Poradnik StarCraft II: Część 4 - Gramy!

Poradnik StarCraft II: Część 4 - Gramy!

Postaram się zacząć od najbardziej podstawowych elementów, które pozwolą Ci pomyślnie zakończyć trening. Jeśli chcesz tylko liznąć nieco wiedzy, która wystarczy Ci do oglądania meczy SC i nie zamierzasz na razie grać – zapraszam Cię kilka rozdziałów dalej, do sekcji „StarCraft dla widza”.

Nareszcie jesteśmy w grze! Co my tu mamy… grupkę jakiś robotów, budynek przypominający kosmiczną puszkę, do tego jeszcze niebieskie kamyki (minerały!) i ulatniające się zielone gazy. Tak przeciętny człowiek postrzega StarCrafta po pierwszym rzucie okiem.
W StarCraft’cie wyróżniamy dwa najważniejsze aspekty rozgrywki – ekonomiczny i strategiczny. Sprawa jest prosta - aby stworzyć wojsko musimy najpierw na nie zarobić. Od tego powinniśmy zacząć.

 

 

Na początek dostajemy budynek główny (1) oraz sześciu robotników (2). U Terrana budynek główny to Command Center, a robotnicy to SCV. Podstawowym surowcem w StarCraft’cie są minerały (3) oraz gaz, zwany także wespanem (4). Na początek zaznaczamy wszystkich swoich robotników i prawym klikiem wysyłamy do zbierania minerałów (przy okazji wyjaśnię dwie sprawy: w Heart of the Swarm robotnicy wysyłają się automatycznie na początku gry, po drugie – nie będę się rozpisywał, że jednostki zaznaczamy poprzez przytrzymanie lewego przycisku myszy i przeciągnięcie go nad wybranymi jednostkami. Jesteście inteligentni, potraficie korzystać z komputera - domyślicie się o co mi chodzi :) ). Następnie klikamy na Command Center (1) i w panelu w prawym dolnym rogu klikamy na ikonkę SCV, aby stworzyć nowego robotnika.

 

 

SCV się szkoli, teraz mamy chwilkę, żeby omówić to, co widać w prawym górnym rogu ekranu. Począwszy od lewej jest tam licznik posiadanych przez nas aktualnie minerałów (5), posiadanego gazu (6) oraz aktualna liczba i limit „Supply”. Czymże jest ten „Supply”? W wolnym tłumaczeniu jest to zaopatrzenie, niektórzy nazywają to po prostu jedzeniem. Każda jednostka, którą posiadamy zajmuje pewną liczbę zaopatrzenia. Przykładowo SCV zajmuje 1 Supply, dlatego na początku widzimy liczbę 6/11. Po co to jest? Wyobraźcie sobie sytuację, że nie ma limitu jednostek. W takiej sytuacji gracze mogliby grać tak długo, aż zabraknie minerałów na mapie. Limit (który wynosi maksymalnie 200) wymusza na graczach podejmowanie walki w sytuacjach, kiedy nie mogą już trenować kolejnych jednostek. To chyba najprostszy przykład. Na początku u Terrana maksymalny limit wynosi 11. Robimy więc robotników, aż stuknie nam 10, zbieramy 100 minerałów, wyciągamy jednego z minerałów i każemy mu wybudować „Supply Depot”. Pamiętajmy aby po zakończeniu budowy wysłać SCV z powrotem do minerałów!

 

 

 

Dzięki temu maksymalny limit zwiększy nam się o 8 i teraz będziemy mogli posiadać jednostki zajmujące łącznie 19 supply. Zgodnie z poleceniami przewodnika (lewy górny róg) produkujemy SCV, aż do momentu uzyskania 18 limitu. W między czasie dostawmy kolejnego „Supply Depota”.

Zanim ukończy się trening 18 SCV zerknijmy okiem na dolny panel, tzw. UI (od„User Interface”). Rozpoczniemy od skrajnie lewego elementu, czyli minimapy:

 

 

 

Po numerkiem (1) kryje się przycisk, który wyświetla liczbę robotników, którzy aktualnie nic nie robią. Kliknięcie na niego powoduje zaznaczenie takiego robotnika. Bardzo ważne jest, aby każdy robotnik miał przydzieloną jakąś pracę, wszak taki obijający się SCV mógłby równie dobrze zbierać minerały, zwiększając nasz przychód, prawda? Tuż obok znajduje się przycisk, dzięki któremu możemy zaznaczyć całą swoją armię (2). Poniżej znajduje się minimapa, zaś po prawej (kolejno od góry): licznik czasu gry (trzeba go włączyć w opcjach), przycisk do zaznaczania punktów na minimapie (przydatne gdy gramy z kimś w sojuszu), wyłączanie podglądu terenu na minimapie oraz przycisk do zmiany kolorów graczy. Domyślnie na minimapie my mamy kolor zielony, a przeciwnik czerwony.

Na środku mamy panel, który wyświetla podstawowe informacje o danej jednostce / budynku.

 

 

 

Z lewej strony widzimy życie aktualnie zaznaczonego elementu. W wypadku budynków produkcyjnych możemy zobaczyć kolejkę trenowania, zaś zaznaczając jednostkę, oprócz jej nazwy widzimy także poziomy ulepszeń (zwykle pancerz i broń), ilość zabitych, rangę, oraz typ jednostki (na samym dole, w przypadku SCV: Light- Biological- Mechanical). Zaznaczając więcej jednostek lub budynków zobaczymy ich ikony. Kolory odpowiadają stopniowi zdrowia jednostek.

 

 

 

Po skrajnie prawej stronie mamy kartę komend. W zależności od zaznaczenia będzie się ona różnić. Przykładowo, podstawowa karta rozkazów SCV wygląda następująco:

 

 

 

Po kolei są tam rozkazy: ruchu (M), zatrzymania (S), utrzymaj pozycję (H), patroluj (P), atakuj (A), wydobywaj surowce (G), buduj (B), buduj zaawansowane (V), naprawiaj (R). Litery w nawiasach to skróty klawiszowe tych zadań, ale spokojnie – do tego jeszcze dojdziemy. Nie musisz się uczyć wszystkich rozkazów na pamięć, z czasem same Ci wejdą do głowy :) Teraz najważniejsze, żebyś pamiętał, gdzie jest rozkaz budowania i budowania zaawansowanego.

 

Wydobywamy już minerały, dostawiliśmy „Supply Depot”, więc możemy szkolić kolejne jednostki. Zgodnie z poleceniami przewodnika powinniśmy dalej szkolić SCV i zbudować baraki. Pozwalają one na szkolenie pierwszych jednostek.

 

 

 

Klikamy więc na SCV, później na karcie rozkazów „Build” -> „Barracks” i klikamy na miejsce gdzie chcemy je wybudować. Równocześnie kontynuujemy produkcję SCV i pilnujemy jednym okiem, czy nie zbliżamy się do końca limitu. Jeśli tak – dostawiamy kolejny „Supply Depot”. Po wybudowaniu baraków przewodnik każe nam dobudować jeszcze trzy. Tak też robimy. W międzyczasie z pierwszych, gotowych baraków szkolimy naszą pierwszą jednostkę wojskową – Marine. Klikamy na baraki, następnie na karcie komend klikamy „Train Marine” (1). Przyda nam się do obrony. Jeśli wystarczy Ci minerałów możesz wyszkolić jeszcze kilku dodatkowych Marine (uwaga na limit!).

 

 

 

Jak pewnie zauważyłeś, w barakach możesz także trenować Reaperów (2), jednak potrzebujemy do tego gazu. P-klik na gejzer z wespanem nie działa? Musimy w takim razie wybudować na nim rafinerię. Bierzemy SCV i analogicznie jak poprzednim razem budujemy rafinerię (uwaga! Da się ją wybudować tylko na gejzerze z wespanem). Po zakończonej budowie dosyłamy do niej dodatkowe dwa SCV. W międzyczasie przewodnik rozkaże nam wybudować kolejny „Command Center” na nowym polu z zasobami. Powód jest oczywisty – chcemy zwiększyć swoje przychody, aby móc trenować więcej armii. Budować już doskonale potrafimy, więc do dzieła!

Jak zbierzemy odpowiednią ilość gazu, gra zacznie krzyczeć, żeby dobudować „Tech Lab” do baraków. Jest to swego rodzaju dodatek do budynku, który pozwala rekrutować lepsze technologicznie jednostki. Klikamy więc na baraki, które aktualnie nic nie produkują (to bardzo ważne, żeby nie szkoliły w danym momencie żadnych jednostek! Jeśli we wszystkich akurat rekrutujemy wojsko – klikamy na jedne z nich i w kolejce szkolenia L-klik anuluje trening jednostki) i klikamy na karcie komend „Build a Tech Lab”(3). Po zakończeniu budowania będziemy mogli z tych baraków szkolić Maraudery!

 

 

 

Podstawy ekonomii i poruszania się mamy już za sobą, teraz czas najwyższy trochę powalczyć! Zakładam, że posiadasz już znaczną grupkę armii i możemy wyruszyć na podbój! Zaznaczamy całą armię klawiszem F2, następnie prawym klikiem wydajemy rozkaz poruszania się. Powoli przemieszczamy się w stronę bazy przeciwnika (w tutorialu jest ona zaznaczona na minimapie takim czerwonym krzyżem z kropką). Kiedy dostrzeżemy budynek lub jednostkę wroga powinniśmy wydać rozkaz ataku. Są dwa najprostsze sposoby – P-klik na jednostkę/budynek przeciwnika, lub wciśnięcie „A” na klawiaturze i L-klik na pusty obszar. Zdecydowanie lepszy jest sposób drugi. Dlaczego? Dzięki niemu każda jednostka zacznie atakować najbliższego wroga. Jeśli wykonalibyśmy P-klik na przeciwnika, wszystkie nasze jednostki próbowałyby zaatakować właśnie tę jedną, konkretną jednostkę przeciwnika i wtedy często zdarza się, że się blokują.

 

To byłoby na tyle! Zbieraj swoje wojsko i idź zniszczyć przeciwnika! Po zakończonym pierwszym tutorialu proponuję zrobić dwa kolejne. Wiesz już jak się buduje, znasz podstawy ekonomii, potrafisz walczyć. To wystarczy aby przejść kolejne dwa tutoriale, a tam znów dowiesz się wielu nowych rzeczy. Jak zakończysz wszystkie 3 stopnie wróć do mnie, a przedstawię Ci pozostałe rasy StarCraft II.