Podsumowanie Konferencji Battle for Azeroth

Podsumowanie Konferencji Battle for Azeroth

3 kwietnia Blizzard urządził dużą Konferencję Prasową, której głównym celem było ogłoszenie daty wydania dodatku Battle for Azeroth, oraz zawartości oczekiwanej przez wielu Edycji Kolekcjonerskiej. Poza częścią oficjalną odbyły się także bardziej kameralne spotkania Q&A.


W wydarzeniu brała udział nasza rodzima ekipa z WoWCenter i u nich na stronie możecie przeczytać relację: https://wowcenter.pl/


Embargo na informacje z konferencji upłynęło 5 kwietnia, o godzinie 15:00, kiedy to internet został dosłownie zalany wszystkim co prasie udało się zdobyć. Dlatego postarałem się poskładać to wszystko w logiczną całość.

Osoby znające język angielski zapraszam do materiałów źródłowych wszystkich serwisów do których udało mi się dotrzeć. Materiały te zawierają ciekawe wypowiedzi deweloperów na temat tworzonego dodatku, dla których niestety nie znalazło się miejsca w poniższym podsumowaniu.


Szczegóły wydania Battle of Azeroth.


  • Battle for Azeroth rozpocznie się 14 sierpnia 2018.
  • Patch 8.0 zostanie wprowadzony na 4-6 tygodni przed dodatkiem. Zawierać będzie kampanię na Darkshore, która opowie historię Pożaru Teldrassil.
  • Historia ta będzie także opowiedziana w formie animacji 2.5D (forma ta znana jest nam z przeszłości, gdzie statyczne obrazy są animowane względem siebie, w tle opowiadanej historii)
  • Beta już Wkrótce™


Na liczne pytania w trakcie licznych Q&A ze szczegółami odpowiadali :

  • Jeremy Reasel, Senior Game Designer for World of Warcraft - główna osoba stojąca za Islands Expeditions, oraz systemami Pet Battles,
  • Travis Day, Senior Producer,
  • Morgan Day, Lead encounter designer,
  • Ion Hazzikostas, Game director - przeprowadził główną prezentację.


Rozwój postaci w Battle for Azeroth :


Już w czasie levelowania zdobędziemy fragmenty Azerite, które stopniowo zwiększą poziom naszego naszyjnika Heart of Azeroth, i tym samym odblokują pierwsze perki w naszym pancerzu - coś w rodzaju małego drzewka talentów. Przez pewien czas będziemy pracować nad dostępem do wszystkich pierścieni.


W tym momencie założenie jest takie, że na pierwszym pierścieniu mamy dostępne po jednym talencie na specjalizację (co nie oznacza, że nie może działać w innej), plus jeden talent tematyczny, związany ze źródłem z którego przedmiot pochodzi. Źródłem przykładowo może być quest z pewnej lokacji i wtedy talent będzie związany z tą lokacją lub hełm z inżynierii będzie miał talent związany z tą profesją.

W dalszej części dodatku będziemy spotykać się z nowymi przedmiotami, które będą wprowadzać nie tylko inne rodzaje potężniejszych talentów, ale też większe wymagania poziomu Azerite. Na przykład część którą dostaniemy w czasie levelowania wymaga zaledwie poziomu 10 do odblokowania wszystkich pierścieni, który można dość łatwo zebrać zanim wbijemy poziom 120, jednak potężniejszy ekwipunek będą wymagać do odblokowania o wiele wyższego poziomu Azerie. W ten sposób pozostanie on zasobem pożądanym przez cały dodatek.

W założeniu wyzwaniem stawianym przed graczami jest takie dobranie tych talentów na różnych częściach naszego pancerza, żeby współgrały ze sobą w najbardziej ciekawy i optymalny sposób. Będą one w mniejszym lub większym stopniu wpływać i zmieniać sposób gry postacią, oraz jej rotację, urozmaicając rozgrywkę wraz z biegiem dodatku. Rozwiązanie takie daje o wiele większe i ciekawsze możliwości, niż bonusy setowe w poprzednich dodatkach.

Celem deweloperów jest by na każdym pierścieniu był wybór między talentami specyficznymi dla specjalizacji i ogólnymi. Możliwe zatem jest, że gracz będzie zmieniał przedmioty, przy zmianie specjalizacji, co według deweloperów jest interesującym i zdrowym elementem gry. Jeden zestaw do PvP, inny do Tankowania itd.

W wywiadzie przeprowadzonym przez Slootbaga z Morganem Day dowiadujemy się, że w planach jest dodanie możliwości respecjalizacji przedmiotu, lecz dokładne szczegóły i ograniczenia nie zostały jeszcze ustalone.

Zbierając informacje z różnych źródeł rysuje się obraz, w którym im potężniejszy przedmiot bazowy, tym bardziej zaawansowane talenty. Travis tłumaczył, że przypadkowy przedmiot, który wypadnie z kozy w czasie levelowania będzie miał mało zaawansowane talenty jak choćby bonus do szansy na krytyczny atak. Gdy jednak słuchamy jak o talentach na przedmiotach Azerite opowiada Jeremy Reasel, słyszymy o możliwości synergii talentów jak rzucanie podwójnych Lava Burstów, które mają szanse na wywołanie kolejnych Lava Burstów. Takich talentów, domyślam się, możemy spodziewać się w rajdach, ale nie z losowego World Questa lub dungeona.


Warfronts


Na starcie dodatku Battle for Azeroth dostaniemy do zabawy pierwszy z Warfrontów w Artathi Highlands. Nie jest to jedyny Warfront, kolejne będą dodawane w późniejszym czasie, ale deweloperzy nie chcą o nich jeszcze mówić.

By odblokować Warfront fakcja gracza musi najpierw zebrać surowce, a następnie wygrać bitwę.

Po wygranej bitwie, zwycięzca kontroluje Warfront przez około 5-7 dni, podczas gdy przegrani zbierają surowce i szykują się do ataku.

Gdy jedna ze stron kontroluje Warfront, świat wokół może być odmieniony, oferując graczom dostęp do unikatowych questów i World Bossów.


PvP


Obecny system honoru obowiązywać będzie aż do poziomu 119. Na poziomie 120 odblokowany zostanie nowy system Conquest Points. Polega on na zbieraniu punktów w celu uzupełnienia paska Conquest podczas jednego tygodnia. Gdy pasek jest wypełniony, postać otrzymuje kolejną część ekwipunku lub broń. W każdym tygodniu można zdobyć inną część. Po skompletowaniu pełnego zestawu zaczynamy zbierać kolejny, potężniejszy.

Nie trzeba jednak na każdej postaci zbierać kolejnych wersji ekwipunku od nowa. Ranga PvP gracza pozwoli na przeskok od razu do wersji ekwipunku adekwatnej do rangi.

Ponadto mówimy teraz o Randze GRACZA. Ranga PvP będzie teraz Account-Wide, na wzór systemu Overwatch.

W trybie War Mode (nowy world PvP) za ukończone questy gracze dostaną większe nagrody, w tym większą ilość doświadczenia. Zabieg ten ma rekompensować czas tracony na walkę PvP.

Gracz będzie spotykać w świecie będzie jedynie innych graczy z tym samym ustawieniem War Mode. Automatyczny Group Finder wyświetlać będzie jedynie grupy w tym samym trybie jak gracz. Istnieje możliwość ręcznego tworzenia grupy z graczami w różnym trybie, jednak będą znajdować się w innych Shardach i nie będą się widzieć.

Ostatnia zmiana dotyczy talentów PvP, które są teraz odblokowywane wraz ze zwykłym poziomem postaci a nie są zależne od poziomu Honoru. Oznacza to, że każda postać na poziomie 120 ma dostęp do wszystkich talentów.


Rasy sojusznicze


Pierwszymi rasami sojuszniczymi które zostaną odblokowane w kampanii wojennej Battle for Azeroth to krasnoludy Dark Iron, oraz orkowie Mag’har. Kul’Tiranie oraz Trolle Zandalari przybędą w dalszej części dodatku.

Chudzi i grubi Kul’Tiranie to nie są osobne rasy. Są to różne ludzkie modele, służące deweloperom do wprowadzenia różnorodności w świecie. Dzięki temu możemy znaleźć wielkich jak stodoła strażników przy tawernach i chuderlawych magów. Niestety ze sformułowania odpowiedzi nie dowiedzieliśmy się, jak będzie z dostępnością tych modeli dla graczy, a osoba przeprowadzająca wywiad nie drążyła tematu.


Trasmogi i dostosowywanie postaci graczy


Pojawiały się różne dyskusje na temat dostępności wyglądu artefaktów jednej specjalizacji dla innych. Travis Day potwierdził, że nie wyklucza udostępnienia choćby niektórych wyglądów pomiędzy specjalizacjami jednak każdy taki przypadek będzie rozstrzygany osobno.

Jesteśmy obecnie w czasie, gdy prowadzone jest wiele prac nad nowymi rasami oraz rasami sojuszniczymi. W czasie gdy powstają nowe opcje dla ras nowych, czasem okazuje się, że przy okazji można wzbogacić i te starsze. Stąd właśnie wzięły się nowe, złote oczy dla Blood Elfów i niewykluczone, że inne rasy też zostaną tak wzbogacone gdy nadarzy się ku temu okazja.



Świat Warcrafta staje się coraz bardziej otwarty na zmiany, a kultury ras mieszają się ze sobą. Nie tak dawno temu w kampani Order Hall widzieliśmy jak Night Elf zostaje paladynem. Jednak na chwilę obecną nie ma planów na udostępnienie nowych kombinacji ras-klas dla graczy, choć nic nie jest wykluczone. Nawet gnomi paladyni *tu nie obyło się bez masy śmiechu*.


Reputacje w BFA


W Battle for Azeroth będzie w sumie 8 reputacji. Po trzy dla Hordy i Przymierza, gdzie każda związana jest z lokacją na ich kontynentach, plus dwie neutralne: Tortollanie i Voice of Azeroth.

Wśród nich pojawi się odpowiednik Kirin’Tor z zabawnymi i niestandardowymi łamigłówkami.

Skrzynki za wielokrotne zdobywanie paragonów reputacji exalted zostają z nami. Tym razem jednak nie znajdziemy w nich mountów z małą szansą na drop.


Pet Battles


Czeka na nas cała masa nowych petów, nowych umiejętności oraz World Questów. Pojawi się nowy rodzaj Pet Charm, za które dostaniemy nowe nagrody. W późniejszym czasie powinniśmy zobaczyć także kolejne Pet Battle Dungeony oraz nowe Achievmenty w stylu Family Brawler.

W ostatnim czasie, przy okazji questów z Uuną, deweloperzy opracowali technologię zmiany wyglądu peta przez dodatkowy ekwipunek, nakrycia głowy i inne akcesoria. Takie zmiany w przyszłości mogłyby być udostępnione dla szerszej gamy petów. Może któregoś dnia zobaczymy Pet Barber Shop.

Wraz Battle of Azeroth zostaną wprowadzone nowe Achievmenty za gromadzenie szalonych ilości petów, mountów i innych kolekcji.


Pogoda 2.0


Początkowo na potrzeby Ekspedycji, Blizzard opracował nowy system pogody zupełnie od podstaw. W nowym systemie, projektant tworzący lokację ma większą swobodę konfiguracji pogody i interakcji pogody z lokacją. Deszcz ląduje bezpośrednio na kamerze, drzewa animowane są, wraz z narastającym wiatrem, widoczność a nawet mgła pojawiająca się przy zmianie pogody. Pojawiają się deszcze o różnym natężeniu, burze piaskowe, burze void i cokolwiek innego artyści sobie wymyślą.

Nowa pogoda staje się nie tylko losowym efektem, ale narzędziem do budowy lokacji.


Co z tą Sylvanas!?


Od jakiegoś czasu trwają dyskusje czy Sylvanas nie staje się kolejnym Garroshem. Czy pod koniec dodatku tego lub następnego nie stanie się na tyle zła, że będziemy musieli ją zdetronizować. Blizzard nie zdradza wiele, a my dostajemy tylko wyrywki przyszłej historii, które nie wróżą jednak dobrze.



Otrzymaliśmy jednak kilka wypowiedzi deweloperów.

Steve Bruke tłumaczy, że ocena postępowania Sylvanas zależy od perspektywy gracza, a ona sama pozostaje interesującą postacią i bardzo charyzmatycznym liderem. Horda i Przymierze mają wiele powodów by się nienawidzić, a konflikt zawsze jest tylko o włos od wojny.

Travis Day kontynuuje: Sylvanas nie jest złą postacią, a jej historia jest o wiele głębsza. Jest ona zdecydowanie agresywna i wierzy w posiadanie potęgi i kontroli. Jednak myślę, że traktuje reprezentowanie Hordy na poważnie. Ma ona inny punkt widzenia, z którego Horda nigdy nie będzie bezpieczna, dopóki Przymierze nie zostanie ostatecznie pokonane. Czy jednak działa ona w zły i okrutny sposób ? Niekoniecznie. Próbuje jedynie bronić swój lud.

W innym wywiadzie Travis Day się wypowiedział.
Nie ulega wątpliwości, że Sylvanas spaliła drzewo. ALE.. W jak dużej części odpowiada za to Horda? Sprawa dyskusyjna.
W jakim stopniu kontratak jest motywowany chęcią Króla-Chłopca na udowodnienie swojego męstwa, a jak bardzo strategiczny cel faktycznie stanowi Undercity? Ponownie sprawa dyskusyjna.

Blizzard wręcz szczyci się dwuznaczną końcówką pierwszej bitwy o Broken Shore, o którą dyskusje pomiędzy fakcjami trwają po dziś dzień. Czy uda się historykom warcrafta powtórzenie tej sztuki w przypadku Sylvanas i przyszłych losów Hordy?


Materiały źródłowe :