Przyszłość Artifact Power

Przyszłość Artifact Power

Przez ostatni tydzień trwały ożywione dyskusje na temat wad obecnego systemu Artifact Power. O problemach i przyszłości AP dyskutowali nie tylko gracze, bo także wypowiedział się Blizzard.


Generalnie zarzuty graczy przeciwko Artifact Power są takie, że system "wymusza" ciągłe jego zbieranie, aż do limitu 54 Traitów, Bonus z ostatnich traitów jest na tyle istotny, że nawet gildie pracujące zaledwie nad trybem Heroic rajdów, wymagają stałego rozwijania artefaktu od członków grupy.
Dotychczas najefektywniejszym sposobem zbierania Artifact Power były nie kończące się wypady na Mythic Dungeony, a szczególnie niezwykle lukratywny Maw of Souls,



Gdzie coś poszło nie tak?

https://us.battle.net/forums/en/wow/topic/20753277...


W obszernej wypowiedzi na forum Ion Hazzikostas opisał nam jak to było.

Pierwotnie Artifact Power miało służyć dwóm, głównym celom: stałemu rozwojowi postaci na maksymalnym poziomie, posiadającym pewne elementy wyboru i budowania postaci; następnie miał wprowadzić powszechnie pożądany system wynagradzania graczy za każdy rodzaj aktywności.

W przeszłości systemy nagród opierały się na sztywnych limitach i ograniczeniach, jak to miało miejsce z Valor Points i Conquest Points. Z jednej strony dzięki takim limitom gracze nie czuli się zmuszani do ciągłej pracy nad zbieraniem punktów ponad limit; jednak jak zauważył Watcher, gracze czyli się zobowiązani do wypełniania tego limitu każdego tygodnia. Gdy gracz raz nie wbił maksimum, był wyraźnie z tyłu, prawdopodobnie już na zawsze.

Dlatego Blizzard zdecydował się na "otwarty" system Artifact Power z malejącymi przyrostami.
System ten jest na pewno o wiele bardziej skomplikowany, jednak miał bardzo wiele zalet nad poprzednimi iteracjami.
W pierwszych miesiącach Legionu, wszystko przebiegało zgodnie z planem. Stale rosnący koszt traitów w naszych Artefaktach powodował, że nawet gdy ktoś spędzał o wiele więcej czasu gromadząc Artifact Power, był najwyżej 2-3 punkty przed graczami poświęcającymi przeciętną ilość czasu. Tylko Artifact Knowlage powoli przesuwał soft-cap poziomu Artefaktu graczy w górę.

Jednak na poziomie około 20 traitów wyszedł na jaw pierwszy problem.
Od tego punktu przyrost kosztu kolejnych traitów był już liniowy. Osoba spędająca dwa razy więcej czasu zbierając AP, zdobywała dwa razy więcej punktów w artefakcie.
Przy otwarciu Nighthold. najbardziej hardcorowi gracze mieli juz artefakty poziomu 54, w czasie gdy przeciętni gracze byli na poziomie 35. Te 19 punktów, przelicza się na 10% więcej HP, DPS, Healing itd.
10% jest równoważnością ulepszenia całego ekwipunku o 1 tier w górę. Różnica stała się nagle kolosalna, a presja ze strony otoczenia na graczy zostających w tyle rosła.
Praktycznie nie ma tu miejsca na późną zmianę klasy czy nawet specjalizacji.

Drugi dręczący nas problem prawdopodobnie nie jest aż tak oczywisty dopóki o tym nie pomyślimy
Największym źródłem Artifact Power są obecnie Mythic Keystone dungeony, czyli aktywność łatwo powtarzalna. W tym czasie aktywności ograniczone do jednego na dzień lub tydzień, jak Emissary Cache lub Raid Bossy dają zaledwie ich garstkę. Dlatego nikt nie traktuje tych drugich jako poważnego źródła AP, a zaledwie skromny bonus.



Jak naprawić Artifact Power ?

Najpowszechniejszą sugestią ze strony graczy jest wprowadzenie łatwego do osiągnięcia limitu Artifact Power. Dzięki temu po szybkim uporaniu się z zebraniem całego, wymaganego Artifact Power, postać jest "kompletna", gotowa do rajdowania i nie wymaga więcej rozwoju poza głównym rajdem.

Jednak Blizzard nie chce przystać na taką opcję, która była by równoważna z przyznaniem się do porażki całego systemu i rezygnacją z założonych celów, a na prawdę naprawić Artifact Power.
Przypomnijmy; artifact power ma być ciągłym źródłem powolnego rozwijania postaci oraz stanowić uniwersalnie pożądaną nagrodę za każdy rodzaj aktywności w grze.


Wykładniczy wzrost kosztu Traitów
Zatem wraz z patchem 7.2 wracamy do pierwotnej krzywej cen ulepszeń artefaktu na całej linii jego rozwoju.
Osoba poświęcająca dwu lub trzykrotnie więcej czasu na zdobywanie Artifact Power, cały czas będzie do przodu o zaledwie kilka punktów, a dzięki równolegle rozwijanych kolejnych poziomach Artifact Knowlage przeciętni gracze nieustannie będą jej deptać po piętach.


Wzrost ilości Artifact Power otrzymywanych z ograniczonych czasowo źródeł
Już teraz, po niedawnym hotfixie, każdy boss w Nighthold przyznaje nam sporą dawkę Artifact Power. Dzięki temu procentowy udział AP ze stałego źródła jest większy; gracze którzy nie robią masowo Mythic Keystone Dungeonów nie są względnie tak bardzo do tyłu, o ile regularnie rajdują.


Concordance of the Legionfall
Twoje umiejętności mogą wyzwolić Concordance of the Legionfall, zwiększając twoją główną statystykę o 2000 na 10 sekund

Tak prezentuje się nowy, ostatni Trait w naszych artefaktach po patchu 7.2, w który będziemy mogli dorzucić aż do 50 poziomów!
Nie muszę chyba tłumaczyć jakie zdziwienie i początkowy niesmak wzbudził on wśród community. Dopiero co byliśmy świadkami porażki 20 punktowego Traita, zmuszającego wszystkich do godzin zbierania Artifact power, a teraz mamy zbierać ich 50 ? I to jeszcze umiejętność bazowana na losowym wystąpieniu ?

Wygląda jednak na to, że Blizzard ma to wszystko przemyślane i w kolejnej, bardzo długiej wypowiedzi dostaliśmy dokładnie wyjaśnione, jak Trait ten ma być kluczowy dla poprawienia systemu AP.



Jak Concordance of the Legionfall ma naprawić WoWa

https://us.battle.net/forums/en/wow/topic/20753160...



1. Pojedyncze punkty nie dają aż tak dużego przyrostu mocy

Jeżeli spojrzymy na obecny ostateczny Trait, każdy punkt wzmacnia naszą postać w każdym aspekcie o 0.5%. Jest to czyste i bezdyskusyjne ulepszenie w każdej, możliwej sytuacji. Celem nowego Concordance of the Legionfall, jest oczywiście małe ulepszenie naszej postaci, ale nie będące naszym głównym priorytetem.

2. Szybkość z jaką wzrasta koszt kolejnych punktów
Obecnie koszt punktów w ostatniego Traita rośnie bardzo powoli. Jeszce raz; jeżeli ktoś zdobył dwukrotnie więcej Artifact Power, dostał około dwa razy więcej punktów. Koszt Concordance będzie skalował się wykładniczo, więc przeciętny gracz nigdy nie będzie dalej niż kilka punktów za leaderami.
A przyrost mocy umiejętności dalej jest liniowy. Na poziomie pierwszym 2000, potem 2200, 2400.
Z poziomiu 11 (4000) na poziom 12, znowu tylko +200.

3. Nowy trait daje nam bonus do statystyki a nie ogólny, procentowy wzrost mocy postaci
Dzięki takiemu podejściu trait ten będzie stanowił większe, względne ulepszenie dla postaci na niższym poziomie ekwipunku, niż na wyższym. W końcu +2000 statystyki na poziomie ekwipunku 850 jest większym, procentowo ulepszeniem, niż na 920.

4. Daje tylko szansę na tymczasowy wzrost statystyki

Lore (Community Manager)
Zwykle RNG jest bardzo kontrowersyjne, jednak w mojej opinii jest to doskonały przykład gdy jest ono przydatne. I to z dwu powodów.

Po pierwsze wprowadza pewne zamglenie sytuacji. Gdy wipe-ujesz bossa na 1%, lub brakuje ci bardzo mało do jego zabicia, czasem zbyt łatwo można powiedzieć "Gdyby Todd zrobił 2% więcej obrażeń, to byłby kill". Jednak gdy jest to proc, nie możesz być tego pewien. Może Todd potrzebował więcej AP, a może po prostu nie miał szczęścia do procy. Może wipe wcale nie był winą Todda. Może powinieneś być nieco uprzejmiejszy dla Todda.

Po drugie (i chyba najważniejsze), pozwala na większy wpływ umiejętności gracza. Jeżeli jesteś typem gracza, który zwraca uwagę na tymczasowe, losowe bonusy i potrafi dostosować do tego swoją rotację, uzyskasz z niego o wiele więcej wartości, w porównaniu do kogoś, kto je ignoruje.



A co z Artifact Power do czasu 7.2

Patch 7.2 przyniesie, miejmy nadzieję, duże zmiany do tego jak podchodzimy do Artifact Power, jednak co mamy robić do tego czasu ?

Wraz ze wzrostem ilości AP zdobywanego z rajdów, nie potrzebujemy już chyba tak dużej ilości biegania za nim po Mythic Keystone Dungeonach, niestety jednak jest ono dość istotne.

Co jednak gdy masz już 54 punkty w jednym z artefaktów? Zdecydowanie nie chować AP do banku, ponieważ Watcher już zapowiedział, że po patchu 7.2 (oraz odblokowaniu kolejnych Artifact Knowlege 26+) nie będzie można ich użyć na naszych artefaktach.