Poradnik StarCraft II: Część 6 - Mechanika

Poradnik StarCraft II: Część 6 - Mechanika

W rozdziale czwartym zajmiemy się udoskonalaniem techniki gry. Zakładam, że już zapoznaliście się ze wszystkimi rasami i macie w małym paluszku podstawy jej funkcjonowania. Od tego miejsca stanie się nieco trudniej, nie będę już wyjaśniał podstawowych pojęć – przykładowo: zamiast pisać stwórz Overloda / Supply Depota / Pylona napiszę po prostu „Dodaj Supply”. W szczególności ten rozdział musi być uniwersalny dla wszystkich trzech ras, więc zwroty których będę używał musicie czasem przetłumaczyć na język swojej rasy. W razie wystąpienia niezrozumiałych zwrotów możecie też sprawdzić słowniczek „slangu SC2” stworzony przez graczy na oficjalnym forum StarCrafta i uzupełniony przez nas. Znajduje się on pod TYM linkiem.

 

 

Ekonomia i Supply Block

Aby odnieść sukces w SC2 trzeba przede wszystkim grać płynnie. Pierwsze dwie zasady, które powinieneś poznać to „dbaj o ekonomię” i „unikaj Supply Blocków”. Pierwsza zasada – wspominałem już w rozdziale czwartym, że dobre wydobycie jest niezbędne, żeby budować budynki, szkolić jednostki. Dlatego na początku gry szczególnie ważnym jest, żeby zapewnić sobie odpowiedni przychód. Przez początkowy etap gry staramy się tworzyć na bieżąco robotników tak, aby przy jednej linii minerałów (inaczej: w jednej bazie) było 16-20 robotników przy minerałach (24 jak pokazuje gra to za dużo), oraz po 3 robotników na każde wydobycie gazu. Pozwolę sobie zauważyć, że jeśli chcieli byśmy tylko inwestować w robotników na początku, to szybko osiągniemy Supply Blocka. Tu pojawia się druga zasada. „Supply Block” to sytuacja, kiedy ilość naszych jednostek osiągnie aktualny limit i mamy w prawym górny rogu np. „10/10”. Wtedy szkolenie jednostek jest zatrzymywane. A co za tym idzie, jesteśmy ogromnie opóźnieni z produkcją. Musimy zakolejkować kolejne Supply Depoty, one muszą się zbudować i dopiero wtedy kontynuowane jest szkolenie. To dobre 25 sekund opóźnienia! Dlatego tak ważne są „Build Ordery”, czyli opracowane zagrania, które pozwalają w początkowej fazie gry optymalnie wykorzystać zbierane minerały na produkcję i rozbudowę. Później trzeba pamiętać o dorabianiu Supply i rzucać okiem w prawy górny róg ekranu, aby nie złapać Supply Blocka. To wszystko jest kwestią ogrania, po rozegraniu kilkudziesięciu gier nie będziesz mieć z tym problemu.
Wracając do podstaw ekonomii, powinienem wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy – ekspasjach. Podczas przechodzenia szkoleń w SC2 natknąłeś się na podobne polecenie. Dlaczego dodatkowe bazy (ekspansje) są takie ważne? Sprawa oczywista – mamy dodatkową bazę, co za tym idzie - raz więcej przychodu, dzięki czemu możemy szybciej i więcej tworzyć jednostek i budynków. Na niskich poziomach ta zasada jest właściwie kluczem do sukcesu. Jeśli uda nam się postawić jedną bazę więcej od przeciwnika i obronić jego atak, to zwycięstwo mamy w kieszeni :)

 

Sytuacja, kiedy mamy tzw. "Supply Blocka"

 

 

Premie do ataku i kontrowanie jednostek

Każda jednostka w Starcraft’cie ma określony typ, którym się charakteryzuje. Zwykle ogranicza się to do Light/Armored oraz Biological/Mechanical. Ważne jest, że część jednostek posiada dodatkowe obrażenia do ataku przeciwko konkretnym typom jednostek. Przykładowo Maraudery zadają dodatkowe obrażenia przeciwko jednostkom Armored. Dlatego doskonale nadają się do walki np. ze Stalkerami. Grając w SC powinieneś wiedzieć o takich „niuansach”. Zła kompozycja armii często jest powodem fatalnej klęski na polu bitwy. Warto też zwrócić uwagę na obrażenia typu „splash”, czyli obrażenia obszarowe (zwane także AOE – Area of effect). Tak atakują m.in. Colossusy, Banelingi, Thory (atak powietrzny). Nazwa mówi sama za siebie – jeden atak takiej jednostki zadaje obrażenia wszystkim celom w danym obszarze. Dlatego Colossusy są bardzo dobre na masę Zerglingów, czy Marine’ów, ponieważ zabijają je „hurtowo” ;)
Które jednostki są jakiego typu dowiesz się z praktyki. Grając zwracaj uwagę na podpisy jednostek, a prędzej czy później zapamiętasz wszystkie typy i premie.

 

 

 

Upgrade’y i zdolności specjalne

W StarCraft II wszystko jest zaplanowane tak, aby każda akcja miała wpływ na rozgrywkę. Każdy błąd, czy każda czynność przeciwnika. Często niedocenianymi przez nowych graczy są ulepszenia statystyk jednostek i zdolności specjalne. Zdolności specjalne można „odpalić” raz na jakiś czas – kiedy pozwala nam na to limit energii lub cooldown. Grając spoglądaj na kartę rozkazów i poznawaj powoli specjalne zdolności. Przykładowo bardzo mocnymi umiejętnościami u Protossów są ForceField Sentry’ego i Psionic Storm High Templara. Kiedy będziesz grał tą rasą koniecznie zapoznaj się z nimi. Z kolei tzw. Upgrade’y opracowujemy w konkretnych budynkach i te na stałe zmieniają statystyki jednostek. Mogą one dotyczyć zarówno ataku, pancerza, ale także energii czy czasu odnawiania zdolności. Jest ich sporo, więc tak jak poprzednim razem proponuję lekturę opisów na bieżąco podczas gry.

 

 

 

 

Na koniec tego rozdziału proponuję Ci następujące ćwiczenie. Stwórz grę przeciwko komputerowi na poziomie bardzo łatwym. Graj dopóki nie osiągniesz limitu 200/200, nie zapominając o dostawianiu Supply, budowaniu ekspansji i robotników. Przy okazji spoglądaj na opisy jednostek które szkolisz. Dzięki temu poznasz ich zalety i słabości. A gdy już nabijesz limit – rozkoszuj się masakrą w bazie Twojego przeciwnika (A-klik!).