Pierwsze kroki w World of Warcraft

Pierwsze kroki w World of Warcraft

World of Warcraft jest bardzo przyjazny dla nowych graczy. Wiekszość tego co powinien nowy gracz się dowiedzieć jest mu dość wcześnie przedstawione. Jednak czasem pojawiają sie pytania o takie niby nic nie znaczące drobiazgi, które mogą łatwo umknąć komuś niezaznajomionemu z grą.



1. Jak kupić i utrzymać World of Warcraft
2. Jak wybrać serwer?
3. Podstawowe opcje gry które warto sprawdzić
4. Pierwsze kroki w WoW

Questy

Questy, czyli Zadania, są głównym sposobem zdobywania doświadczenia w grze. Najbliższe tygodnie będziesz przemierzać świat w poszukiwaniu i wykonywaniu kolejnych quest'ów.

Pierwszy quest wita cię od razu gdy rozpoczniesz grę. NPC z żółtym wykrzyknikiem nad głową zawsze oferuje ci zadanie.. jeżeli kiedykolwiek w grze, zobaczysz taki wykrzyknik nad czyjąś głową, na mapie, nad przedmiotem, czasem nawet wyskoczy powiadomienie pod mini-mapą, oznacza że jest tam zadanie do wykonania. W większości przypadków powinno się zebrać je gdziekolwiek jest to możliwe.

Srebrne znaki zapytania, oznaczają, że zadanie nie jest jeszcze wykonane.




Parę podstawowych wskazówek, które mogą ułatwić ci nawigację po zadaniach:

  • Na mini-mapie, żółta strzałka zawsze pokazuje ci, w którym kierunku udać się, by wykonać zadanie
  • By zmienić aktualnie wskazywane zadanie, kliknij na kółeczku z cyfrą, zaraz obok jego podsumowania (pod mini-mapą)
  • Na głównej mapie [M], są zawsze wyświetlone wszystkie zadania dotyczące lokacji w której się znajdujesz
  • Główna mapa ma oznaczone wszystkie strefy, które powiązane są z twoimi zadaniami
  • By otworzyć pełny opis zadania (tak jak było ono wyświetlone podczas jego przyjmowania) naciśnij na tekst zadania. Tak na podglądzie postępów pod mini-mapą, jak i na głównej mapie [M]
  • Jeżeli masz zadania, których wykonanie wymaga opuszczenia aktualnej lokalizacji, naciśnij na głównej mapie przycisk [View All Quests]. Gdy wybierzesz tam zadanie, mapa przełączy się tak, by pokazać ci właściwą lokację
  • Jak już jesteśmy przy głównej mapie.. poeksperymentuj z Prawym/Lewym Przyciskiem Myszy oraz Rolką, do nawigacji
  • Wracając do pełnego opisu quest'ów. Są tam dodatkowe 3-4 przyciski. Na dole [Abandon] (porzucenie zadania - możesz je wziąć ponownie od NPC), [Share] (jeżeli jesteś w grupie, możesz spróbować podzielić się zadaniem by zrobić je wspólnie), [Untrack] lub [Track] (włącza i wyłącza śledzenie zadania pod mini-mapą)
    Jeżeli otworzyłeś zadanie nie z mapy głównej, ale spod mini-mapy, jest jeszcze jeden przycisk w górnym-prawym rogu [Show Map], który pokaże ci mapę z oznaczoną lokacją do wypełnienia zadania
  • Jeżeli na mapie / mini-mapie widzisz zadanie, ale NPC nie ma w tym miejscu .. sprawdź czy nie ma go w piwnicy albo na piętrze!




Generalnie, zadania powinny przeprowadzić cię niemal przez cały świat. Czasem jednak może się zdarzyć, że zadania się skończyły, nie ma nikogo w okolicy z nowymi zadaniami.. być może przegapiłeś jakieś zadanie, poszukaj ostatnie lokacje które odwiedzałeś.

Co jednak, gdy ukończyłeś już zadania w okolicy, albo przyjaciel zaprasza cię do gry w zupełnie innych lokacjach (jeżeli zaczął grę inną rasą).

Od poziomu 11. odblokowuje się "Adventurer Guide" (ikonka na podręcznym menu, na dole ekranu). Na ekranie tym, gra zaproponuje ci różne aktywności. Wśród nich powinieneś znaleźć także zadania rozpoczynające przygody w lokacjach odpowiednich dla twojej postaci.

Zanim jednak wyruszysz do tych lokacji, sprawdź czy nie ma jakichś w bliższej okolicy, ponieważ niektóre mogą wysłać cie na drugi koniec świata


Wróć do początku

Nowe umiejętności

Wraz ze zdobywaniem kolejnych poziomów postaci, odblokowujesz nowe umiejętności. Początkowo, gdy zdobędziesz taki poziom, na którym odblokujesz nowe umiejętności dla swojej postaci, w krótkiej animacji lądują one na twoich paskach na dole ekranu. Jednak już na poziomach niewiele wyższych tak się nie dzieje. Trzeba zatem uważać i zwracać uwagę na powiadomienia w oknie chatu, czy na pewno robisz dobry użytek ze wszystkich dostępnych zdolności.

Nie tylko nowo zdobyte umiejętności wymagają twojej uwagi.

Otwórz swoją stronę z umiejętnościami; klawisz [P], lub ikonka książki na pasku menu. Znajdziesz tam początkowo 2 zakładki. Może się okazać, że znajdziesz tam umiejętności które nie znalazły się na twoim pasku. Na przykład "Will of the Forsaken"..


Znajdują się tam nie tylko 'aktywne' umiejętności, które możesz przeciągnąć na swój pasek u dołu ekranu, ale także 'Pasywne'.

Umiejętności pasywne opisują mechaniki twojej postaci; od charakterystycznych cech twojej rasy, przez opis jakiego rodzaju pancerze możesz używać, jakie bronie, po zaawansowane zależności między umiejętnościami.

Te bardziej skomplikowane umiejętności pasywne pojawiają powoli wraz ze zdobywaniem poziomów, pozwalając ci na systematyczne poznawanie ich w tempie które nie powinno przytłaczać. Gdy tylko je odblokujesz, przeczytaj uważnie jak działają, gdyż bardzo często są one kluczem do efektywnego korzystania z umiejętności klasy.

Wróć do początku

Hearthstone

Jeżeli otworzysz swój plecak [B] ( lub [Shift+B], by otworzyć wszystkie torby plecaka; ale to później), znajdziesz tam ten tajemniczy przedmiot zwany Hearthstone.
I jest to HEARTHstone a nie HEARTstone.. nie ma nic wspólnego z sercem, ale z 'domem'.

Używając tego kamienia, zawsze zostaniesz teleportowany do 'domu'. W World of Warcraft nie mamy jako takiego, własnego domu, ale jako pordróźnik możemy oznaczyć dowolną tawernę jako swój dom. Początkowo, kamień teleportuje nas do lokacji startowej, odpowiedniej dla twojej rasy.

By zmienić tą lokację, należy porozmawiać z karczmarzem (Innkeeper); Znaleźć takiego można w większości większych miasteczek. By łatwiej go odnaleźć, możesz oznaczyć go na mini-mapie (patrz poradnik o podstawowych ustawieniach)

Warto pamiętać o tej funkcjonalności i regularnie aktualizować nową lokalizację twojego "domu". Pomaga to nie tylko łatwo powrócić z dalekiej wyprawy, ale także wrócić do znajomej lokacji gdybyś się zgubił, lub zwyczajnie utknął i nie mógł się wydostać z jakiejś dziury

Wróć do początku

Ekwipunek

Na pierwszych poziomach, ekwipunek który będziesz zdobywał jest jakości common, czyli z białą nazwą. Poza bronią, która zwiększa nieco obrażenia dla postaci walczących wręcz (lub hunterów), przedmioty te nie przedstawiają praktycznej wartości. Wartość Armor nie ma większego znaczenia. Przedmioty te mają głównie nauczyć gracza, jak grzebać w plecaku i ekwipować nowe przedmioty na swoją postać.

Przejdźmy zatem do przedmiotów uncommon oraz rare. Przedmioty takie charakteryzują się głównie dodatkowymi statystykami. Najistotniejszą statystykami są Intellect, Strength, lub Agility w zależności od klasy twojej postaci (patrz poradnik o klasach); dla każdej klasy tylko jedna z tych statystyk jest istotna, a pozostałe są praktycznie bez wartości. Gdy rozważasz czy przedmiot jest lepszy od aktualnie posiadanego, albo czy w ogóle go potrzebujesz, powinieneś się kierować właśnie tą statystyką.

Istotna jest także klasa pancerza oraz broni. Każda klasa ma ściśle ograniczony arsenał broni jakimi potrafi się posługiwać. Generalnie przedmioty, których nie możesz używać, mają swój typ zabarwiony na kolor czerwony.

W przypadku broni, trzeba uważać podwójnie na typ broni. To że napis jest biały, i możesz jej teoretycznie używać nie oznacza, że jest to broń dla ciebie odpowiednia. Wiele umiejętności, szczególnie u Rogue'a, wymaga konkretnego rodzaju broni; Najczęściej są to daggery. Warto być na bieżąco zaznajomionym z podobnymi kruczkami swojej klasy. Zwracaj uwagę, czy twoje umiejętności nie mają tego typu ograniczeń.

Gdy próbujesz porównać dwie sztuki broni, najistotniejszą statystyką jest generalnie wartość 'damage per second'. W przypadku broni uncommon, lub rare, zasada jest by trzymać się także naszej głównej statystki. Jeżeli dps broni jest niewiele większy, ale główna statystyka jest przykładowo agility a nie strength (np dla paladyna lub warriora), może lepiej pozostać przy swojej poprzedniej broni .. zwłaszcza gdy inny gracz mógłby zrobić z niej lepszy użytek (w przypadku gry w grupie, na przykład w instancji).

"Binds when picked up", "Binds when equiped" ?

Wszystkie przedmioty jakości uncommon i wyższej, mają jeden z tych dopisków.

Opis ten określa w jakich okolicznościach przedmiot staje się "Soulbound".

Przedmioty Soulbound nie mogą zostać wymienione z innymi postaciami. Nie mogą zostać im przekazane, sprzedane, wysłane pocztą itd. Przedmiot zostaje związany z tą postacią. Nie oznacza to, że nie możesz go zdjąć... możesz go zakładać na swoją postać, zdejmować, sprzedać do vendora, albo schować do swojego banku.

  • Binds when picked up : przedmiot staje się soulbound jak tylko znajdzie się w twoim ekwipunku.
  • Binds when equiped : przedmiot staje się soulbound, dobiero gdy założysz go na siebie. W momencie nakładania, gra zapyta cię czy na pewno chcesz to zrobić, i uprzedzi, że przedmiot ten nie bedzie mogł być w przyszłości wymieniany z innymi graczami (Trade).
  • Binds when used : bardzo rzadki tag, jednak i taki może się znaleźć. Zwykle odnosi się do przedmiotów nie ekwipowalnych i uczących ciebie czegoś (np. mount'y)
  • Battle.net Account Bound : W ten sposób oznaczone są wyjątkowe i promocyjne przedmioty. Zwykle są to przedmioty kosmetyczne, do transmogryfikacji, albo których celem jest wspomaganie innych postaci gracza. Sprowadza się to do tego, że przedmiotów takich nie można wymieniać z innymi graczami, ale moża wysłać je pocztą do innych postaci tego samego gracza (na tym samym koncie Battle.net). Przedmioty takie, nigdy nie stają się Soulbound, wiec zawsze możesz je wysłać do innej postaci.


Uszkodenie ekwipunku

Większość twojego ekwipunku zaraz pod statystykami, ma licznik Durability. Gdy ekwipunek jest zwyczajnie używany, bardzo powoli durability spada.
Gdy poziom ten zaczyna się robić niski, koło twojej mini-mapy pojawi się symbol zbroi, wskazujący, które elementy rynsztunku są uszkodzone.
Żółty oznacza poważne uszkodzenia (~10%), czerwony krytyczne - zerowe durability.
Ekwipunek uszkodzony w stopniu krytycznym, przestaje "działać", a jego statystki nie są ci dodawane do twojej postaci.
Przedmioty można naprawić, za drobną opłatą, u sprzedawców, których kursorem interakcji jest kowadło. (O wskazówkach jak łatwiej znaleźć poszczególnych NPC w miastach, możesz przeczytać w poradniku o podstawowych ustawieniach, w opisie mini-mapy)

Wróć do początku

Twój Plecak

World of Warcraft ma dość antyczny system ekwipunku, opierający się na zestawie plecaka podstawowego (16 slotów) + 4 plecaków dodatkowych.
Standardowo grę zaczynasz z tylko plecakiem podstawowym, w którym jeden slot zajmowany jest od razu przez Hearthstone. 15 Wolnych slotów jest wystarczające tylko na starcie. Bogactwo "szarych" przedmiotów śmieciowych, podstawowe jedzenie i napitek, ciekawe fanty znalezione w czasie questowania, albo porostu nagrody z questów, szybko pochłaniają dostępną przestrzeń. Dosyć szybko powinien znaleźć się jakis plecak 4-ro, lub 6-cio slotowy, który znajdzie się w miejscu plecaków dodatkowych. Jak dopisze szczęście niedługo znajdą się kolejne w rozmiarach nawet do 10 slotów - gdy masz już zestaw 4 plecaków dodatkowych, zawsze możesz podmienić mniejszy na większy, gdy taki zdobędziesz (Bardzo często nowi gracze, dziwią się dlaczego to nie mogą ulepszyć plecaka. Uważaj, żeby plecak który chcesz wyposażyć, nie znajdował się w tym który chcesz ulepszyć - gra nie pozwoli na to ).

W tym momencie pojawia się pytanie "Skąd brać jeszcze większe plecaki?"

Plecaki są tworzone w profesji "Tailoring". Zaawansowany Tailorer potrafi stworzyć torby w rozmiarach nawet do 30+ slotów!
Torby często dostępne są one na Auction House, jednak ich ceny są kosmiczne.
Mimo wszystko nawet początkujący gracz powinien znaleźć coś dla siebie. Torby w rozmiarze 16, [Netherweave Bag], są zwykle w bardzo przystępnej cenie.


Dodatkowo, jak już masz poziom powyżej 90, możesz pokusić się o odwiedzenie "starych" rajdów. Kiedyś by ukończyć taką instancję potrzeba było 25 i więcej graczy.. ale obecnie, na odpowiednim poziomie, możesz zrobić to samodzielnie. Nieliczne bossy w takich rajdach, dropują duże torby. Kilka z nich to :

UWAGA NA RODZAJ PLECAKA

Czasem można znaleźć takie torby jak ta po okazyjnej cenie. Za pare golda plecak 36 slotów !! Ale kryje się tu mały haczyk. Zwróć uwagę na opis "36 Slot Herb Bag". W tym konkretnym plecaku można przechowywać wyłącznie kwiatki, zebrane przy pomocy profesji Herbalism. Podobne torby są dla Enchanter'ów, Miner'ów, Leatherworker'ów, oraz innych profesji. Zatem zwracaj uwagę co kupujesz.

Wróć do początku

Nawigacja po świecie

Świat Azeroth jest ogromny.

Z początku zwiedzasz go powoli, odkrywając jedną lokację po drugiej. Ale w końcu dojdziesz do momentu gdy zajdzie potrzeba cofnięcia się do miejsca odwiedzonego dawno temu.. albo przedostać się na inny kontynent.

Generalnie istnieją 2 główne sposoby automatycznego przemierzania wielkich dystansów w grze; Flight path (na grzbiecie gryfa/wywreny/wielkiego nietoperza itd), lub Zeppelin/Statek.

Flight path

W większości lokacji, znajdziesz jeden do kilku punktów oznaczonych na mapie charakterystycznym "Butem Hermesa" (buta ze skrzydełkiem). W punktach takich spotkać można NPC pozwalających na podróżowanie między takimi punktami.

Punkty na mapie występują w 3 kolorach. Czerwony i Niebieski, odpowiednio dla Hordy i Aliantów. Ikonki żółte oznaczają punkty neutralne, z których mogą korzystać wszyscy gracze

Podróżować możesz tylko między punktami wcześniej odwiedzonymi. Dlatego istotne jest, odwiedzanie okolicznych punktów gdy tylko jest to możliwe, by uniknąć w przyszłości niepotrzebnych wycieczek.




Statki i Zeppeliny

O ile siatka flight path'ów jest bardzo gęsta i dobrze oznaczona, jest jednak ograniczona do jednego kontynentu, oraz do punktów które trzeba było osobiście odwiedzić wcześniej.

Do podróży na większe dystanse, oraz by przedostać się na inny kontynent trzeba skorzystać ze statku ( dla Sojuszu), lub Zeppelin'a (dla Hordy). Przystanie statków, oraz cepelinów są bardzo ograniczone. I choć teoretycznie, te środki transportu są przypisane do jednej z frakcji (poza neutralną linią z BootyBay i Ratchet), nic nie stoi na przeszkodzie by przemknąć sie na statek przeciwnej frakcji (poza NPC strażnikami, którzy nie bedą raczej patrzyć obojętnie jak kręcisz się w okolicy).


W przeciwieństwie do flight path'ów nie wystarczy, że po protu zagadasz do odpowiedniego NPC. Musisz przybyć na miejsce i poczekać aż statek przybędzie, wejść fizycznie na pokład i poczekać aż postać zostanie zabrana w podróż.

Jeżeli masz problemy ze zlokalizowaniem, gdzie oczekiwać na transport poszukaj NPC (na przykład <Stranglethorn Vale Zeppelin Master> ). W krótkim opisie trasy, powiedzą ci dokąd udaje się startujący stąd środek transportu. Dla ułatwienia mamy dla was mapki pokazujące trasy w Azeroth.

Specjalne środki transportu

Możesz zwrócić uwagę na powyższych mapkach na trasy oznaczone podwójną linią. Nie są to standardowe Statki i Zappeliny.
Horda może łatwo przedostać się między Slivermoon i Undercity za pomocą portalu.
Sojusz ma do dyspozycji podziemną kolej, łączącą Stormwind City oraz Iron Forge.

Jednak ich dokładne lokalizacje w miastach pozostawiam już wam do odkrycia ;-)

(Wróć do początku)

Śmierć

Każda postać prędzej czy później zginie.
Po śmierci aktualny ekwipunek traci 10% wytrzymałości (nic czego nie dało by się naprawić u odpowiedniego rzemieślnika), a na środku ekranu pojawia się komunikat, na którym sa dwie opcje; Release Sprit, oraz Recap.
Gracz ma w tym momencie 6min, w ciągu których ktoś może go wskrzesić na miejscu. Po tym czasie automatycznie zostaje wybrana opcja Release.

Release Spirit przeniesie cię w postaci ducha na najbliższy cmentarz. Z tamtego punktu trzeba pieszo dostać się z powrotem w okolice śmierci (tzw. Corpse Run); Twoje ciało jest oznaczone na mapie ikonką nagrobka, a na mini-mapie jego kierunek wskazuje czerwona strzałka.
Po dotarci na miejsce, wyskoczy kolejne okienko z pytaniem Resuerrect now?. Po zaakceptowaniu twoja postać wraca do życia z połową żywotności.
Alternatywnie, na cmentarzu można porozmawiać z obecnym tam duchem. Przywróci cie on do życia na cmentarzu. Początkowo nie ma żadnej "kary" za takie proste wskrzeszenie, jednak już na niewiele wyższych poziomach, na wskrzeszonej postaci pozostaje kilku minutowy debuff (Ressurection Sickness) obniżający wszystkie statystyki o 75%, a cały twój ekwipunek ulega dość poważnemu uszkodzeniu. Nie brzmi to zachęcająco i gracze unikają tego i ile jest to możliwe, ale czasem, gdy np. zginiesz spadając poza krawędź świata innej opcji nie ma.

Wróć do początku

Komentarze

Obrazek użytkownika segrand
segrand 8. Lipiec 2016 - 22:04
Tak mnie w sumie zastanawia jedna rzecz. Zaczynając teraz grę w WoW'a, nie da się przejść "fabuły" wszystkich dodatków jeden za drugim prawda? Pewne rzeczy były i nie da się ich doświadczyć jak dajmy na to zniszczony świat w Cataclysm?
Obrazek użytkownika Tashun
Tashun 9. Lipiec 2016 - 19:15
Aktualny dostępny świat Azeroth jest zniszczonym przez "Cataclysm" więc nie da się doświadczyć w tej chwili wcześniejszego świata :) , niestety żeby dopełnić fabułę trzeba zrobić zrobić raidy w danych dodatkach więc techniczne rzecz biorąc nie da się przejść fabuły wszystkich dodatków jeden po drugim chyba że masz kolegę który się z tobą po tych raidach przejdzie :) Questowanie dodatek po dodatku chyba nie stanowi problemu o ile się nie śpieszysz bo dawno przebijesz cap levelowy dodatku robiąc wszystkie questy więc po jakimś czasie nagroda za nie będzie niewielka :)
Obrazek użytkownika segrand
segrand 10. Lipiec 2016 - 23:18
Ogólnie starsze raidy nie mają powodzenia podczas takiego lvlowania? Nikt ich nie robi? Bo na dobrą sprawę bez sensu jest je robić z kimś, kto ma już lvl cap i wszystko zabija na strzała.