest na plus przeciwko postaciom, które skupiają się na zadawaniu obrażeń z podstawowych ataków. Minus jest taki, że Magowie będą mieć łatwiej zadawać obrażenia. Analizując procent wygranych, w pierwszym dniu był zauważalny dość mocny spadek, jednakże zaczął się stabilizować w okolicy 47,5%. Varian przeżywa ogólny spadek formy i staje się kolejną postacią, przy wyborze której powinniśmy się zastanowić, czy pasuje do kompozycji naszej drużyny

Data 14/3/2017 15/3/2017 16/3/2017 17/3/2017 18/3/2017 19/3/2017 20/3/2017 21/3/2017
Varian 48,4% 45,7% 46,7% 47,1% 47,4% 47,5% 47,4% 47,6%

Małe poprawki – Artanis, Azmodan, Zaria

Artanis dostał małe poprawki dotyczące jego ataków podstawowych co raczej nie wpłynęło na jego niższy win rate. Przyczyną jest tutaj zdecydowanie Arthas, który może nieco pomieszać szyki bohaterowi z Starcrafta. Azmodan otrzymał małe modyfikacje, ale nie wpłynęły na niego pozytywnie. Zaria w ostatnim patchu otrzymała całkiem przydatny buff. Teraz jej ataki podstawowe skalują się z premiami do prędkości ataku. Wyobraźcie sobie naładowaną Zarię na Żądzy Krwi z talentem Żar. Trochę przerażające. W pierwszym dniu wystrzeliła do góry z wygranymi grami. W dalszych dniach zaczęło się to stabilizować, ale koniec końców skończyła tydzień na plusie. Stała się również bardziej popularna i częściej jest widziana w drafcie.

Data 14/3/2017 15/3/2017 16/3/2017 17/3/2017 18/3/2017 19/3/2017 20/3/2017 21/3/2017
Artanis 53,3% 52,1% 52% 51,7% 51,8% 51,6% 51,5% 51,6%
Azmodan 52,5% 52,7% 51,2% 50,7% 50,4% 50,5% 50,5% 50,7%
Zaria 49,8% 52,9% 51,4% 51,2% 51,1% 50,7% 50,3% 50,4%

Podsumowując

Po zmianach najwięcej zdecydowanie zyskał Arthas. Jest niesamowita kontrą na zabójców walczących w zwarciu. Jednakże nie wydaje nam się, by mógł być wybierany jako solo tank. Trzeba wziąć to pod uwagę podczas draftu. Jeśli jednak okaże się być zbyt mocnym wyborem, możemy doczekać się osłabień. Pamiętajmy, że jeśli widzimy kompozycję drużyny przeciwnej składającej się z postaci walczących w zwarciu, Arthas jest obecnie najlepszym wyborem. Draft staje się coraz bardziej istotną częścią gry. Probiusz od czasu premiery zyskuje. Gracze uczą się nim grać, co zwiększa jego efektywność. Musimy poczekać jeszcze tydzień lub dwa, by dowiedzieć się gdzie będzie jego dokładne miejsce. Kontrowersyjne zmiany Johanny i Tyraela nie były tak złe, jak się wydawało. Lucio oraz Gazol to postacie, które straciły najwięcej jeśli spojrzymy na procent wygranych. Naszym zdaniem będzie to jednak kwestią czasu aż gracze “przestawią się” na nowego Gazola oraz dostosują do osłabień Lucia. Gazol prezentuje teraz inny styl gry niż to było przed patchem, a Lucio nie jest tak odporny na obrażenia. Czas pokaże jak to dalej pójdzie.

Jeśli chcecie poznać dokładne statystyki wszystkich zmienionych bohaterów, zapraszam Was do tematu użytkownika CriticKitten, który poświęcił swój czas na stworzenie obszernej bazy informacji. A Wy jak myślicie? Czy potrzebne są konkretne zmiany u poszczególnych bohaterów? Czy Arthas nie jest za mocny w tej chwili? Jakie są Wasze przekonania dotyczące Probiusza? A co z pozostałymi bohaterami? Koniecznie dajcie znać w komentarzu!