Axiom Mod - To Make Starcraft Great Again!

Axiom Mod - To Make Starcraft Great Again!

Każdy gracz Starcrafta 2, który zjadł na tym tytule zęby stwierdzi, że nie jest on stworzony dla niedzielnych graczy. Wszystko to za sprawą konieczności wykonywania wielu czynności naraz - począwszy od zarządzania armiami czy zwiadem, a skończywszy na samej rozbudowie baz. W ciągu ostatniego czasu głośno się zrobiło o pewnej modyfikacji, która ma być swego rodzaju mostem łączącym świat doświadczonych graczy z tak zwanymi “casualami”. Mowa tutaj o Axiom Mod, stworzonej i spopularyzowanej przez sławnego youtubera oraz wieloletniego gracza Starcrafta 2 Johna Baina, szerzej znanego jako TotalBiscuit.

Axiom Mod to dość niepozorna modyfikacja do Starcrafta 2, która w zamierzeniu twórców ma być najzwyczajniejszą rozgrywką jeden na jeden z kilkoma ułatwieniami. Główną cechą wyróżniającą moda od regularnej gry jest swego rodzaju zautomatyzowanie zarządzania naszymi bazami. Axiom sam dba o odpowiednią saturację każdej bazy, poziom zaopatrzenia czy wysyłanie jednostek robotniczych do budowy. W takiej sytuacji zadaniem graczy jest tylko i wyłącznie decydowanie o rodzaju stworzenia budowli, wybór konkretnych jednostek bojowych do zrekrutowania oraz odpowiednie nimi zarządzanie. Całą ekonomią zajmie się za nas system.

Skąd takie zmiany w rozgrywce? Przede wszystkim twórcy Axioma dostrzegli w Starcrafcie 2 wiele elementów, które okazują się być sporymi barierami dla nowych i casualowych graczy. Moderzy mówią tutaj między innymi o mało intuicyjnym interfejsie czy gameplayu wymuszającym na zawodnikach dużą liczbę wykonywanych akcji na minutę. Axiom pod tym względem ma być powrotem do korzeni klasycznych strategii czasu rzeczywistego, upraszczając interfejs do granic możliwości oraz automatyzując część mechanizmów gry. A wszystko to w zgodzie z trzema doktrynami klasycznych RTSów: zbuduj, zrekrutuj, zniszcz.

Skoro o interfejsie mowa, trudno nie zauważyć poczynionych przez twórców zmian. Moderzy odpowiedzialni za Axioma postanowili zagrać z graczami w otwarte karty i maksymalnie uprościć panel gry. Na pierwszy rzut oka można dostrzec bardzo wygodny podział możliwych do wykonania akcji na trzy kategorie: tworzenie budynków, rekrutowanie jednostek oraz ulepszenia. Tym samym koniec z koniecznością klikania lub bindowania odpowiedniego budynku z interesującym nas ulepszeniem. Teraz wszystko znajdziemy tylko i wyłącznie pod jedną z trzech konkretnych kategorii. Dodatkowo cieszy fakt, że twórcy Axioma dodali do interfejsu znaną z modyfikacji Gameheart zakładkę produkcji, która przez całą grę będzie czytelnie pokazywała nam co jest tworzonego w naszej bazie.

Oczywiście wraz ze zmianami w interfejsie oraz samej charakterystyce rozgrywki muszą się też pojawić odpowiednie modyfikacje balansu rozgrywki. Pod tym względem Axiom oferuje sporo elementów, których próżno szukać w surowym Starcrafcie 2 a które bardziej upodobnią grę do old-schoolowych strategii czasu rzeczywistego.

Do tego typu zmian należy między innymi, znana z serii gier Command & Conquer, ekonomia Pay-As-You-Go (ang. “płać w trakcie”) polegająca na pobieraniu opłaty za budynki oraz jednostki na bieżąco, a nie od razu z góry.

Zmodyfikowano również mechanikę supply’a, która teraz zależna jest od ilości budynków w naszej bazie, a nie od budowania supply depotów, pylonów czy overlordów. Tym samym każdy z wymienionych budynków (lub, żeby nie obrażać graczy zergów, stworzeń) otrzymał nowe przeznaczenie. Supply depoty terran służą zatem jako swego rodzaju brama, która automatycznie opuszcza się i podnosi, gdy potrzeba wymaszerować przez nią naszym wojskiem. Pylony protosów dalej służą jako "elektrownia" dla innych budowli, lecz w sąsiedztwie Nexusa mają o wiele większe pole działania, co sprzyja rozbudowie bazy. Overlordy zergów natomiast, poza posiadaniem funkcji czysto zwiadowczej i transportującej, zapewniają aurę do rozprzestrzeniania się creep’u.

Swego rodzaju dopięciem całego konceptu na ostatni guzik jest decyzja twórców Axiom Moda o podwojeniu ilości życia jednostek. Ma to w zamierzeniu twórców zapobiec sytuacji, w której nasza armia jest dziesiątkowana z powodu zbyt wolnych reakcji graczy czy różnego rodzaju ataków obszarowych.

Axiom Mod można testować za darmo już teraz z poziomu Salonu Gier. Na chwilę obecną możliwe jest rozgrywanie meczy na jednej z trzech map: Ascention to Aiur, Odyssey lub MechDepot. Należy jednak pamiętać, że w chwili pisania niniejszego newsa Axiom Mod jest jeszcze dostępny w bardzo wczesnej wersji testowej, wobec czego nie jest wolny od bugów i błędów. Tymczasem zapraszamy serdecznie do testów modyfikacji i życzymy jak najprzyjemniejszych doznań z gry.