Legion: Artefakt

Legion: Artefakt

Artefakt jest jedną z kluczowych funkcjonalności WoW: Legion. Nie jest to tylko fajnie wyglądająca broń która w magiczny sposób będzie nam służyć przez cały dodatek. Rozwój naszej postaci w bardzo dużym stopniu będzie zależał do tego, ile wysiłku włożymy by artefakt stał się jak najpotężniejszy.

Najprościej to ujmując ARTEFAKT jest bronią (bazowo ilvl 750), której może używać tylko jedna klasa, tylko w konkretnej specjalizacji.
Co czyni tą broń wyjątkową są głównie 3 rzeczy:

  • Zdobycie jej wymaga wykonania chain-questa, a w całym dodatku nie będzie ŻADNYCH innych broni.
  • 3 sloty na specjalne gemy (Relikty)
  • Dodatkowe drzewko talentów



1. Zdobycie artefaktu

Questy na Artefakty są jednymi z najlepszych questów, jakie powstały w grze. Napakowane fabułą i silnie powiązane z motywem twojej specjalizacji.
Wraz z przybyciem Dalaran na Broken Isles, naszym pierwszym zadaniem jest właśnie zdobycie pierwszego artefaktu, dla wybranej specjalizacji.

Świeżo odblokowany artefakt, ma ilvl 750, trzy puste miejsca na Relikty (w tym jedno zablokowane), oraz puste drzewko talentów, bez żadnego Artifact Power.


Ten artefakt będzie musiał nam wystarczyć conajmniej do poziomu 102.
Na poziomie 102, ponownie odblokowuje się wybór artefaktów które od tego momentu możemy zdobyć kiedy tylko będziemy chcieli; albo od razu wykonać wszystkie questy i odblokować wszystkie artefakty, albo zrobić to później.



2. Relikt

Relikt z technicznego punktu widzenia to ‘gem’ i w takiej sekcji możemy go znaleźć choćby na WoWHead.
Otwieramy artefakt Shift+Click, gdzie widzimy drzewko talentów oraz 3 sloty w które możemy włożyć Relikty.


Relikt jest przedmiotem, posiadającym własny ilvl wpływający na jego moc; Wyższy ilvl oznacza lepsze statystki.

Główną statystyką Reliktu jest +ilvl do artefaktu. Po włożeniu go w slot, nasz artefakt zyskuje dodatkowe, wskazane ilvl. Początkowo jest to jakieś +3, ale już podstawowy relikt zdobywany na poziomie 110 to +31 ilvl.
Gdy pomnożymy +31ilvl (lub nawet więcej z potęzniejszymi reliktami) razy 2 sloty, nagle z broni ilvl750, robi się 812.

Drugą statystyką na Relikcie, jest +1 do jakiegoś talentu artefaktu.
W zależności od klasy, oraz specjalizacji będzie to inny talent. Niestety sprawdzić jaki jest to bonus, można tylko, jeżeli twoja specjalizacja może użyć konkretnego reliktu. Jeżeli wahasz się, czy użyć Life Reliktu do specjalizacji Restoration czy Guardian, będziesz musiał zmienić ją by sprawdzić jaki bonus otrzyma.


Jak odblokować trzeci slot ?

Początkowo slot trzeci jest zablokowany. Odblokować można go przez ukończenie Order Hall Campaign, czyli w długiego chaina questów klasowych.

Chain rozpoczyna się właśnie odblokowaniem pierwszego artefaktu, a następne jego części odblokowujemy wraz ze zdobywaniem kolejnych poziomów postaci. Warto wykonywać te kroki w czasie levelowania, by nie tracić na to czasu póżniej.
Najdłuższa część polega na wykonanie kilku misji dla przez twoich Championów w Class Order Hall (4 do 12 godzin każda), wykonanie masy World Questów, a to jeszcze nie koniec..

Jeżeli zależy ci na jak najszybszym rozwinięciu postaci, czynienie postępów w tym quest chainie jest naszym pierwszym priorytetem przed jakimkolwiek innymi aktywnościami


Skąd biorą się relikty ?

  • Początkowo z levelowania. 2 relikty uncommon oczywiście gdzieś przy początku każdej strefy levelowania, pod koniec jeden rare (maks 789).
  • Dropy w dungeonach
  • Blacksmith, Enchanting, Engineering, Inscription; każdy potrafi crafować 2 do 4 rodzajów. (dopiero na maksymalnym poziomie, a materiały są kosztowne; ilvl805 BoE)
  • Archeologia (quest, raz na około 2 tyg - potrzeba caaałej masy ‘kluczy’)
  • World Questy (dość rzadko; w dodatku choć nagrody są zawsze dla naszej klasy, Loot Specialisation nie ma na nie wpływu z WQ i często zdaża się, że dostajemy Relikty i Trinkety dla off-speca)
  • Uncommon BoE może wypaść z każdego, spotkanego moba.. a z małą szansą będzie to nawet rare


Co warto zapamiętać :
  • Relikty są głównym źródłem surowej mocy twojego artefaktu. Są odpowiednikiem zdobywania nowych broni w poprzednich dodatkach.
  • W początkowej fazie KAŻDEJ z 4 stref levelowania, dostaniesz 2 relikty + 1 rare pod koniec dużego quest chaina
  • Warto wcześnie robić Class Order questy! Nie tylko przyspieszysz odblokowanie 3go slota, ale także wcześniej wbijesz poziom 110, i relikty za ukończenie questów będą miały wyższy ilvl.


3. Artifact Power {AP}

Artifact Power to punkty, które możemy dodać do naszego artefaktu, by wydawać je następnie na talenty w jego drzewku.

Artifact Power uzyskujemy ze specjalnych przedmiotów, zdobywanych w świecie, questach, instancjach itp.
W zależności od jakości tego przedmiotu, ładuje on pewną ilość AP do aktualnie wyekwipowanego artefaktu (będzie płacz, jeżeli przypadkiem potężną dawkę AP załadujemy do złego artefaktu ).
W przypadku gdy levelujemy w specjalizacji innej niż nasza wybrana na maksymalny poziom (przykładowo levelujemy jako DPS, ale planujemy Healować lub Tankować), przedmioty te możemy zachować w plecaku i użyć gdy już odblokujemy nasz, wybrany artefakt.

O ile doładować broń o Artifact Power możemy w każdym momencie, wydać je na talenty możemy tylko w specjalnym miejscu w naszym Class Order Hall. Dla paladyna będzie to ołtarz w centralnej nawie kaplicy, dla Death Knighta kuźnia na drugim poziomie, a dla druida małe drzewko, gdzieś na uboczu.
W ramach założenia swojego Order Hall, zostaniemy zaprowadzeni do tego miejsca ten jeden raz, ale później musimy zapamiętać gdzie to jest - widziałem wielu zagubionych druidów, mających z tym problem.

Levelowanie bez wydawania AP w broni, nie ogranicza nas jakoś strasznie. Jak długo będziemy aktualizować Relikty, Artifact Power można spokojnie zachować dla głównej broni.

Ilość zgromadzonego Artifact Power jest bezpośrednim odbiciem naszego poświęcenia w danej specjalizacji.
O ile casualowi gracze, wrzucą "troche punktów tu, troche punktów tam", to gracze, którzy planują szybki progres w Rajdach spędzą masakryczną ilość czasu zbierając AP po wszystkich ciemnych zakamarkach Broken Isles i pompując je w swoją główną specjalizację.

Choć punkty raz dodane do jednego artefaktu nie mogą zostać z niego wyciągnięte, możliwa jest redystrybucja punktów - to jednak kosztuje.
Koszt redystrybucji talentów, jest równy cenie następnego talentu.

Artifact Knowledge

Początkowo przedmioty przyznają około 100-200 Artifact Power. Pozwala to w miarę komfortowo rozwijać nasze drzewko talentów artefaktu. Jednak każdy kolejny punkt talentów kosztuje coraz więcej.
Początkowo cena punktu rozwija się od 100 powoli do około 1000.
Jednak koło punktu 13 wymagania rosną kosmicznie. Za punkt 14 zapłacimy już ponad 6000, a wzrost ceny rośnie w coraz bardziej szalonym tempie.

Z pomocą przychodzi nam Artifact Knowledge.
Artifact Knowledge, zyskujemy w drodze Work Orders, które odblokowane zostają na poziomie 110.
Taki Work Order zajmie około 5 dni, po czym dostaniemy przedmiot, który po użyciu :
  • Dramatycznie zwiększa moc przedmiotów dających nam Artifact Power.
  • Odblokowuje w pobliskiej księdze kolejne rozdziały Lore na temat naszych artefaktów


Dzięki Artifact Knowledge nie tylko utrzymamy rozsądne tępo rozwoju artefaktu, ale także w późniejszym czasie bardzo szybko będziemy mogli rozwinąć broń off-spec.
Gdy pojedynczy przedmiot, który normalnie pozwoli nam na dodanie Artifact Power równy 10% ilości wymaganej na kolejnego talent w broni głównej, możemy władować do broni off-spec. Tam prawdopodobnie będziemy mogli wykupić od razu wiele talentów niższego poziomu.
Musimy oczywiście postępować z rozwagą. W końcu poświęcenie zbyt dużej ilości punktów w off-spec może nas kosztować spowolnienie rozwoju głównej specjalizacji. Kluczowe jest odnalezienie odpowiedniego balansu.

Uwaga: Artifact Knowledge nie działa na przedmioty które już posiadamy, tylko na te które zdobędziemy w przyszłości. Zatem cokolwiek znajdziemy, możemy spokojnie użyć a nie czekać z nimi na później.
Z drugiej strony, jeżeli Work Order ma zakończyć się powiedzmy za godzinę, może warto poczekać z World Questami, na jego dokończenie.


Co warto zapamiętać :
  • Zdobywanie Artifact Power jest jedną z głównych dróg rozwoju twojej postaci zaraz obok ogólnego ilvl twojego ekwipunku. Farm Hard!
  • Rozpoczęcie prac nad Artifact Knowledge wcześnie jest naszym, pierwszym priorytetem po zdobyciu poziomu 110. Jeżeli planujemy grę dwoma postaciami, może warto się zastanowić czy nie wylevelować alta od razu, choćby po to, by szybko rozpocząć prace nad Artifact Knowledge.
  • Pamiętajmy miejsce, gdzie możemy wydawać Artifact Power na talenty.
  • Pierwszy, wysoki skok wymaganych AP następuje po 13 punktach talentów. By wykupić 12 talentów potrzeba około 5.000, a następnie 13-ty kolejny 1000, a punkt 14 to już 6000.
    Oznacza to, że jeżeli będziemy chcieli zrobić re-spec na 12 punktach, kosztuje nas to 1000 AP, ale na 13 jest to 6000. Zanim wydasz 13-ty punkt przemyśl swój build.