Player vs Player - poradnik od podstaw

Player vs Player - poradnik od podstaw

Jeśli jesteś nowym graczem, który nie zasmakował jeszcze krwi wrogów lub starym wyjadaczem, którego znudziła kariera zawodowego pogromcy smoków ten poradnik przygotuje Cię do stawienia się na linii startu, na drodze ku chwale i glorii.


WSTĘP

Poradnik zostanie podzielony na kilka najważniejszych rozdziałów, w których wyjaśnię zagadnienia takie, jak:

  • PvP oraz jego rodzaje;
  • PvP a PvE;
  • random vs rated;
  • ogólne zasady;
  • honor system i prestige;
  • gear;
  • mechaniki BG i aren.

Część z tych informacji może wydać się infantylna i oczywista, jednak z mojego doświadczenia wynika, że takie zagadnienia często umykają graczom i powodują niesnaski w grupach PvP. Mam nadzieję, że poradnik okaże się przydatny nie tylko nowym pretendentom do tytułu High Warlorda, ale także starym wyjadaczom.


CZYM JEST PVP

Gra w WoWa dzieli się na kilka głównych stylów. Do najważniejszych zaliczamy:

  • PvE (player vs enviroment) – walka z oskryptowanym przeciwnikiem;
  • PvP (player vs player) – walka przeciwko innym graczom;
  • RP (RolePlay) – klimatyczne odgrywanie postaci;
  • Casual – tzw. niedzielni gracze, osoby robiące po trochu wszystkiego, ale nieprzykładające uwagi do metagry i progressu.

PvP to walka graczy przeciwko graczom, występuje ona pod kilkoma postaciami.

World PvP - walka w świecie otwartym. Ma miejsce na serwerach PvP i dotyczy graczy oflagowanych jako PvP. Umożliwia to zaatakowanie każdego gracza przeciwnej frakcji, niezależnie od poziomu i lokalizacji. W przypadku zabicia gracza na poziomie równym do naszego, dostajemy za niego punkty honoru i liczy się on do achievementa zliczającego Honorable Kills. Nagroda jest sukcesywnie pomniejszana wraz z malejącym poziomem przeciwnika. Do world PvP zaliczamy również duele, czyli pojedynki między graczami. Można je stoczyć niemal wszędzie, z wyłączeniem stolic i lokacji zamkniętych takich jak rajdy, BG czy arena. Pojedynek kończy się w momencie kiedy HP jednego z walczących spadnie do 1.

Areny - miejsca specjalnie zaprojektowane do potyczek niewielkiej ilości graczy. Można się na nie przenieść po zapisaniu do kolejki (analogicznie do Dungeon Findera). Do walki na arenie przystępują 2 drużyny – żółtych i zielonych. Przypisanie koloru jest losowe i nie ma wpływu na rozgrywkę. Rywale mogą pochodzić z tej samej frakcji. W ramach areny obowiązuje jedynie podział na wcześniej wspomniane drużyny, które liczą 2, 3 lub 5 osób. Każda z trzech kategorii ma oddzielny dla siebie rating. Wygrywa ta drużyna, która wyeliminuje wszystkich oponentów.

Battleground (BG) - podobnie do aren walka odbywa się na specjalnie do tego przygotowanych lokacjach, do których można dostać się poprzez zapis w Finderze. BG są osadzone fabularnie w lore świata i walka zawsze ma miejsce między Sojuszem a Hordą. Najważniejszą różnicą są drużynowy system walki (rozgrywki BG toczą się między większą ilością graczy: 10, 15 lub 40) oraz warunki zwycięstwa (objective). Do objectivów należą przechwycenie flagi przeciwnika, dominacja punktowa poprzez zdobywanie baz, zabijanie przeciwników czy bossów ich frakcji. Od Cataclysmu wprowadzony został system Rated BG, czyli 10 osobowych potyczek premade grup z systemem ratingu analogicznym do arenowego.

Poza wyżej wymienionymi istnieją również War Games - walki inicjowane przez grupy graczy. Odbywają się na zasadach aren lub BG. Służą one głównie zabawie lub testowaniu swoich sił i taktyk, dlatego też nie są wynagradzane ratingiem, punktami honoru ani przedmiotami.



PVE VS PVP

Najbardziej zażarty bój toczą gracze PvP oraz PvE, którzy od lat usiłują sobie nawzajem udowodnić który styl jest jedynym słusznym.

DYNAMIKA

Mimo, że żadnemu ze styli nie można odmówić dynamiki i płynącej z niej frajdy, PvP przez swoją nieprzewidywalność i element chaosu jest znacznie bardziej dynamiczny. W końcu nie mierzymy się z automatyzowanym skryptem, ale z żywym i nieprzewidywalnym przeciwnikiem.

TEAMWORK

Oba wymienione style opierają się na współpracy całego zespołu, co wynika z faktu, że WoW to gra MMO. Zarówno podczas walki z bossami, jak i w zamęcie bojowym na moście Twin Peaks polega się na członkach drużyny. W obu przypadkach szybka reakcja może ocalić sojusznikowi życie. W przypadku ratowania flag carriera czy sojusznika na arenie 2v2, który wpadł przeciwnikowi w oko, ilość debuffów, CC i ataków, z którymi musimy się mierzyć, jest znacznie większa niż podczas walki z rajdowym bossem. Boss natomiast lubi ukarać nieuważnego gracza atakiem zabijającym w ułamku sekundy. Często do samego winowajcy dołącza kilku niewinnych gapiów, którzy mieli nieszczęście znaleźć się w złym miejscu i czasie.

BARRIER TO ENTRY (BARIERA WEJŚCIA)

Barrier to entry w oryginalnym znaczeniu odnosi się do czynników, jakie ograniczają przedsiębiorstwa przed wejściem na rynek. W kontekście gry chodzi o to, jakie czynniki należy spełniać, aby rozpocząć grę PvE/PvP na wyższym poziomie, tak by ta nadal opierała się głównie na frajdzie, nie na gonieniu topek, tabelek i turniejów e-sportowych.

Za wyższy poziom przyjmuję tutaj 2 000 ratingu na arenie i/lub rated battleground i mythic rajdy. W przypadku rajdów i BG wykluczam pełnienie takich funkcji, jak lider czy target caller, które wymagają znacznie więcej wiedzy, umiejętności, szybkiego myślenia i przygotowania ze strony gracza.


Cecha

PvE

PvP

znajomość taktyk

Na 99% Raid Leader będzie wymagał od każdego gracza znajomości taktyk i mechanik bossów danego rajdu. Znajomość taktyki dla Twojej postaci to minimalna wiedza. Warto znać taktykę dla wszystkich, aby być w pełni przydatnym. Niejednokrotnie wiedza ta ratuje życie i uchroni rajd przed wipe, tudzież lidera przed dostaniem białej gorączki.

Bywają grupy i gildie, które godzą się na tłumaczenie taktyk tuż przed pullem bossa, jest to jednak rzadkie zjawisko, zwłaszcza w momencie progressowania nowego contentu.

Przed każdym BG lider powinien zdecydować która z taktyk jest obierana. Dla każdego innego gracza oznacza to tyle, że musi znać owe taktyki, swoją w nich rolę oraz to czego może się spodziewać po przeciwniku.

Na ratach 2000+ spotkałam się z liderami tłumaczącymi taktykę przed rozpoczęciem gry. Należy jednak pamiętać, że 2 minuty to krótkie wprowadzenie i ogólniki na sam początek gry. Warunki BG są dynamiczne i wymagają dostosowania się do przeciwnika oraz przewidywania jego zachowań.

ukończenie rajdu na poziomie heroic |posiadanie odpowiedniego ratingu (w formie achievementu) lub cr (character rating)

Pomaga zdobyć wymagane doświadczenie oraz jest formą weryfikacji znajomości taktyki i mechaniki.

Część graczy wymaga posiadania odpowiedniego ratingu i/lub cr. Achievement za rating może być uzyskany na dowolnej postaci, character rating jest dodatkową formą weryfikacji, ponieważ wymaga odpowiedniego rata na postaci, którą chcemy grać.

Wiedza ta pozwala zweryfikować czy gracz posiada wymagane doświadczenie. Zupełnie inaczej gra toczy się na ratingu 0-1200 gdzie większość drużyn to przypadkowa zbieranina graczy. Inny poziom prezentują grupy pretendujące do ratingu 2000 i więcej, kiedy jest to zazwyczaj przemyślany skład z odpowiednią kompozycją klas i ich specjalizacji, gdzie każdy zna swoją rolę i wie co leży w zakresie jego obowiązków.

znajomość swojej klasy, jej zalet i słabości oraz rotacji

Może się wydawać, że to punkt oczywisty, ale wielu graczy wychodzi z założenia, że wystarczy „wciskać, to co się świeci”. Jest to wystarczające dla casuala, którego główną aktywnością są World Questy, ale nie dla graczy, którzy chcą traktować swoją rolę poważnie.

Na przestrzeni lat WoW stał się grą łatwiejszą i bardziej przystępną dla początkujących i niedzielnych graczy, nie mniej jednak zgłębienie mechanik wymaga wiedzy oraz doświadczenia. Na tym etapie źródeł informacji jest aż nadto i znalezienie poradników, filmików instruktarzowych czy informacji od graczy nie wymaga tak dużo wysiłku jak kiedyś.

Analogicznie jak w przypadku pve, każdy musi znać swoje siły i słabości. Dlatego.: affliction warlock czy balance druid zajmują się presją na dużej grupie, melee w postaci warriorów czy DH wywierają ciągłą presję na healerach, casterzy i ranged DPS trzymają się z dala od melee i starają się ochraniać healerów itd.

Ważna jest znajomość cooldownów przeciwnych klas. Nie ma sensu w atakowaniu przeciwnika, który zużył wszystkie swoje defensywne umiejętności i dostał kilka od innych graczy. Warto wiedzieć kiedy wrzucić CC na gracza na pełnej odpałce i jak gonić warriora, który ma dostępne trzy Heroic Leap.

posiadanie gearu na poziomie wymaganym przez Raid Leadera

Zazwyczaj jest to jedna z pierwszych rzeczy, jakie podlega weryfikacji, kiedy gracz chce dołączyć do grupy. Ilvl nie gwarantuje bycia najlepszym dps w rajdzie, ale z pewnością nie jest też, czymś co przeszkodzi. Posiadanie odpowiednio dobranych legendarek, gemów i enchantów zwiększa Twoją przydatność i pokazuje, że jesteś graczem który potrafi poświęcić czas i środki. Jesteś zatem kimś, kogo można brać na poważnie. Te same argumenty tyczą się przygotowania flasek, potków czy jedzenia.

Od premiery Legionu gear w PvP nie ma kluczowego znaczenia. Ilvl każdej postaci skaluje się do 800 przyjmując predefiniowane statystyki dla danej klasy i jej specjalizacji. Każdy 1 ilvl powyżej 800 dodaje 0,1% do statystyk, zatem postać na 900 ilvl będzie o 10% silniejsza od tych na domyślnym 800.

Na rated BG i arenach nie działają również potki ani flaski, więc wejście do gier nie wymaga niemal żadnego przygotowania.

Reasumując, pod kątem gearu i przygotowania PvE jest znacznie bardziej wymagające w kwestii rozpoczęcia rajdowania. Oba style gry mają swoje wymagania odnośnie taktyk i niemożliwym jest jednoznacznie stwierdzić, który ma ich więcej.