Jak Blizzard tworzy mapy?

Jak Blizzard tworzy mapy?

Chcemy poświęcić chwilę na opisanie procesu projektowania map w Blizzardzie. Liczymy, że te informacje pomogą osobom zainteresowanym ich tworzeniem oraz tym, którzy chcieliby zrozumieć różne zadania, które składają się na proces produkcji gier.

Zespół
Twórcy StarCraft II to grupa osób, które współpracują nad wszystkimi publikowanymi przez nas elementami gry. Zalicza się do tego również tworzenie map, które wymaga koordynacji prac całego zespołu.

Etap 1: Projekt

Praca nad każdą mapą powstającą w Blizzardzie zaczyna się od projektanta mapy. Zaczyna on od zera, kiedy przystępuje do tworzenia nowej planszy i musi nakreślić jej układ, aby spełniała określone cele rozgrywki. Następnie pomagają mu inni projektanci, którzy testują mapę i przekazują opinie na temat problematycznych obszarów i balansu.

Po wstępnych testach projektant poziomów stopniowo je rozszerza, dołączając kolejne grupy testerów aż w końcu do akcji wkracza dział kontroli jakości, który zapewnia dodatkowe, fachowe opinie.

Wówczas często konieczne okazuje się dokonanie licznych przeróbek. Gdy wprowadzanie zmian na etapie projektowym zostanie zakończone, proces projektowania mapy zostaje sfinalizowany. Gotowy produkt, który jest prawdziwie pięknym i starannie stworzonym dziełem, wygląda mniej więcej tak:

Etap 2: Ocena graficzna mapy
„Piękno” to może zbyt mocne słowo, dlatego na tym etapie, kiedy projekt mapy jest już sfinalizowany, przekazujemy ją w ręce zespołu grafików.

Omawiają oni, jak poprawić estetykę mapy i jaki motyw przewodni wybrać. Główni graficy muszą wziąć pod uwagę wiele czynników, zanim obiorą ostateczny kierunek artystyczny każdej z map. Ich celem jest wykazanie się jak największą kreatywnością podczas tworzenia plansz przy jednoczesnym zachowaniu spójności z kierunkiem artystycznym reszty uniwersum serii StarCraft. Ważne jest również, aby wygląd mapy nie przeszkadzał graczom w rozgrywce.

Kiedy graficy otrzymają ogólne wytyczne, opracowują wstępny wygląd mapy z zachowaniem względnej swobody twórczej. Każda kolejna wersja wyglądu planszy jest oceniana przez głównych grafików pod kątem spójności z uniwersum serii StarCraft oraz przez projektanta map pod kątem rozgrywki.

Etap 3: Testy wydajności

W końcu mapa jest już na ukończeniu i gotowa do publikacji. Na tym etapie jednak musimy sprawdzić wydajność.
Różne zautomatyzowane testy pozwalają nam zbierać statystyki działania gry na danej mapie, w tym informacje o obszarach, które powodują spadki wydajności poniżej naszych standardów.

Następnie graficy dostosowują poziom szczegółowości tych obszarów. Może to oznaczać dostosowanie oświetlenia, usunięcie obiektów lub poważne uproszczenie grafiki. Proces ten niestety może prowadzić do poświęcenia wizji artystycznej na rzecz wydajności, ale zachowanie płynności jest priorytetem na każdej mapie, która służy do rozgrywek rankingowych.

Po przejściu tych wszystkich etapów gotowy produkt będzie wyglądał mniej więcej tak:

Jak Blizzard wybiera mapy tworzone przez społeczność?
Kiedy dobieramy plansze społeczności do naszej puli rankingowej, wyboru dokonujemy we współpracy z projektantami trybu wieloosobowego i projektantami map. Podobnie jak w przypadku map powstających wewnętrznie, oceniamy plansze społeczności głównie pod kątem tego, jak ich układ spełnia nasze cele projektowe dotyczące rozgrywki. Dodatkowo bierzemy pod uwagę to, jak popularna jest dana mapa wśród społeczności oraz walory estetyczne i spójność tematyczną, ale kwestie te mają drugorzędne znaczenie.

Naszym najważniejszym celem jest zapewnienie angażującej i zróżnicowanej gry w rankingu. Oznacza to, że musimy dobierać mapy z różnych kategorii i unikać tych, które pozwalają nadużywać lub łamać zasady rozgrywki.

Na przestrzeni lat widzieliśmy wiele różnych map nadesłanych na konkurs Team Liquid i uwielbiamy wasze twórcze podejście do projektów i przeróżne style artystyczne społeczności. Zawsze kiedy popularna mapa jest bliska spełnienia naszych wymogów, sprawdzamy czy uda się ją dostosować drobnymi modyfikacjami. Czasami jednak nawet mapa, która zajęła pierwsze miejsce jest niemożliwa do implementacji, ale nie widzimy w tym nic złego. Plansza może być piękna i świetnie realizować wizję projektową swojego twórcy, nawet jeżeli wizja ta nie pasuje do rozgrywki rankingowej.

Liczymy, że prezentacja procesu projektowania map pozwoli wam zrozumieć, jak wiele pracy całej grupy ekspertów wymaga tworzenie plansz do gry StarCraft II. Mamy również nadzieję, że społeczność ich twórców zrozumie jak ważne jest położenie nacisku na rozgrywkę, ponieważ uważamy, że to najważniejszy element, który pozwala nam tworzyć jak najlepsze mapy.
Czekamy na wasze opinie w komentarzach pod artykułem.