Wszystko o Sombrze – ciekawostki, wskazówki. Poradnik

Wszystko o Sombrze – ciekawostki, wskazówki. Poradnik

Podczas gdy niektórzy wyrażają szok i niedowierzanie spowodowane zapowiedziami wprowadzenia do gry nowych emotek i innych przełomowych kosmetycznych zmian, my prezentujemy masę porad i wskazówek, dzięki którym lepiej poznacie Sombrę.

Na początek na warsztat weźmiemy umiejętność pasywną Sombry, Oportunistę. Dzięki tej zdolności hakerka może zobaczyć przez ścianę każdego wroga, który straci ponad 50% punktów życia. Warto wiedzieć, że sylwetka przeciwnika jest widoczna tylko i wyłącznie dla wspomnianej bohaterki, ale za to z każdego miejsca na mapie. Aby wykorzystać tę umiejętność w jak największym stopniu, warto komunikować się z resztą drużyny. Oportunista nie ujawnia sylwetki wrogiej Sombry, gdy akurat używa ona kamuflażu.


Pistolet Maszynowy to podstawowa broń meksykanki, w której mieści się 60 pocisków. Do 35 metrów obrażenia od każdego strzału wynoszą 8, szybkostrzelność to 20 strzałów na sekundę. Oznacza to, że w ciągu sekundy Sombra może zabrać 160 pkt życia, a wykorzystując cały magazynek 480 pkt zdrowia. Każdy strzał w głowę podwaja wartość zadawanych obrażeń.
Pierwszy strzał jest zawsze w 100% celny, kilka kolejnych trafia bardzo blisko. Niestety, chcąc strzelać ogniem ciągłym musimy liczyć się z dużym rozrzutem. Broń najlepiej sprawuje się na krótkim dystansie. Naprawdę ważne jest trafienie kilkoma pierwszymi strzałami, gdyż ich celność znacznie zwiększa szanse na zabicie przeciwnika. Kiedy chcemy przenieść celownik na innego wroga, warto jest na chwilę przerwać ogień, by zyskać odrobinę na celności.

O Hakowaniu sporo wspomnieliśmy w artykule, do którego odnośnik znajduje się TUTAJ. Jak się jednak okazuje, umiejętność ta ma jeszcze szersze spektrum zastosowań i okazuje się bardzo przydatna. By z niej skorzystać, cel musi znajdować się w odległości do 15 metrów przez 1,2 sekundy. Hakowanie przerywa schowanie się przeciwnika za ścianą (następuje to z opóźnieniem 330 milisekund), użycie przez niego tarczy, oddalenie się poza wspomniany zasięg oraz otrzymanie obrażeń przez Sombrę.
Jeśli uda się nam zhakować przeciwnika, przez 6 sekund nie będzie mógł używać umiejętności, przez 20 sekund będziemy
widzieli jego pasek zdrowia i poziom naładowania zdolności specjalnej.


Na załączonym obrazku zhakowana dusza Mei. Widzimy pasek życia oraz informację o naładowanym ulti.


Wieżyczka Torbjorna przestanie działać na 10 sekund. Dalej może być ulepszana młotkiem Torbjorna a także "Przegrzaniem". Nie zmienia to faktu, że w dalszym ciągu będzie nieaktywna.

Zhakowana apteczka resetuje się trzykrotnie szybciej niż normalnie (3 sekundy mała, 4,5 sekundy duża) oraz jest nieosiągalna dla przeciwników. Użycie umiejętności na regenerującej się już apteczce przyspiesza jej pojawienie się. Warto też wiedzieć, że korzystanie ze zhakowanej apteczki zalicza nam punkty w kategorii "leczenie", możemy w niej zdobyć medal. Na tym obiekcie efekt działa przez 60 sekund, nie może zostać "nadpisany" przez inną Sombrę (jedyny wyjątek jest wtedy, gdy hakerki w przeciwnych zespołach niemalże równocześnie zaczną hakować apteczkę. W takiej sytuacji ta, która rozpoczęła jako pierwsza przez ułamek sekundy przejmie obiekt, jednakże ta, która zaczęła odrobinę później zrobi to samo na swoją korzyść, już na dobre 60 sekund). Meksykanka może jednak odświeżać efekt na danej apteczce zawsze, kiedy jej zdolność jest naładowana. Śmierć nie przerywa nałożonego efektu, powoduje to jedynie zmiana bohatera na innego w punkcie odrodzenia.


Zhakowana apteczka ma nad sobą legendarną czaszkę. Ciężko jej nie zauważyć.


Cooldown umiejętności trwa 12 sekund.


Kamuflaż Termooptyczny działa przez 6 sekund. Dzięki niemu postać jest niewidoczna dla wrogów oraz wrogich urządzeń. Do tego zwiększa swoją prędkość z podstawowej wartości 5.5 m/s na 7.6 m/s. Działania nie przerywa przeładowanie broni, rzucenie Translokatora. Warto wiedzieć, że Sombra staje się całkowicie niewidzialna dopiero wtedy, gdy ukaże się nam pasek symbolizujący czas trwania, a ujawnia się w pełni chwilę po jego zniknięciu. Opóźnienie to wynika z potrzeby uaktywnienia się kamuflażu.

Jest kilka mniej oczywistych faktów dotyczących działania kamuflażu, które mimo wszystko warto znać. Rozwiejemy też kilka mitów dotyczących tego zagadnienia.

  1. Sombra używająca kamuflażu jest całkowicie niewidoczna dla wieżyczek Symmetry i Torbjorna.
    Częściowo jest to prawda, lecz pewne przypadki zaprzeczają tej teorii. W momencie, gdy bezpośrednio zetkniemy się z tymi urządzeniami, automatycznie nas wykrywają i zaczynają do nas strzelać. Musicie pamiętać, żeby zachować dystans!
  2. Umiejętność specjalne McCree nie działa na zakamuflowaną Sombrę.
    Prawda, znacznik na niewidzialnej Sombrze się nie ładuje. Jest jednak sposób, by skontrować kamuflaż. Do tego wystarczy ulti od Wdowy, dzięki niemu Sombra staje się widoczna, a McCree może bez problemu stoczyć z nią pojedynek w samo południe. Tak samo wygląda sprawa ze strzałą Soniczną Hanzo, z tą różnicą, że działa tylko na pewnym obszarze.
  3. Sombra używająca kamuflażu zawsze jest niewidzialna dla wrogów.
    Fałsz, nie zawsze. Sprawa jest podobna jak z wieżyczkami, jeśli hakerka znajdzie się w zasięgu ataku wręcz wroga, jest ona widoczna dla przeciwnika tak samo, jak dla jej sojuszników.
  4. Meksykanka porusza się bezgłośnie jeśli jej kamuflaż jest aktywowany.
    Jak najbardziej! Nie trzeba się obawiać, że ktoś usłyszy jej kroki.

Rzadki okaz niewidzialnej Sombry sfotografowany przez wroga w odległości uderzenia pięścią.


Cooldown trwa 6 sekund. Odliczanie rozpoczyna się w momencie zaprzestania korzystania z kamuflażu.

Translokator jest najistotniejszym elementem wyposażenia Sombry. Jeśli potrafimy się nim posługiwać w odpowiedni sposób, jesteśmy praktycznie nieśmiertelni. Co warto wiedzieć? Przede wszystkim to, że czas działania to 15 sekund od momentu rzucenia. Możliwość teleportacji jest dostępna chwilę po rzuceniu, urządzenie nie musi leżeć na ziemi. Dzięki temu hakerka może dostać się w miejsca normalnie dla niej nieosiągalne. Ważna uwaga, jeśli translokator jest jeszcze w powietrzu, nie wyświetla nam się ikonka pokazująca nam jego dokładne położenie. W wypadku, w którym stracimy urządzenie z oczu, nie będziemy do końca pewni, w które miejsce się przeteleportujemy.

Dziewiczy lot translokatora.


Miniteleport nie przyczepia się do pionowych ścian, odbija się od nich do czasu, aż znajdzie płaskie podłoże. Można to wykorzystać na podobnej zasadzie jak granaty w Counter Strike, rzucić gow taki sposób, by po odbiciu od ściany urządzenie wylądowało w miejscu dla nas niewidocznym.
Teleport co sekundę wydaje dźwięki, które zmieniają się, informując o nieuchronnej autodestrukcji. Dzieje się to tylko, gdy umieści się je na płaskim podłożu, w locie nie wydaje żadnych odgłosów.
Jest on też niezniszczalny, wyjątkiem jest matryca D.Vy, która może go pochłonąć.
Translokator również ma odrobinę opóźnione działanie. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku włącza się animacja (która swoją drogą wskazuje ogólny kierunek teleportacji!) opóźniająca teleport. Warto o tym pamiętać w sytuacji, gdy spadamy poza mapę, spóźniona reakcja poskutkuje śmiercią nawet wtedy, gdy chwilę przed nią naciśniemy guzik.

Skoro dokładnie znamy już działanie kieszonkowego teleportu, skupmy się na wykorzystaniu go w jak największym stopniu. Najskuteczniejsza aktualnie taktyka to kolejno zhakowanie apteczki, ulokowanie w jej okolicy Translokatora, sprint na niewidzialności na plecy wroga, powodowanie chaosu, zamieszania, zabicie kluczowej postaci przeciwnika, powrót do apteczki gdy robi się gorąco. Wydaje się proste, warto jednak zwrócić uwagę na kilka elementów:

  1. Hakujmy apteczkę niedaleko od pola walki, ale w miejscu aktualnie niedostępnym dla przeciwnika. Będziemy mieli gdzie bezpiecznie się wycofać a przy okazji z apteczki mogą skorzystać nasi sojusznicy!
  2. Nie ma potrzeby rzucać Translokatora bezpośrednio na apteczkę, możemy ulokować go w jej okolicy.
  3. Nie marnujmy czasu! Rzucajmy Translokator dopiero, gdy trochę oddalimy się od naszej "bazy wypadowej" i włączajmy niewidzialność niedługo potem, kiedy znajdujemy się już w dość niebezpiecznej okolicy. Dzięki takim działaniom uda nam się zaoszczędzić około 5 sekund, co jest masą czasu.
  4. Jeśli jesteśmy w ataku i "front się przesuwa" nie bójmy się używać rozłożonego wcześniej teleportu. Resetujmy cooldown, bo urządzenie może się przydać nieco później.
  5. W obronie możemy znaleźć bezpieczne miejsce, do którego będziemy się teleportować. Będąc na tyłach wroga niekoniecznie musimy zabijać. Osłabianie przeciwnika, wytrącanie go z równowagi, robienie zamieszania działa równie skutecznie.

Wskazówka: W sytuacji zagrożenia ultem D.Vy, możemy rzucić pod siebie Translokator i "przeteleportować" się. Jeśli odpowiednio wyczujemy moment, wybuchający mech nie zrobi nam krzywdy!

Na koniec tego przydługiego poradnika zostawiłem EMP, które jest bardzo, bardzo użyteczne w walce. Wyłącza wszystkie urządzenia, uniemożliwia używanie umiejętności, niszczy wszystkie tarcze, bariery. Zasięg działania porównywalny jest z zasięgiem ulti Mei, z tą różnicą, że obejmuje obszar w promieniu 20 metrów w każdą stronę, nie tylko poziomo. Umiejętność specjalna włącza się zaraz po naciśnięciu przycisku, animacja w tym wypadku jest wyłącznie ozdobnikiem, jej przerwanie nie skutkuje przerwaniem działania EMP. Więcej na temat działania umiejętności ,jej wpływu na różne postaci znajdziecie TUTAJ.

EMP umożliwia też Sombrze podwójny skok. Przy każdym użyciu postać unosi się w powietrze jak podczas skoku. Działa to również, jeśli jest już w trakcie lotu. Dzięki temu możecie dostać się w miejsca, które nie byłyby osiągalne przy użyciu tylko jednego skoku, jednak zdecydowanie nie polecam takich zagrywek. Prościej i bezpieczniej jest po prostu użyć Translokatora.

Specjalnie na życzenie jednego z czytelników, film potwierdzający, że EMP nie zatrzymuje lecącego ulti Mei!


Mam nadzieję, że ten króciutki materiał pozwoli wszystkim zainteresowanym na szybsze oswojenie się z umiejętnościami meksykańskiej hakerki. Jest to niezwykle ciekawa pod względem mechaniki jak i historii postać. Skrywa ona jeszcze przed nami wiele tajemnic, więc bądźcie czujni! Clickbaity czają się wszędzie ( ͡° ͜ʖ ͡° )