Podstawy gry Overwatch

Podstawy gry Overwatch

Overwatch, jak Blizzard określa od samego początku, jest "dynamiczną strzelanką, w której bohaterowie walczą w świecie ogarniętym konfliktem". Niezbędne jest dodanie do tego stwierdzenia słowa "drużynową" - gra niezwykle mocno opiera się na teamplayu.


Gatunek gry: FPS (First Person Shooter)

Chyba nie trzeba przedstawiać FPSów - istnieją one już od prawie 30 lat na rynku! Jednakże by nie zmuszać nikogo do googlowania krótko wspomnę: gra strzelanka, w której uczestniczymy z poziomu widoku granej postaci. Kierujemy nią i za zadanie mamy... strzelanie!


Budowa gry

Podobnie jak w przypadku innych gier Blizzarda, niezbędne jest połączenie z internetem. Dodatkowo rozgrywki mogą się toczyć wyłącznie na serwerach producenta.

Overwatch nie posiada kampanii - historia jest opowiadana przez elementy dekoracyjne map oraz poza grą.


  • Tryby rozgrywki:
    • Gra rankingowa - wymaga 25 poziomu postaci.
    • Gra szybka - zwykła gra z innymi graczami
    • Rozróba tygodnia - co tydzień będzie się pojawiała inna odmiana bójki, każda charakteryzuje się specyficznymi zasadami
    • Gra przeciwko SI - gra z graczami przeciwko drużynie sterowanej przez komputer
    • Gra dowolna - ustawiana gra, idealna do przeprowadzania turniejów (możliwe włączenie wyższego taktowania serwera i co za tym idzie zmniejszenie opóźnienia)


  • Tryby treningów:
    • Trening z SI - podobny tryb jak Gra przeciwko SI
    • Obszar treningowy - specjalna mapa, na której gracz samotnie może pograć postaciami, nauczyć się jak nimi grać
    • Samouczek - podstawowy samouczek z poruszania oraz strzelania w Overwatch



Przygotowywanie do rozgrywki

Każda gra rozgrywana jest w konfiguracji 6 na 6 postaci - mogą to być zespoły zestawione ze znajomych graczy, bądź losowe, dobrane przez automatyczne wyszukiwanie graczy.

Przed rozpoczęciem gry właściwej, gracze mogą w różny sposób oczekiwać na dobranie zespołu. Obecnie mamy 3 poziomy:

  1. Oczekiwanie w menu - w tym czasie można do przeglądać zdobyte łupy, czy statystyki konta
  2. Potyczka - maksymalnie 30 minutowa, na którą dynamicznie są dorzucani i zabierani gracze. Nie ma na niej żadnych celów mapy, a po znalezieniu zespołu gracz zostaje usunięty z potyczki. Tryb potyczki można zablokować w menu.
  3. Potyczka przed grą - znajdują się w niej prawie pełne zespoły, oczekujące na ostatnich, pojedynczych graczy. Konfiguracja drużyn, zadanie (atak/obrona) oraz mapa już się nie zmienią.



Rozgrywka

Opisy map, typów postaci itp pozostawię na inny artykuł. Jednakże należy wspomnieć o kilku najważniejszych kwestiach, które wyróżniają grę:

  • Gracz przy starcie gry wybiera postać (może ją zmienić w każdej chwili po śmierci, bądź na swoim punkcie odradzania)
  • Mała kara za śmierć - gracz odradza się po około 10s. Jednakże będzie musiał nadal dotrzeć do miejsca aktualnej rozgrywki (niekiedy może to zająć sporo czasu)
  • Brak możliwości kupowania przedmiotów - każda postać posiada unikalne uzbrojenie oraz umiejętności
  • Nieskończona amunicja - a przeładowaniom nie było końca
  • Każda postać posiada Super Zdolność - jest to potężna umiejętność, która jest ładowana z czasem oraz z celnym strzelaniem do przeciwników. W zależności od postaci może wywoływać różne efekty (leczenie, obrażenia), zawsze jednak odpowiednio uruchomiona może diametralnie zmienić losy gr.
  • Gracze wyróżniający się wyjątkową skutecznością w grze, otrzymują ogień dookoła portretu postaci, oraz tradycyjne powiadomienia za serię zabójstw bez śmierci



Zakończenie rozgrywki

  • Zakończenie gry może wywołać jeden z warunków:
    • Wykonanie celów mapy
    • Przekroczenie czasu na wykonanie celu mapy
  • Po zakończeniu meczu ukazuje się plansza z podsumowaniem meczu:
    • Nadawane są maksymalnie 4 karty najlepszym graczom - pozostali mogą na nie głosować i wybrać MVP meczu. Samo zdobycie MVP nie daje żadnej bonifikaty.
    • Nadawane są medale w różnych dziedzinach: ilość zabójstw, ilość zadanych obrażeń, czas spędzony przy celu mapy itd.
    • Przydzielana jest odpowiednia ilość punktów doświadczenia do systemu progresji gracza



Gra rankingowa

Najważniejszy tryb w każdym FPSie! Walczymy o jak najlepsze pozycje w rankingu oraz o dodatkowe nagrody za wysokie osiągnięcia. Istotną kwestią jest niedostępność laddera dla nowych graczy, oraz dłuższe gry.

  • Dostęp do trybu rankingowego wymaga 25 poziomu konta gracza
  • Automatyczny system dobierania graczy pozwala na dołączenie dowolnej wielkości złożonej drużyny przez graczy (1-6 osób)
  • W przeciwieństwie do szybkiej gry, po każdym meczu nie istnieje możliwość automatycznego dołączenia do kolejnego. Należy to zrobić manualnie.


Mecz składa się z paru rozgrywek - zależnie od typu mapy:

  • Mapa kontroli punktu - gracze zamiast do 2, grają do trzech zwycięstw (best of 5)
  • Mapa z podziałem ról na atakujących i obrońców (ładunek i przejęcie punktów) - gracze zawsze grają dwie rozgrywki, w obu rolach na mapie
    • Zwycięstwo jako obrońca i atakujący - zwycięstwo na mapie
    • Porażka jako obrońca i atakujący - porażka na mapie
    • Zwycięstwo oraz porażka - dogrywka! Gracze przechodzą na mapę kontroli punktu i grają mecz do 1 zwycięstwa (best of 1)


Sposób prowadzenia ligi:

  • Gra posiada 5 głównych poziomów ligowych
Challenger 1-5

Rekrut

Advanced 1-5

Zaawansowany

Expert 1-5

Ekspert

Master 1-5

Mistrz

Heroic

Bohater

Rekrut 1 - start dla graczy
Nie można stracić punktów rankingowych.
Nie można spaść do niższej ligi. Nie można spaść do niższej ligi. Nie można spaść do niższej ligi. Jedna dywizja
Na wzór HSa, gracze otrzymają numer pozycji w regionie.
  • Każda liga poza heroiczną posiada 5 dywizji. Gracze mogą przemieszczać się między nimi wygrywając bądź przegrywając mecze - jedynie Rekruci nie mogą tracić punktów za porażki
  • Ranking będzie trwał kwartał - prawdopodobobna jest przerwa pomiędzy sezonowa.


Gra rankingowa będzie nagradzana dodatkowymi, unikalnymi elementami kosmetycznymi.



Rozróba tygodnia

Co tydzień, w grze będzie dostępny inny tryb specjalny rozgrywki. Może on się charakteryzować różnymi, wyjątkowymi regułami, zależnymi od typu gry.

Znane tryby:



Super bracia Shimada

  • Gra na Hanamurze.
  • Dostępni bohaterowie: Genji i Hanzo.
  • Szybsze zdolności, wolniejsze super zdolności.


Tajemniczy herosi
  • Po śmierci odradzasz się losowym bohaterem


Sprawiedliwość prosto z chmur!
  • Dostępni bohaterowie: Fara i Mercy


Arcade
  • Więcej życia
  • Szybsze umiejętności i super zdolności
  • Szybsze odradzanie


Wszyscy jesteśmy żołnierzami
  • Dostępny bohater: Żołnierz 76
  • Gra na mapie kontroli punktu


Samo południe
  • Dostępny bohater: McCree
  • Mapa: Droga 66


Pokaż swoje wsparcie


  • Dostępni bohaterowie: wyłącznie support
  • Ograniczenie do 2 tych samych bohaterów na zespół


Tanks a lot


  • Dostępni bohaterowie: wyłącznie tankowie
  • Ograniczenie do 2 tych samych bohaterów na zespół


Zbyt defensywnie


  • Dostępni bohaterowie: wyłącznie obrońcy
  • Ograniczenie do 2 tych samych bohaterów na zespół


Ostro ofensywnie


  • Dostępni bohaterowie: wyłącznie atakujący
  • Ograniczenie do 2 tych samych bohaterów na zespół



Głowa do góry!


  • Dostępni bohaterowie: McCree, Genji, Hanzo, Wdowa
  • Obrażenia zadają wyłącznie strzały w głowę



Dobry, zły i brzydki


  • Dostępni bohaterowie: McCree, Żniwiarz i Wieprz



MOBA-Watch


  • Bohaterowie w zespole muszą być unikalni
  • Nie można zmieniać bohaterów


Liga kobiet


  • Dostępni bohaterowie: wyłącznie płci żeńskiej