Cyklon - czyli jak w(y)kurzyc przeciwnika

Cyklon - czyli jak w(y)kurzyc przeciwnika

Na pewno słyszeliście opinie, że Terran nie ma dobrych all-inów na Protosa? Pylon Overcharge odpiera wszelkie próby agresji i zmuszeni jesteśmy czekać z agresją do mid game? Otóż nie! Czas na CYKLONA!

Najlepsza kontra na pylony

StarCraft jest grą wymagającą myślenia, więc zastanówmy się jak można pokonać obronę wykorzystującą Photon Overcharge jako główne źródło DPS-u. Na myśl wysuwają się cztery rozwiązania. Otóż możemy:

1. zaatakować w miejscu, gdzie Photon Overcharge nie będzie dostępny,

2. zaatakować zanim Protoss uzyska dostęp do PO,

3. zestrzelić Mothership Core zanim będzie w stanie użyć swojej umiejętności,

4. użyć jednostek posiadających lepszy zasięg od Pylonu.

Niestety, jeśli nasz przeciwnik posiada bardzo dobre wyczucie gry czy map awareness, punkty 1 i 3 są trudne do wykorzystania, nie niemożliwe ale baaaardzo trudne. MSC zwykle bezpiecznie lata gdzieś pomiędzy bazami, a simcity naszego przeciwnika nie pozostawia wielu niebronionych miejsc.

Pozostają nam opcje 2 oraz 4. Opcja druga jest również utrudniona, ponieważ w większości przypadków MSC pojawi się bardzo szybko. Jedynie proxy reapery są w stanie zadać trochę obrażeń przed jego wyprodukowaniem, ale kiedy Mothership Core się pojawi nasz atak zakończy się dość gwałtownie. Więc pozostaje nam opcja zaatakowania Protosa czymś z zasięgiem ataku większym niż 7 (tyle wynosi atak Pylonu). Pierwsze co nam przyjdzie do głowy to czołgi oblężnicze – jednak ich brak mobilności sprawia, że po rozstawieniu są bardzo podatne nawet na małe ilości protoskich jednostek. Na szczęście jest ratunek.

Tak, Cyklon jest potężnym narzędziem w trakcie wczesnych ataków na protoskie bazy. Gdy cel zostanie namierzony zasięg ataku wzrasta do 15 jednostek (tyle samo co zasięg Tempesta!). Sam lock-on zadaje wystarczająco dużo obrażeń, aby podczas jednego castu zniszczyć tego wrednego pylona blokującego nam wstęp do bazy przeciwnika. Mobilność, włącznie z możliwością ataku w trakcie ruchu, pozwala na bezproblemowy kiting armii naszego przeciwnika i wykrwawienie jego sił jeśli będzie chciał walczyć na otwartym polu. Z resztą co tu dużo mówić, poniższa grafika da wam dobre pojęcie o możliwościach i sile ataku Cyklona:

Statystycznie rzecz biorąc ta tabelka została wykonana doświadczalnie


Możemy wykonać klasyczny build Terran, którzy nie mają siły lub ochoty budować ekspansji: 1-1-1. Poniższy build order został opracowany i dopracowany co do sekundy przez Maru i wykorzystuje Cyklona jako główny element ataku:


15 Refinery

16 Barracks – z ciągłą produkcja marines, bez żadnych dodatków

20 Orbital Command

20 Factory + Refinery

Po ukończeniu budowy fabryki dodajemy do niej tech lab i konstruujemy Starport

Gdy reaktor zakończy się budować produkujemy jednego Cyklona, następnie produkujemy bez przerwy Tanki.

~31 dodajemy Reacktor do Baraków (następnie kontynuujemy produkcję Marines)

Starport produkuje jednego Medivaca a następnie produkuje Liberatory non-stop.


Gdy tylko na polu pojawi się Cyklon możemy wyruszyć z nim w mapę – w większości przypadków gwarantuje nam on zupełną kontrolę na mapie, a może nam się udać mocno poobijać, zabić jakieś wrogie jednostki czy nawet zniszczyć znienawidzone pylony. Główny atak rozpoczynamy używając Medivaca do przeniesienia rozłożonego już czołgu wraz z eskortą Marines, Cyklonem i czterema SCV wprost pod główne wejście do naturalnej ekspansji przeciwnika. W tym momencie budujemy dwa Bunkry przy wejściu do bazy przeciwnika i tańczymy wszystkimi naszymi jednostkami. Ale skoro jeden Cyklon może zakotwiczyć taką ofensywę? Może da się jego w jakiś sposób ulepszyć?

Jak zwiększyć prędkość zjadania budynków i innych opancerzonych jednostek

Oczywiście, że się da! Mag-Field Accelerator zwiększa DPS Cyklona do niewyobrażalnych wartości. Nawet bez tego, mało która jednostka jest w stanie pokonać stado cyklonów jadących w bitwę przy akompaniamencie muzyki Wagnera i zdobyć dla nas więcej przestrzeni życiowej. Grupka Cyklonów może walczyć o przestrzeń życiową jeśli tylko nasz przeciwnik nie chowa się na szczycie rampy.

Czy to wygląda jak twarz litości?

Moje rozwiązanie dotyczące walki przy pomocy cyklonów jest znacznie mniej wyrafinowane niż, to które proponuje Maru:


15 Barracks, nie budujemy Marines!

16 Refinery

17 Refinery

Po zakończeniu budowy Baraków konstruujemy Fabrykę oraz Tech Lab na Barakach. Gdy tylko będzie nas na to stać dodajemy drugą Fabrykę (do której dobudujemy również Tech Lab). Tech Lab wybudowany przez raxy pozwala nam na natychmiastowe rozpoczęcie produkcji Cyklonów i ulepszeń do nich. Baraki powinny zostać wysłane drogą powietrzną do bazy przeciwnika, aby zapewnić nam wizje podczas ataków w górę rampy (możemy wylądować nimi na szczycie rampy pomiędzy mainem a naturalem przeciwnika i rozpocząć produkcję marines jeśli do tego czasu przeciwnik nie będzie łaskaw się poddać).


Osobiście nazywam tę strategię Cylon B, dlaczego? Po pierwsze pozwala w bardzo wydajny sposób niszczyć nie tylko Protosów ale również zbuntowanych graczy terrańskich, którzy nie podzielają naszego punktu widzenia na to, jak radzić sobie w różnych sytuacjach. Pamiętajcie, że bez względu na to co twierdzi wasz przeciwnik ta strategia jest bardzo skomplikowana i wymaga przeanalizowania wielu elementów podczas walki – nie jest to żaden niehonorowy sposób na zdobycie kilku darmowych punktów w systemie rankingowym.

Zawsze bądźcie dumni ze swoich strategii!