Mistrzowskie timingi uThermala w TvP - Analiza

Mistrzowskie timingi uThermala w TvP - Analiza

Grający Terranem Marc "uThermal" Schlappi w finale IEM w Szanghaju wygrał z amerykańskim Protossem - Alexem "Neeb" Sunderhaftem. Jest to doskonała okazja, aby przybliżyć styl gry Holendra właśnie w TvP. Pierwsze co się rzuca w oczy, to perfekcyjna egzekucja timingów, która zapewnia uThermalowi przewagę i w efekcie zwycięstwo.



Współczesne TvP

Pomimo ciągłego rozwoju StarCrafta II i zmieniającej się mechaniki, styl gry Terranem przeciwko Protossom nie zmieniła się na przestrzeni kilku ostatnich lat w znaczący sposób. W dalszym ciągu mecz ten przebiega w podobnym tempie i scenariuszu jaki został nakreślony jeszcze za czasów Wings of Liberty - głównym celem Terran jest wywarcie presji we wczesnej fazie, aby nie pozwolić rozwinąć się Protossowi. W arsenale Terran są dropy - od wydania Heart of the Swarm jeszcze bardziej zabójcze, bo szybsze dzięki przyspieszeniu dla medivaków oraz skuteczniejsze jeśli poza piechotą dołączymy do arsenału kilka min czy liberatorów.


W tym artykule pominiemy lategame i skupimy się na dwóch timingach, które jak pokazuje przykład uThermala mogą zaprowadzić nas na sam szczyt.


Atak przygotowujący

Plan na grę jest prosty - grając z dwóch baz staramy się osłabić ekonomię przeciwnika około 4:00, co ma dać nam czas na przygotowanie głównego uderzenia z upgrade'ami i zmasowanym wojskiem w 8:00. Około 3:30 powinien pojawić się w naszej bazie prom medyczny, do którego załadowujemy jedną lub dwie miny oraz kilku marines.



Dodatkowo stać nas będzie również na dwa heliony, które odwrócą uwagę przeciwnika kiedy nasza grupa uderzeniowa będzie zajmowała się czyszczeniem robotników w mainie. Bardzo istotne jest to, aby uważać na medivaka, którego nie wolno nam stracić! Przyda się nam w późniejszej fazie rozgrywki. Z tego powodu nie starajmy się za wszelką cenę ratować wojska - ważniejsza jest ochrona naszej jednostki powietrznej.



Nawet jeśli nie uda nam się zniszczyć zbyt wielu robotników, to istotne jest zablokowanie wydobycia. Pamiętajmy przy tym, aby w ferworze walki nie zapominać o ciągłej produkcji w naszej bazie, gdyż to wojsko oraz surowce będą nam potrzebne w późniejszej fazie, kiedy przystąpimy do decydującego uderzenia na bazę wroga z upgrade'ami i przewagą liczebną.


Strategia dostosowana do mapy

Oglądając mecze uThermala możemy zaobserwować, w jaki sposób wykorzystuje topologię mapy stosując różne strategie w zależności od odległości pomiędzy bazami. Najlepszym przykładem takiego kreatywnego wykorzystania terenu są proxy w pobliżu bazy przeciwnika - chociażby na King Sejong Station czy Apotheosis. Timingi pozostają takie same, jednak atak następuje trochę wcześniej, gdyż jednostki mają krótszą drogę do przebycia.



Budynki i Macro

Jak już wspomnieliśmy wcześniej - bardzo istotne jest dbanie o zaplecze w naszej bazie. Nawet jeśli nasz atak się powiedzie, a zapomnimy z jakiegoś powodu o ciągłej produkcji SCV oraz wojska, będzie istniała duża szansa, że nadziejemy się na kontratak ze strony protosskiego przeciwnika. Możemy się spodziewać dark templarów, blink stalkerów, czy nawet oracli. Aby ustrzec się przed tym niebezpieczeństwem pamiętajmy o postawieniu odpowiednich budynków i wykorzystywaniu grup kontrolnych w trakcie walki. Powinno nam to zapewnić wystarczającą przewagę i bezpieczeństwo.



Z początku wystarczy nam jeden Barak z Reaktorem, Factory oraz Starport, jednak już w 4:00 powinniśmy dostawić dwa dodatkowe Baraki z Tech Labami oraz Engineering Bay. Od razu po ich wybudowaniu rozpocznijmy opracowywanie stimpacka, combat shield, concussive shells oraz +1 do ataku oraz +1 do pancerza.


Atak kończący

Nasze wojsko i ulepszenia powinny być gotowe do 8:00. W tym czasie wyruszamy z bazy do przeciwnika, cały czas dosyłając wojsko w okolice trzeciej bazy Protossa, którą już powinien w tym czasie posiadać.


W 8:00 powinniśmy posiadać: 4 medivaki, 8 maruderów, 20 marines oraz ulepszenia +1, +1 do ataku, combat shield, stimpack, concussive shells. O ile wcześniejszym atakiem uszczupliliśmy moce produkcyjne wroga, nasze wojsko nie powinno mieć problemów z armią złożoną w większości ze stalkerów, zelotów oraz adeptów, o ile dotrzemy do bazy wroga przed dziewiąta minutą.



Powtórki

Na zakończenie odsyłamy do powtórek z meczu: