Analiza PvT - PtitDrogo i jego oldstylowe kolosy

Analiza PvT - PtitDrogo i jego oldstylowe kolosy


Grający dla zespołu mYinsanity Théo "PtitDrogo" Freydière podczas zakończonych rozgrywek z cyklu Dreamhack w Lipsku pokazał bardzo solidną grę makro
- szczególnie w meczach przeciwko Terranom, w których wykorzystuje strategie i kompozycje znane jeszcze z Heart of the Swarm. W jednym z ostatnich Wtorków z SC2 pokazaliśmy kilka meczów Francuza z tego turnieju - o czym możecie posłuchać poniżej. Zapraszam również do zapoznania się ze szczegółową analizą poniżej.



Dla większej czytelności postanowiłem skupić się w tej analizie tylko na grze francuskiego Protossa przeciwko Marcowi "uThermalowi" Schlappiemu. Należy jednak mieć na uwadze, że Francuz stawiał na ulepszenia do jednostek naziemnych nawet w meczach, w których rozpoczynał od wczesnego Stargate'a. Poniżej przedstawiam najbardziej klasyczny sposób rozgrywania PvT jaki PtitDrogo zaprezentował podczas rozgrywek w Lipsku.

Plan na grę



Głównym zamysłem PtitDrogo w PvT jest dążenie do ustabilizowania ekonomii na trzech bazach i uderzenie w przeciwnika z timingiem w 10:00 oraz w 12:00 z ulepszeniami do jednostek naziemnych - odpowiednio 2-2 oraz 3-3. Dwa Forge, które będą stanowiły "płuca" naszej armii, powinny pojawić się w 5:15. Należy pamiętać, aby przełączyć chronoboost na oba te budynki. Brzmi to dość prosto, jednak najtrudniejszą częścią zadania jest przetrwanie do momentu opracowania ulepszeń, które zapewnią nam przewagę na polu bitwy.


Jak przetrwać early/midgame
?

Rozpoczynamy standardowo - bez szaleństw - Gateway Expand (drugi Nexus powinien pojawić się w 1:30). We wczesnej fazie rozgrywki jesteśmy narażeni na wszelkiego rodzaju pushe z jednej lub z dwóch baz. Bardzo istotny jest zwiad - tuż po wybudowaniu Nexusa wysyłamy próbnik w kierunku bazy przeciwnika i sprawdzamy, czy zainwestował w ekspansję. Dzięki tej informacji będziemy spokojnie mogli przygotować się na presję Terrana, która powinna pojawić się pomiędzy 4:00 a 5:00. Z tego powodu w 3:30 opracowujemy w Nexusie Mothership Core, który będzie kluczową jednostką do obrony naszej bazy. Trzeciego Nexusa stawiamy około 4:40 i staramy się go bronić przy pomocy Blink Stalkerów, Adeptów oraz MSC.


Ustawienie pylonów


Pylony stanowią bardzo istotny element obrony naszych baz - starajmy się je ustawiać za linią minerałów, aby Photon Overcharge rzucony na nie przez MSC, mógł skutecznie obronić nasze wydobycie przed liberatorami oraz dropami.

Wizja na mapie



Dość wcześnie postawiony Robotics Facility powinien zapewnić nam odpowiednią liczbę obserwatorów. Ustawiamy je w pobliżu bazy, w newralgicznych punktach, z których mogą nadlecieć statki nieprzyjaciela, lub które wystawione są na agresję od frontu. Dobrym pomysłem - tuż po postawieniu trzeciej bazy - jest zainwestowanie w Stargate i kilka feniksów, które mogą pełnić rolę podobną do obserwatorów, a dodatkowo aktywnie bronić przed liberatorami lub dropami. Pamiętajmy jednak, aby nie przesadzić z ich liczbą, gdyż tak czy inaczej powinniśmy skupić się docelowo na produkcji kolosów z dwóch robo oraz mieszanki zelot-archon, do których to jednostek opracowujemy ulepszenia.


Harras


Tuż po wybudowaniu pierwszego Robotics Facility możemy zdecydować się na harras przy użyciu warp prisma i przyzywanych przy jego pomocy adeptów. Pamiętajmy, że przeciwnik nie będzie mógł w tak wczesnej fazie bronić się i jednocześnie atakować. Robo po wyprodukowaniu warp prisma powinno zostać oddelegowane do produkcji obserwatorów, które rozstawimy wokół naszej bazy oraz przed bazą przeciwnika.

Budynki


Pamiętajmy o tym, aby po postawieniu kolejnej bazy inwestować w budynki produkcyjne - na każdą w pełni zasaturowaną bazę powinniśmy mieć trzy Warpgate'y oraz jeden budynek technologiczny (Robo lub Stargate). W okolicach 7:00 powinniśmy dostawić Robotics Bay i rozpocząć produkcję Kolosów z dwóch Robo oraz opracować Extended Thermal Lance. Dobrym benchmarkiem, aby sprawdzić, czy dobrze wykonujemy ten build jest spojrzenie na 8:00 i porównanie budynków oraz armii jakie posiadał PtitDrogo w meczu z uThermalem.

Benchmark 8:00:

Budynki: 4 Nexusy, 9 Warpgatów, 2 Forge, 2 Robotics Facility, Stargate, Robotics Bay, Twilight Council, Templar Archives.
Jednostki: 66 próbników, 1 Archon, 4 Adepty, 3 Stalkery, 3 Sentry, 2 Feniksy, 3 Obserwatory, MSC.
Ulepszenia: Extended Thermal Lance, 2-2, Blink, Charge, Resonating Glaives


Timing 2-2 w 10:00



W momencie kiedy kończą nam się ulepszenia pamiętajmy, że od tego momentu gramy w przewadze i powinniśmy dążyć do szybkiego starcia z armią przeciwnika oraz do korzystnych wymian. Warto też zacząć opracowywać Psionic Storm o ile jeszcze tego nie zrobiliśmy, aby jeszcze zwiększyć siłę naszej armii.


Benchmark 10:00:

Budynki: 4 Nexusy, 9 Warpgatów, 2 Forge, 2 Robotics Facility, Stargate, Robotics Bay, Twilight Council, Templar Archives.
Jednostki: 66 próbników, 5 Archonów, 4 Kolosy, 4 Adepty, 7 Stalkerów, 3 Sentry, 2 Feniksy, 3 Obserwatory, MSC.
Ulepszenia: Extended Thermal Lance, 2-2, Blink, Charge, Resonating Glaives


Timing 3-3 w 12:20



W 12:20 powinny się zakończyć wszystkie potrzebne ulepszenia do armii naziemnej, która w tym momencie osiągnie limit zaopatrzenia. To czas na decydujące starcie, w którym wszystko zależeć będzie od ustawienia naszej armii oraz dobrze rzucanych stormów. Nie bójmy się walczyć z przeciwnikiem - przewaga ulepszeń pomoże nam pokonać armię przeciwnika. Ważne, aby w przerwie pomiędzy jedną wymianą salw a drugą, dosyłać kolejne jednostki - z tego powodu Warp Prism na tyłach naszej armii może okazać się bardzo pomocny.


Benchmark 12:20:

Budynki: 4 Nexusy, 9 Warpgatów, 2 Forge, 2 Robotics Facility, Stargate, Robotics Bay, Twilight Council, Templar Archives.
Jednostki: 66 Próbników, 18 zelotów, 3 Archony, 4 Kolosy, 4 high templary, 4 Adepty, 7 Stalkerów, 3 Sentry, 2 Feniksy, 3 Obserwatory, MSC.
Ulepszenia: Extended Thermal Lance, 3-3, Blink, Charge, Resonating Glaives, Psionic Storm


Build order oraz przydatne timingi

14: Pylon
16: Gateway
16: Assimilator
19: Nexus
20: Cybernetics Core
21: Assimilator
22: Pylon
23: Adept
23: Warp Gate
27: Twilight Council
31: Robotics Facility
33: Resonating Glaives (Chrono Boost)
37: 2xGateway

@3:30: Mothership Core (Chrono Boost), Warp Prism, 2x Assimilator
@4:45: Blink (Chrono Boost), Nexus, Templar Archives, Stargate
@5:15: 2x Forge
@6:00: Ulepszenia 1-1 do naziemnych (Chrono Boost)
@7:00: Robotics Bay
@8:00: Extended Thermal Lance (Chrono Boost), Ulepszenia 2-2 do naziemnych (Chrono Boost),
@9:00 Robotics Facility
@10:00: Ulepszenia 3-3 do naziemnych (Chrono Boost), Psionic Storm (Chrono Boost)

Analizowana powtórka.